Wat te doen ?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door AngelCutyPie, 25 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AngelCutyPie

AngelCutyPie Nieuw lid

25 feb 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam ,

Momenteel zit ik een vervelende situatie waar ik niet staat ben om te werken i.v.m ziekte door zwangerschap.
    Ik ben er vrijwel 100 % zeker van dat mijn contract halverwege maart niet wordt verlengt.
    Omdat dit werk een bijbaan is verdien ik er nog geen 400 euro mee.
    Mijn uitgerekende datum is halverwege mei.
    Mijn vraag is wat ik nu moet doen aangezien ik vanaf maart geen inkomen heb.
    Wanneer zou ik bij het UWV moeten aankloppen en wat mag ik aanvragen.
    Hoe gaat dit lopen i.v.m met de overlapping van het zwangerschapsverlof en is er een mogelijkheid toeslag op een dergelijke uitkering te krijgen omdat ik zo weinig verdien.
    Ik ben ten einde raad en ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren wat te doen.

Alvast bedankt ,

AngelCutyPie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste AngelCutyPie,

Als je contract eindigt heb misschien recht op een ziektewet-uitkering of op een werkloosheidsuitkering. Dat hangt ervan af of je op dat moment nog ziek bent.

Ziektewet
    Je zegt dat je momenteel door zwangerschapsklachten niet kan werken. Betekent dit dat je (eventueel via je werkgever) ook een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV krijgt? Als je ziek blijft kan je werkgever straks aan ons doorgeven dat je contract eindigt. Vanaf dat moment betaalt UWV de ZW direct aan jou. Wanneer je ziek als gevolg van zwangerschap of bevalling bent, is de ZW 100% van je dagloon. Dat is hoeveel je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de laatste 12 maanden voordat je ziek werd.

Werkloos
    Herstel je voor de einddatum van je contract? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. De duur van je WW-uitkering hangt af van je arbeidsverleden. De WW vraag je aan via Werkbedrijf. Daar kun je je ook inschrijven als werkzoekende.
    De WW is de eerste 2 maanden 75% van je dagloon. De daaropvolgende maanden krijg je 70% van het dagloon. Het dagloon is hoeveel je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de 12 maanden voordat je werkloos werd.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    Blijf je ziek tot het eind van de zwangerschap? Dan stopt je ZW 6 weken voor je uitgerekende datum; je hebt vanaf dan recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO vraag je 8 weken voor de uitgerekende datum aan via UWV Telefoon (0900 – 9294). De WAZO is 100% van je dagloon. Dat is hoeveel je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de laatste 4 weken of de laatste maand voor het verlof of voordat je ziek werd.

Krijg je geen ZW maar een WW-uitkering? En heb je in de 10 weken voor de uitgerekende datum nog een WW-uitkering? Dan kom je ook vanuit de WW in aanmerking voor een WAZO-uitkering. Deze kan 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum ingaan. Afhankelijk van de ingangsdatum eindigt het verlof 10 tot 12 weken na de bevalling (in totaal 16 weken). De WAZO vraag je 8 weken voor de uitgerekende datum aan via UWV Telefoon.

Tijdens de WAZO stopt de WW. Als je na afloop van de WAZO nog werkloos bent, kun je de eventuele resterende duur van de WW laten voortzetten. Via het Werkbedrijf vraag je dan een herleving van de WW aan. Ben je na het verlof nog niet in staat om te werken? Dan meld je je op de eerste dag na het verlof telefonisch ziek.

Toeslagen
    Als je met een uitkering onder het sociaal minimum komt, heb je soms recht op een toeslag op je uitkering. De toeslag vult dan de uitkering aan tot het sociaal minimum óf tot het oude salaris indien dat lager is. Vanuit de ZW bij zwangerschap en vanuit de WAZO heb je geen recht op toeslag; beide uitkeringen zijn immers al 100% van je loon. Vanuit de WW heb je misschien wel recht op toeslag, dit beoordeelt UWV automatisch bij de aanvraag van je WW.

Kom je met de uitkering of met de toeslag op uitkering nog onder het sociaal minimum? Dan heb je misschien recht op een aanvulling vanuit de bijstand. De bijstand kun je ook aanvragen via het werkbedrijf, maar wordt betaald door de gemeentelijke sociale dienst. Informeer voor de voorwaarden bij je gemeente.

Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WW, WAZO en Toeslagen.

Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina