Hallo, Ik ben november 2012 ziek uit dienst getreden bij mijn voormalige werkgever. (ziektemelding in april dat jaar) Omdat ik ook zwanger was en hier de nodige complicaties bij had, is de ziektemelding toen omgezet in "ziek wegens zwangerschap". Dit jaar in mei is mijn zwangerschapsverlof ingegaan. Over 2 weken zal dit verlof aflopen en dien ik mij opnieuw ziek te melden. Maar ik zie op de website van het UWV dat er onderscheid is tussen ziekte vóór of na 01-01-2013. Het gaat in mijn geval dus niet om een nieuwe ziektemelding (geen andere klachten). Val ik dan onder ziek voor 01-01-2013? Alvast vriendelijk bedankt.
Beste Hopefultimes, Je verlof is bijna afgelopen en je bent net als voor je verlof ziek. Daarom wil je weten onder welke regels van de Ziektewet je valt. Welke regelgeving voor jou geldt is afhankelijk van de eerste ziektedag van de ziekmelding. Na je ziek melding beoordeelt UWV of de oorzaak van je ziekte dezelfde is als voor je verlof. Is dit het geval? Dan betreft het een doorlopende ziekmelding en val je onder de regels van vóór 1-1-13. Is de oorzaak volgens UWV niet hetzelfde als voor je verlof? Dan betreft het een nieuw recht en val je onder de regels van ná 1-1-13. Wat betekend dit voor jou? Je geeft aan dat je e laatste periode voor je verlof ziekgemeld was wegens zwangerschap. Dit is na je verlof niet het geval. Hieruit kan je concluderen dat het na je verlof een nieuwe uitkering betreft. Uiteraard is het oordeel van je verzekeringsarts hierin bepalend. Actuele informatie over ziekte rond zwangerschap en bevalling vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare