Werkgever gaat niet blij zijn....

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Alva, 24 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alva

Alva Niet meer actief

Ik werk bij een redelijk klein bedrijf. Dit jaar ben ik helaas veel in de ziektewet geweest, precies tijdens de drukke maanden. Mijn manager was sowieso al redelijk de weg kwijt door prive omstandigheden en de druk die er door mijn afwezigheid bij kwam heeft hem ook niet veel goed gedaan.

En nu dus zwanger.. weer uitgerekend tijdens de piek maanden..
    Hoe ga ik het in hemelsnaam vertellen? Ben bang dat ze me eruit gaan wippen en ergens zou het nog een opluchting zijn ook als dat gebeurd, hebben ze geen last meer van me :)

Er was al aangegeven dat er in december naar de bezetting gekeken gaat worden voor 2016. Ik heb wel een vast contract dus misschien kan ik nog naar een zusterbedrijf worden overgeplaatst..

Is het heel gek als ik het al vroeg vertel? Het ligt als een steen op mijn maag namelijk, ik wil er vanaf :(
    Het is ons 4e kindje dus de buik zal ook niet lang plat blijven en daarnaast was ik altijd een liefhebber van koffie en filet tussen de middag, plus gestopt met roken..

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, blij of niet... Het is niet anders. Het is jullie keuze en ook gewoon jouw recht om voor een kindje te gaan. En dat kun je nu eenmaal niet plannen.
    Ik zou het vertellen, dan ben je er maar vanaf. Ze kunnen je officieel niet ontslaan om deze reden, maar dat weet je waarschijnlijk wel. Ze kunnen wel een andere reden proberen te zoeken. Zeg nergens 'ja' tegen, als dit ter sprake komt. Als jij instemt met ontslag wordt het namelijk wel anders. Altijd weigeren dus, als het gaat om ontslag / contract met minder uren.

3. Alva

Alva Niet meer actief

Ik heb inderdaad al wat uitgezocht over ontslag tijdens de zwangerschap. Ik vrees wel dat ze bedrijfseconomische redenen kunnen aanvoeren.

Maar ik was al op zoek naar werk dichterbij huis, ik sta zoveel in de file dat ik soms maar net de sluitingstijd van het kdv red. Ik heb alleen niks kunnen vinden en nu met de zwangerschap ga ik ook niet vrijwillig van baan wisselen.
    Ook de sfeer op het werk is onder het vriespunt gedaald, mochten ze van mij af willen, dan is dat maar zo, en vind ik vast wel weer wat anders..

Ik zie mijn manager volgende week pas weer gelukkig, dan weet ik inmiddels ook wanneer de eerste echo is denk ik.
    Afhankelijk wanneer dat is vertel ik het maar gewoon.

Zal blij zijn als dat achter de rug is :)

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het punt is dat als je 'ja' zegt en iets ondertekent, het kan zijn dat je geen ww krijgt. Wees daar dus heel voorzichtig mee! Het advies wat ik doorgaans hoor in deze situaties is: overal nee op zeggen en niks ondertekenen zonder juridisch advies van iemand die jou bijstaat. Laat je werkgever maar de kantonrechter inschakelen om jouw contract te beëindigen.
    Dus zodra ze ontslag ter sprake brengen: geen toezeggingen doen, niet laten merken dat jij het wel best vindt en altijd contact opnemen met juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Aanvulling: je kunt wel ontslag met wederzijds toestemming ondertekenen en toch ww krijgen. Er moet dan wel in de vaststellingsovereenkomst staan dat het initiatief van het ontslag van de werkgever kwam! Ook moet jou niks verwijtbaar zijn wat betreft de reden van ontslag. Bovendien krijg je pas ww vanaf de normale opzegtermijn (afhankelijk van de lengte van je dienstverband). Dus de werkgever en jij moeten je aan die opzegtermijn houden. Willen jullie dat niet, laat ze dan in ieder geval zo lang je salaris doorbetalen.

6. Alva

Alva Niet meer actief

Bedankt voor de info! We hebben een rechtsbijstand verzekering, dus we zouden alles na kunnen laten kijken.

Een collega hebben ze ter plekke onder druk gezet, jong meisje, heel naïef, en die heeft dus getekend en stond met lege handen op straat :$

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, pas daar echt voor op hoor. Sommige werkgevers zijn zó gehaaid! Ze weten best hoe het zit, maar proberen het gewoon. Laat het ze maar op papier zetten en dan lees jij het thuis door en krijgen ze het een week later wel ondertekend terug. Als ze je onder druk zetten om meteen te tekenen, kun je er vergif op innemen dat er iets niet klopt en dat er iets in jouw nadeel in staat.

8. Alva

Alva Niet meer actief

Ja inderdaad! Ik heb ook al een x een nieuw contract onder mijn neus gekregen, heb ik ook eerst na laten kijken. Waren ze niet blij mee :)
    Stond ook een concurrentie beding van heb ik jou daar in.

9. Alva

Alva Niet meer actief

Nou er is een hoop gedoe op de werkvloer, ik weet alleen nog niet wat. Ik vermoed dat mijn leidinggevende weg gaat / moet.
    Voorlopig hou ik dus toch maar mijn mond en wacht ik eerst de ontwikkelingen af.

10. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Ik zou sws even wachten. Je hoopt het niet en gaat er niet vanuit, maar je het kan ook nog mis gaan. En dan heb je een hoop 'gezeur' voor niks. Ben benieuwd wat er nu gaande is, maar verder zou ik proberen het niet zo als jouw probleem te gaan zien, maar hun probleem.

Tijdens jouw verlof kunnen ze gewoon iemand inhuren die ze vergoed krijgen hoor.

11. Alva

Alva Niet meer actief

Manager is voorlopig uit de running. Hoef ik me niet druk te maken over wel of niet vertellen..

Baby's kwamen toevallig ter sprake. Grapt er 1 collega of wij nog een kind willen. Zegt een ander: Jaa dag ze laat zich maar steriliseren op kosten van de zaak ;)

Dus..... nog maar even mijn mond houden :D

Deel Deze Pagina