Omdat hij nog niet een volledig jaar in dienst is geweest dus dat vakantiegeld moet gewoon terug betaald worden. Hij had volgens mij ookal voordat vakantiegeld werd uitbetaald ontslag genomen en toen hebben ze gewoon volle pond uitbetaald. Ja daar moet een deel van terug en daar kwamen we pas later achter. Wie betaald er nou een volledig jaar vakantiegeld uit aan een werknemer die pas kort in dienst is en ontslag heeft genomen Nouja kan er nu toch niks aan veranderen het is zoals het is. Maar het is zacht uitgedrukt k.u.t.
Je vakantie geld is toch 8% (ligt misschien aan cao) over het loon van de gewerkte uren in dat jaar? Maakt niet uit dan toch of je er twee maanden werkt of al 26 jaar?
vakantie geld is 8% over de gewerkte uren en loon. de baas kan dus nooit te veel betaald hebben. het maakt niet uit of je begin mei start of december met de baan want dat gaat automatisch. dat verhaal is dus raar of de baas heeft echt een heel lompe fout of bereking gemaakt. op loonstrook staat precies wat gespaard is en uitgekeerd moet worden. wat betreft je rechten, probeer een gratis advies gesprek te krijgen advocaat kijkt dan of de zaak de moeite is om aan te gaan. no cure no pay advocaat wil dat vaak wel doen. win je betaal je de advocaat een deel. Verlies je dan kost het je niks. het kost je dan misschien nog 200 euro maar gaat om het principe. liever 200 naar de advocaat dan naar zijn oude baas toch. Een advocaat kan bijv zien of hij recht geldig bezig is. Lijkt me niet het geval . looninhouden mag niet zomaar en zijn echt strenge eisen aan verbonden. Verder staat er in het contract 75% en niet 100. Terug betalen is logisch maar wel op een eerlijke manier.
Maar dan betekend het dus dat hij ook geen vakantiegeld mag inhouden? Ik heb geen loonstrook dat staat op zijn mail van het werk, zal ik hem later vandaag eens na vragen. Maar hij belde gister dus met hoofd administratie en die zei dus volgende maand word je vakantiegeld ingehouden van het loon. Netto verdiend hij 1943 en het vakantiegeld wat hij uitgekeerd kreeg was 1305 euro. Volgens mij is dat voor een heel jaar uitbetaald dan toch? Sorry heb hier echt geen kaas van gegeten. Hij is sinds januari in dienst en werkt door tot augustus. Zeker als hun zeggen dat er volgende maand een bedrag word ingehouden. Ik kan morgen een gratis 1e gesprek bij een advocaat aangaan. En ga ook even kijken naar wat jij zei, no cure no pay. Betaal idd liever de advocaat dan die man.
Ouch!! Daar heeft het bedrijf een stomme fout gemaakt. Want vanaf januari in dienst, dan hoor je maar van jan tot mei vakantiegeld te krijgen. Het salaris jaar voor vakantiegeld loopt van 1 juni tm 31 mei namelijk. Maar ook niet handig dat jullie dat zelf niet hebben opgemerkt dan. Als ik ergens in januari begin dan weet ik dat ik maar voor 5 maanden vakantiegeld ga krijgen. Krijg ik dan 1300 gestort (bij een loon van 1900) dan weet ik dat er een fout is gemaakt en had ik zelf al aan de bel getrokken.
Met netto loon van van 1943 euro spaart hij netto ongeveer 155 per maand. Je krijgt vakantie geld tot aan vaste datum ( meestal 31 mei en juni uitbetaald) daarna gaat nieuwe jaar in. Wat hij dan opspaard wordt eind contract betaald of gewoon jaar erop weer in juni. Dit wordt niet vooraf betaald omdat het afhangt van wat er verdient wordt. Bijv met overuren etc. Laat zeggen januari tot mei, 8% is 5x 155 euro. Is ongeveer 770 netto. Iets meer. Hij heeft dus te veel gekregen. Wellicht heeft de baas alles betaald tot aan augustus maar dit is vreemd en niet gewoonlijk
Ja niet erg handig ik ben daar misschien ook wel te makkelijk in (geweest). Hij werkt in de verzekeringen dus al die cijfertjes nummers enz. Laat ik allemaal aan hem over, daar snap ik toch niet zoveel van dus ook als hij loon krijgt ga ik ervanuit dat hij wel weet wat alles inhoud en of het goed gaat. Ik heb gelukkig wel een klein deel van zijn vakantiegeld op mijn lopende rekening gezet voor het geval dat, dus dat dekt de "schade" een beetje. Ik weet wel dat ik er bij zijn nieuwe werk wat meer bovenop ga zitten of alles wel klopt.
Niet bij elk bedrijf loopt de opbouw vakantiegeld van juni tot en met mei. Er zijn ook bedrijven waarbij de opbouw van januari tot en met december loopt en je dus in mei inderdaad eigenlijk een voorschot krijgt. Als je dan eerder uit dienst gaat moet je terugbetalen.
Met die berekening komt het dus tot half augustus op 1162 ongeveer. Vermoed dat er ook nog een deel provisie mee speelt, naar mijn weten vaak bij bank/verzekeringswezen? De gedachte dat hij het dan tot einde contract heeft uitbetaald is dan niet zo gek van ts en haar partner.
Je kunt de hoeveelheid vakantiegeld beter niet op nettoloon berekenen, dan zit je te hoog. Zit immers in een ander belastingtarief... Vwb advocaat in de arm nemen... Als je zelf goed bent in dit soort dingen regelen, kun je overwegen de eerste stappen in elk geval zelf te zetten met alleen meekijken van een advocaat. Advocaat kan dan bijv je brief meelezen en daar een verbetering in aanbrengen, en dat kost minder tijd en dus geld dan wanneer hij/zij de brief opstelt. Voor nu: ga een formele brief, liefst gecheckt door advocaat, opstellen waarin je de situatie uiteenzet en duidelijk aangeeft welke stappen je verwacht dat de werkgever neemt en stel hierbij een uiterste datum. Daarna kun je altijd weer verder kijken als het nodig is of dat de advocaatkosten en de moeite het je waard is...