Zwanger en bedrijf failliet en kostwinnaar, enorm bezorgd...

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door JacquelineS, 20 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JacquelineS

JacquelineS Nieuw lid

20 nov 2015
    1
    0
    0
    #1 JacquelineS, 20 nov 2015
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
    Beste UWV team,

Ik hoop dat jullie mij van goed advies kunnen voorzien wat te doen.

Ik ben getrouwd, heb een zoontje van drie; werk fulltime en ben kostwinnaar in ons gezin.
    Vandaag, 20 november, heeft mijn werkgever medegedeeld dat we failliet zijn. Om 12.00 moesten we ons werk neerleggen, afsluiten en konden we naar huis gaan.
    Dinsdag komt de curator...

Nu ben ik bijna 24 weken zwanger.
    Ik ben uitgerekend op 16 maart 2016.
    Zes weken ervoor met verlof, zou denk ik vanaf 4 februari mijn verlof beginnen.

Ik heb begrepen dat je 6 weken 100% je salaris krijgt.
    Maar erna kom je in de WW en krijg je 70%?
    Kort erna ga ik met verlof. Wat is dan nu de hoogte van het bedrag tijdens mijn verlof? Krijg ik 100% van mijn huidig salaris?

Begin 2015 verdiende ik meer; bij een contract verlenging moest ik al salaris inleveren ivm het feit dat het al erg slecht ging met het bedrijf. Vanaf ongeveer mei ben ik er een paar honderd euro op achteruit gegaan.

Doordat ik en hoogzwanger ben, en doordat ik deels dit jaar meer verdiende, maar ook dat ik kort na de 100% uitkering kort in een WW kom, hoe kan ik dan in zo'n korte tijd hoogzwanger een andere baan vinden?
    Ik sta nu kansloos op de arbeidsmarkt en heb 100% salaris nodig om mijn lasten te betalen en mijn gezin te onderhouden als kostwinnaar...

Mijn man heeft de zorg van onze zoon op zich genomen en is al 3-4 jaar van de arbeidsmarkt. Hij krijgt geen uitkering en komt maar niet aan een baan.

Alles komt dus aan op mijn inkomen.

Wat mag ik verwachten de komende periode en waar heb ik recht op?

Mijn dank is groot,
    JacquelineS

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste JacquelineS,

Wat ben je in een vervelende situatie terecht gekomen.

Je geeft aan dat morgen de curator bij jullie op het bedrijf komt om verdere uitleg over de afhandeling van het faillissement te geven. Ik zal daar dan verder ook niet op ingaan.

Meestal komt tegelijk met de curator ook UWV op het bedrijf. Je vult dan een aanvraagformulier in voor een faillissementsuitkering. [FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]H[/FONT][FONT=&quot]ier[/FONT] vindt je een opsomming van de betalingen die je van UWV kan ontvangen tijdens deze uitkering. Na ontvangst van je aanvraag stuurt UWV je een ontvangstbevestiging waarin ook de einddatum van je opzegtermijn staat.

Na je opzegtermijn kun je een aanvraag indienen voor een WW-uitkering. De hoogte van de WW is gebaseerd op het sv-loon dat je verdiende. We gaan hiervoor vanaf de voorlaatste maand (of 4 weken) één jaar terug. Van het gemiddelde (dagloon) dat uit deze berekening komt ontvang je de eerste 2 maanden 75% en de rest van je uitkeringsduur 70%.

Vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum vraag je via UWV telefoon de zwangerschaps- en bevallingsuitkering aan. Deze kan vanaf 6 weken voortijd starten. Deze uitkering zorgt ervoor dat je tijdens je verlof 100% van het WW-dagloon gaat ontvangen. (Wordt je voor je verlof ziek? Dan geldt er een afwijkende berekening.)

Actuele informatie over de hoogte van de WW vind je hier.

Ik wens je veel succes bij het vinden van ander werk.

Met vriendelijke groet,
    Ella
    UWV Webcare Team
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

Deel Deze Pagina