De titel zegt het al, mijn baas heeft datum ingang zwangerschapsverlof ingevuld begin mei 2013, een dag dat ik zelfs nog aan het werk was. Daarop volgend heb ik 2 weken vakantieverlof opgenomen pas eind mei zou mijn zwangerschapsverlof in gaan. Verder heeft hij de bevaldatum begin juni verkeerd doorgegeven (een dag eerder) Mijn verlof loopt door dit alles feitelijk ook eerder af dan in werkelijkheid zou moeten. Hij heeft aangegeven de vakantieverlof dagen die in werkelijk voorafgaande aan het zwangerschapsverlof zijn opgenomen nu te verplaatsen naar de periode erna. Daarmee zouden er voor mij geen nadelige effecten zijn. En blijft mijn startdatum zoals deze ook zou zijn als het juist ingevuld was. Vraag mij af of dat ook echt zo is. De aanvraag zou in feite gewoon correct moeten zijn... Stel bv ik wordt ziek in mijn zwangerschapsverlof? Stel er volgt ontslag tijdens mijn zwangerschapsverlof? Allerlei situaties waarin het wel van belang kan zijn dat de aanvraag juist is ingevuld..
Beste MaMa, Je geeft aan dat je vermoedelijke bevallingsdatum ergens begin juni was. Het zwangerschapsverlof kan ingaan 4 tot 6 weken vóór je vermoedelijke bevallingsdatum. Wanneer je dus 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof wilde gaan, had je ergens begin mei moeten stoppen met werken. Volgens de Arbeidstijdenwet mag je namelijk niet werken in de periode van 4 weken voor en 6 weken na je bevalling. De ingangsdatum van je verlof is je vermoedelijke bevallingsdatum + 1 dag minus 4 tot 6 weken. Heb je inmiddels de beslissing ontvangen van UWV en ben je het er niet mee eens? Ik adviseer je dan contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Wil je een wijziging doorgeven omdat de ingangsdatum van je verlof niet klopt? En wil de werkgever dit niet voor jou doorgeven? Stuur dan dit wijzigingsformulier naar UWV. Als je ziek wordt in je zwangerschapsverlof verandert er niets voor jou. Ben je nog altijd ziek na je zwangerschapsverlof? Dan kan de werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen. Je klachten moeten dan wel te maken hebben met je zwangerschap of bevalling. Ontslag tijdens zwangerschapsverlof mag niet. Je geniet dan namelijk ontslagbescherming. Actuele informatie over de ingangsdatum van je verlof vind je hier. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dankje martijn voor het snelle antwoord. Mijn vemoedelijke bevaldatum was eind juni, 4 weken daaraan voorafgaand had mijn verlof in moeten gaan dit is foutief doorgegeven. Ik zal ivereegen een wijzigingsformulier in te zenden, echter je geeft aan de verkeerde aanvraag heeft voor mij geen nadelig effect zoals mijn werkgever ook aangaf dus zou het geen probleem zijn als de aanvraag verkeerd is ingediend.. ook niet met die nieuwe manier van berekenen
Beste MaMa, Wanneer je voor 1 juni met verlof gaat, dan wordt je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) nog op de oude manier berekend. Dit houdt in dat UWV naar een loonaangifte periode kijkt van 4 weken of een maand voor de maand mei. Je geeft tevens aan 2 weken vakantieverlof te hebben opgenomen. Is je loon lager door dit verlof? Dan kijkt UWV niet naar de laatste periode van 4 weken of een maand voor de maand waarin je met verlof gaat, maar naar een periode van 4 weken of een maand daar weer voor. Zolang je in dienst bent van je werkgever betaalt UWV de WAZO meestal uit aan je werkgever die dit verrekent met je salaris. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare