Hoeveel uur werken bij tweeling?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Vlinderr, 4 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik werk 26-32 uur per week. Ik ben nu 8 weken zwanger van een tweeling en zit nu heel erg in twijfel of ik minder wil gaan werken en hoeveel minder.
    Het liefst zou ik 20 uur gaan werken, maar financieel is dat niet erg aantrekkelijk. Maar twee kids vragen en kosten ook tijd... ;) Daarnaast werk ik onregelmatig en is het lastig om opvang te regelen.

Hoeveel werken jullie na de bevalling van een tweeling?

2. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

De bedoeling is hier 2,5 dag. Dus de ma-di-wo en dan in het onderwijs.

Denk niet dat je je uren anders zou hoeven doen, dan je van plan zou zijn met een eenling. Wel rekening houdend met dat je nog genoeg inkomen hebt om de boel draaiend te houden natuurlijk.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Heb je toevallig al een proefberekening laten maken van je salaris met 20 uur? Het zou namelijk financieel wel eens mee kunnen vallen. Als je minder werkt kom je in een andere belastingschijf en hou je per saldo meer over.

Ik ben bijvoorbeeld van 32 naar 16 uur gegaan. Ik verdiende eerst 1100 euro en nu 800. Niet echt naar verhouding zeg maar... Maar ik zeg er geen nee tegen.. ;)

Edit: Voor de eerlijkheid, die 1100 euro is van 3 jaar terug, toen ik nog geen kinderen had, de 800 euro is van nu. Maar dan nog, loonsverhogingen ed over de afgelopen 3 jaar meegenomen, (en dat was niet heel veel) scheelt het dus niet zoveel.

4. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik heb alles al berekend... omdat ik belastingzaken interessant vind, weet ik hoe het zit met mijn cao, hoe is moet berekenen wat ik over hou met minder uren. :)

Ik verdien met 26 uur zo'n €1600,- netto p.mnd en ga met 20 uur zo'n €1250,- verdienen. Ik reis veel, dus er zit ook wel wat km geld bij in, dat wordt dus ook een stuk minder!

5. p1982

p1982 Niet meer actief

ik zou dan voor die 6 uur per week ouderschapsverlof opnemen, is toch weer 4 euro netto per uur wat je van de belastingdienst krijgt.

6. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Daar heb ik nog nooit aan gedacht...zal ik me es in verdiepen. thx!

7. p1982

p1982 Niet meer actief

ouderschapsverlof 26 weken keer je contracturen = uren wat je opkunt nemen, in jou geval 26*26 = 676 uur , je neemt 6 uur op = 112 weken, echter 2 kids dus het dubbele

je moet wel inkomstenverlies hebben met het jaar ervoor

8. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Voor mij is het toch niet haalbaar ben ik bang. Ik voldoe zeker aan het feit dat ik er op achteruit ga, maar manlief heeft een eigen bedrijf en betaald dus geen loonheffing. De hypotheek e.d. wordt altijd van mijn loon afgetrokken.
    We kunnen door de hypotheek en de ouderschapsverlof wel zo'n €8000,- p/jr terug krijgen, maar dat betaal ik helaas niet aan loonheffing, waardoor we dat niet terug kunnen krijgen! (stel je kunt van de belating wel €10.000,- terug krijgen (door alle aftrekposten), maar je betaald aan loonheffing maar €5.000,- p/jr, dan kun je max. €5.000,- terugkrijgen en die andere €5.000,- komt te vervallen en heb je geen recht meer op). Zo zit het bij ons een beetje. :(

Ik zal es informeren bij de accountant of er nog een andere mogelijheid is, want zo laat je echt heel veel geld liggen. :(

Beetje ingewikkeld,...hopelijk is het begrijpelijk. ;)

9. p1982

p1982 Niet meer actief

ze kijken echt naar je zelf, dus je man er niet bij mee nemen

het gaat om het brutoloon wat je achteruit gaat, je komt alleen niet in aanmerking als je flinke loonsverhoging hebt gehad of eind van het jaar mee gaat doen

10. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik ga straks weer voor 3 dagen aan de slag. Dinsdag, donderdag en vrijdag.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Vlinderr heeft het wel op een rijtje :) Wil je belastingvoordeel ontvangen, dan moet je ook voldoende belasting afdragen. In haar geval betaalt ze dus te weinig belasting (omdat de hypotheekrente ook van haar salaris gaat ivm het werk van haar man).

@ Vlinderr: ik hoop dat jullie accountant ergens een uitweg ziet. Persoonlijk zou ik juist denken dat het als ouder van een tweeling het zwaarder is om thuis te zijn dan te werken (althans, ik vind dat al met 1 kind ;)). En dat dus die werkuren voor jou juist uren zijn om bij te tanken. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe jij je werk ervaart. Buiten dat kan het natuurlijk zo zijn dat je gewoon graag zoveel mogelijk bij je kleintjes wil zijn ;)

12. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ja idd...ik moet er nog maar es goed overna denken en ik zal es vragen aan de accountant. ;)

Deel Deze Pagina