Goedemiddag, Ik ben nu 34 weken zwanger en ga over 2 weken met verlof, dus wil doorwerken tot ik 36 weken zwanger ben. Ik werk bij een bedrijfje dat net gestart is, mijn baas komt op mij nogal laks over voor wat betreft de aanvraag van mijn zwangerschapsuitkering. Hij gaat deze pas a.s. maandag aanvragen, zegt ie..maar dat zei hij vorige week ook. Dat is dus 2 weken voor mijn verlof in zal gaan. Zitten er nog nadelen aan wanneer mijn verlof niet tijdig wordt aangevraagd? En aangezien het op meerdere vlakken niet goed gaat met de financiën..zoals niet tijdig uitbetalen van loon e.d. ben ik ook bang dat hij wellicht failliet zal gaan tijdens mijn verlof, wat betekend dit dan voor mij? Stel dat hij dan nog geen verlof voor mij heeft geregeld bij het UWV? Hoe moet ik dat dan regelen? Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje begrijpen want het zit nogal ingewikkeld in elkaar nu ik het zelf zo probeer te omschrijven
Beste Miepie83, Lijkt me niet prettig dat je werkgever de aanvraag van je zwangerschapsuitkering nog niet heeft gedaan. De werkgever is wettelijk verplicht om de uitkering tussen de 4 en 2 weken voor de ingangsdatum aan te vragen. Meestal betaalt UWV aan de werkgever. Je kan er voor kiezen de uitkering direct aan jou over te laten maken. Dit kan je met de werkgever overleggen. Voordeel is dat je dan zekerheid hebt dat je het geld krijgt. Wil de werkgever de uitkering niet voor je aanvragen? Neem dan contact op met UWV door te bellen met 0900 9294. Gaat de werkgever toch failliet? Bel dan direct even om het faillissement te melden. De zwangerschapsuitkering zal dan alsnog aan jou worden overgemaakt. Ik hoop voor je dat het niet zo ver komt en dat alles goed geregeld wordt. Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Yvonne, Bedankt voor je reactie, dat maakt al een hoop duidelijk voor mij. Nu heb ik nog een vraag, mijn werkgever zegt afgelopen dinsdag het zwangerschapsverlof aangevraagd te hebben. Nu vraag ik mij af of ik de aanvraag ook kan wijzigen in dat het UWV de uitkering aan mij over maakt ipv aan hem. Of moet hij dit regelen?
Beste Miepie83, Jij kan zelf een wijziging van de betaalrichting van je uitkering aan UWV doorgeven. Je gebruikt hiervoor het wijzigingsformulier voor de Ziektewet. Op het formulier staat het adres waar je het heen kunt sturen. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare