Hallo. Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen of ergens anders. Ik merk het gauw genoeg. Ik zit nu 2 maanden ziek thuis, omdat mijn dochter veel ziek is geweest en vooral 's nachts weinig sliep en ik dus ook zit ik er door heen. Nu vind mijn werkgever dat ik tijd genoeg heb gehad om bij te komen en moet ik weer aan het werk. De arboarts zei dat ik moet beginnen met 2ochtenden van 4uur. Ik heb een gesprek gehad met leidinggevende en die wil dat ik volledige uren draai (6uur) en dat ik dan gelijk vol aan de slag ga. Dus niet extra of rustig opbouwen. Binnen 4 weken ben ik dan weer volledig ingeroosterd elke week komt er een dag bij. Ten 1e voel ik mij nog helemaal niet goed, maar ja wil het wel proberen. Maar ik heb nu niet het gevoel dat ze mijn klachten serieus nemen en gelijk weer volledig aan het werk is te zwaar. Maar ik heb geen keus, ik moet. Mogen ze dit wel doen? Mij na en eigenlijk tijdens want ben echt nog niet in orde, ziekte direct normaal laten werken zonder eigenlijk op te bouwen?
Beste Brigit, Normaal gesproken maak je bij ziekte samen met de werkgever of de arbo-arts een plan van aanpak om weer zo snel mogelijk te re-integreren. Uit je bericht begrijp ik dat de arbo-arts wilt dat je je uren langzaam opbouwt, maar dat je werkgever wil dat je meteen volledig gaat werken? Dan raad ik je aan om bij je werkgever aan te geven wat de arbo-arts heeft geadviseerd. Bespreek het ook met de arbo-arts. Kom je er met de arbo-arts of de werkgever niet uit? Dan kun je een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen. Onze verzekeringsarts of arbeidsdeskundige geeft dan een oordeel over je mogelijkheden om te werken of over het re-integratietraject. Op onze website vind je actuele informatie over het re-integratietraject en over het deskundigenoordeel. Het aanvraagformulier vind je hier. Ik wens je veel sterkte met het verdere herstel. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare