Werkgever onbegripvol

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Suusvw, 27 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Ten eerste.. Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wauw wat een verhaal.. zo ongevoelig zijn sommige mensen! Ik schrik daar echt wel van zeg.
    En echt he; alsof jouw pijn ineens minder word als je bij de grote baas moet komen.
    Ik hoop dat er bij deze zwangerschap wel goed naar je geluisterd wordt!

Ik wacht nog op het briefje van de VK.. hoop dattie voor morgen komt zodat ik het meteen als middel in kan zetten om te bewijzen dat het niet gaat (belachelijk eigenlijk haha)

2. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Sterkte!

Ik heb nu met veel moeite ook voor elkaar gekregen dat ik 50% kan werken ivm bekkeninstabiliteit. Met behulp van de Arboarts die ik normaal gesproken wel kan schieten. Gelukkig is hij met zwangerschapsgerelateerde klachten wel redelijk. Al wilde hij niet nadenken over minder dan 50% (want ik werkte al ongeveer 57% omdat ik het niet meer trok) met als reden "je moet nog zo lang tot je verlof". Net of daarmee de klachten ineens minder zijn....rare vent, maar ik probeer het wel ff met 50% en dan zien we wel weer.

De werkgever werkt helaas niet echt mee

3. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Wat naar voor je zeg! Werkgevers kunnen zo onbegripvol zijn. En waarom wil de Arbo niet voor minder dan 50% eigenlijk? Alleen omdat je nog zolang tot je verlof moet? Je trekt het nu toch niet! Over een paar weken kijk je dan wel weer verder.
    Serieus, wat is er mis met die mensen?!
    Heel veel succes op je werk.. ik hoop dat je het een beetje trekt!

4. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Dank je! Ik hoop dat jij het ook geregeld krijgt zonder al te veel gedoe.

Ik moet over 2 weken weer terug bij de Arboarts en ben van plan om dan aan te geven dat het niet gaat. "omdat je nog zo lang moet tot het verlof" is in mijn ogen ook geen argument.
    Inderdaad wat is er mis met die mensen? Die denken alleen aan zichzelf en het bedrijf en niet aan de werknemers

5. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Bij mij was de arbo wel makkelijk.. Ik liep al vroeg bij de bekkenfysio ook.. Hebben alleen telefonisch contact gehad en alles goedgekeurd.. Ben ook 4 weken eerder gestopt met werken, was ook geen probleem..

6. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Fijn dat het bij jou allemaal goed was verlopen!

Ik liep ook al vroeg bij bekkenfysio, maar arboarts wil daar niet eens contact mee opnemen. Neemt verder ook geen boodschap aan de brieven van de fysio, verloskundige en de huisarts....

Maar op zich komt hij me wel wat tegemoet. Hij is al iets makkelijker met de zwangerschapsklachten dan hij is met de burn-out

7. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Wat raar he dat daar zo'n verschil in zit.. Ik ben niet eens bij een arts geweest.. Mijn klachten waren ook al vanaf week 16 en ze gingen er gelijk al vanuit dat het niet beter meer zou worden.. Ik heb wel zo lang mogelijk doorgewerkt, ook nog tijdje voor 50%, maar met 30 weken ging het echt niet meer..

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Gefeliciteerd met je zwangerschap, Suus!

Ik wil ook reageren op je topic, maar wel wat kritischer.

Allereerst lees ik dat je werkdagen lang zijn en je hebt aangegeven dat je een dag minder wilt werken. Ook typ je dat je twee uur moet slapen in de middag. Maar als je één dag minder gaat werken, ben je de overige drie dagen toch nog steeds tot laat aan het werk? Hoe denk je dat op te lossen?

Vervolgens vraag je enkele weken later om 50% te mogen werken. Ik vraag me oprecht af waarom je toen niet al bij je huisarts en/of verloskundige bent geweest om te kijken welke mogelijke oplossingen er zijn. Je werkgever werkt wel mee door jou extra pauze te geven.

Vervolgens laat je jouw vriend jou ziekmelden. Het is heel normaal dat jouw werkgever de melding van jou ontvangt. Ik heb geen idee welke regels er precies zijn, maar de opmerking van jouw werkgever is niet vreemd. Ook is het niet vreemd om regelmatig (om de paar dagen) contact te hebben over jouw ziekteverloop. Google eens op 'wet poortwachter'.

Ik wil je met bovenstaande niet afvallen, maar je betrekt het wel heel erg op je eigen persoon. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om langs de verloskundige te gaan en het een en ander op papier hebt laten zetten. Wat is eigenlijk haar advies?

Ik wens je een heel prettige zwangerschap & veel succes met je gesprek volgende week!

9. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!

Ik snap wat je zegt en ik begrijp mijn werkgever op bepaalde dingen ook best wel.
    Ten eerste ben ik altijd met de instelling van overleg naar mijn werkgever geweest. Dus toen ik aangaf dat het niet ging en zij niks wilde doen, had ik beperkte uren om op te nemen en ben ik 3 dagen gaan werken.
    Toen ik merkte dat dat niet hielp vroeg ik om 50% en kreeg ik pauzes. Heel goed meegedacht maar niet effectief en dit heb ik aangegeven en hier is niet op ingespeeld.

Ik ben ik na mijn eerste gesprek met mijn werkgever 3 keer bij mijn VK en 1 x bij mijn huisarts geweest. Die zeggen allemaal; ARBO.
    Het probleem was dat mijn werkgever die niet in wilde schakelen omdat het te vroeg in de zwangerschap zou zijn; dus zij gaat mij medisch keuren, dat mag natuurlijk niet.

Wat betreft het ziekmelden door mijn partner; na 3 tot 4 x zelf aangegeven te hebben dat ik het niet trok ben ik dus volledig ingestort waardoor mijn vriend zich zorgen maakte. Op het moment dat ik dus een dieptepunt bereikte wilde mijn vriend vanuit thuis aangeven dat het een onhoudbare situatie was geworden, niet perse om mij ziek te melden..

Nogmaals, ergens begrijp ik de stappen die mijn werkgever zet, maar met mij ziekte geschiedenis (ik ben vrijwel NOOIT ziek) is het raar dat er niet direct gereageerd wordt op een hulpvraag, noodkreet.

Straks mag ik, na 7 weken strijd, eindelijk naar de arbo. Als dat eerder was gedaan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest en hadden we eerder een passende oplossing gehad

10. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    W.b de wet Poortwachter staat er ook:
    "Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst of gecertificeerde bedrijfsarts inspannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. "

Dus samen met een bedrijfsarts. Dat mag in een zwangerschap nooit 7 weken duren..

11. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Succes straks, hopelijk heb je een prettige, meedenkende bedrijfsarts!
    We lezen vast wel hoe het was ;)

12. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Jeetje wat een verhaal zeg! Ik duim voor je dat de ARBO arts wat voor je kan betekenen en dat die een goede fijne situatie voor jou kan creëeren op je werk. Dit is natuurlijk geen doen zo!

Heel veel succes vandaag!

13. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Ha dames,
    Nou ik ben net terug.. Tsja wat moet ik zeggen..
    ze vindt het heel lastig dat er geen medische oorzaak te vinden is voor de hoofdpijn en vermoeidheid (ze zei; je bent niet ziek, je bent zwanger en als iedereen met 17 weken thuis gaat zitten ligt heel nederland plat). Daardoor kan ze er niet veel mee. Ze hevelt het over naar het UWV en laat hun de situatie beoordelen.

Heb net telefonisch contact gehad met werkgever en die was zowaar best begripvol. Vond het allemaal heel naar voor me en wacht het verslag van de Arbo arts en het UWV af. Dus dat is positief.

Komende donderdag naar de VK en vrijdag naar de HA met de vraag of UWV contact met hem mag opnemen. Wat een geregel!
    Nu gauw weer mn bedje in.

Heel erg bedankt voor het meelezen allemaal. Het is echt fijn om zo feedback te krijgen.

14. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Pfff wat lastig ja.. Je bent niet automatisch ziek als je zwanger bent maar je KAN er wel erg ziek v zijn.. Snap dat zij er niet veel mee kan, maar de opmerking over iedereen gaat natuurlijk niet op.. Gelukkig heeft niet iedereen zoveel last v een zwangerschap, maar daar heb jij natuurlijk niks aan..

Mijn ervaring met UWV is in ieder geval positief, dus hopelijk kunnen zij meer voor je betekenen!

15. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Fijn om te lezen dat je positive ervaring met het uwv hebt gehad. Dat geeft al een beetje rust :)!

16. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Wat jammer dat de arboarts zo reageert. Die van mij is ook zo algemeen. Die heeft letterlijk hetzelfde tegen mij gezegd. Maar ja ik denk dan, ja ik ben toch ook niet iedereen? Die arboarts moet naar je persoonlijke klachten kijken. Zwangerschap is geen ziekte, maar je kan er helaas wel ziek van worden. Dat hoeft inderdaad niet bij iedereen te gebeuren, maar wil niet zeggen dat er bij jou niks aan de hand is...

Nog zo een: Ja als je last van stress hebt dan kan je net zo goed de deur helemaal niet uit gaan. Ja joh....dat is toch wel wat anders dan werkstress.

Ik heb ook contact gehad met uwv nav ziekmelding. Die hebben 2x gebeld en hebben me verder een fijne zwangerschap gewenst. Ik hoefde verder niet langs te komen, ook niet als ik eventueel 100% zou uitvallen (nu 50%). Dus wat betreft zwangerschap heb ik best goede ervaring met UWV

Veel succes in ieder geval!

17. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Jeetje wat bizar ook van die arbo van jou! Je zit daar toch niet voor je plezier? Ik had dat echt NIET verwacht van zo'n gesprek!

UWV heeft gistermiddag gebeld. Wat een fijne vrouw aan de telefoon! Ze vroeg naar de situatie en ik heb alles uitgelegd. Ze begreep dat het lastig was om aan het werk te gaan in deze staat en binnenkort nemen ze weer contact met me op om te kijken hoe het gaat.
    Nu maar hopen dat mijn werkgever net zo begripvol is als die vrouw van het UWV.

Maar na een lange rit kan ik nu eindelijk tot rust komen en alles op mijn eigen tempo doen. Ik hoop gauw weer (gedeeltelijk) aan het werk te kunnen en me beter te voelen!

Bedankt voor al jullie steun en reacties. Ik heb er echt heel veel aan gehad :)!

18. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Beste Suusvw,

Ik werk zelf ook in de kinderopvang. Het werk is heel sociaal, maar de directie soms juist helemaal niet. :(:x:( Mijn werkgever is dat sowieso ook niet, ook weinig tot geen begrip.

Ik werk zelf 36 uur in de week. Ik ondervind nog geen problemen op het werk, alleen valt het overwerken best zwaar. Ze accepteren het alleen niet echt als ik wel eens 'nee' zeg. Zo vonden ze het erg vervelend toen ik niet drie weken achter elkaar negen uur extra wilden werken (dus drie weken achter elkaar 45 uur), de tweede week wilde ik niet extra werken en de eerste en de derde weer wel.

Ik begrijp je best dat je het werk je al snel zwaar viel, in de kinderopvang werken is gewoon fysiek zwaar. Velen trekken het niet tot het einde toe. Een collega van mij had ongeveer hetzelfde probleem als jij nu, ze deden ook heel moeilijk en zeiden dat ze niet hoeven te luisteren naar de arbodienst. Arbodienst geeft volgens hen alleen advies, wat niet bindend is. Uiteindelijk hield mijn collega vol, en mocht ze halve dagen werken. Werkgever probeerde, pushte en dreigde, alleen maar toen die collega er werk van ging maken, bonden ze in.
    Dus mijn advies, hou vol en luister naar je lichaam en blijf daarbij!
    Ga naar de Arbo-arts en blijf bij zijn advies!

19. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    UWV is erg fijn. Ze luisteren echt naar je verhaal. Ik moest uitleggen wat voor werk ik deed. Zwaar werk in de zorg. Ze zei: het is dat ik het moet vragen, maar het antwoord weet ik eigenlijk al. Na uitleg wat de klachten zijn zei ze meteen dat UWV ging uitbetalen. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met ze. Enige is dat je soms 3 dezelfde brieven op de mat krijgt.

Ik hoop dat je werkgever wat bijdraait en ook gaat inzien dat stress en te veel pushen echt niet helpt. Je kan ook aan je verlosk vragen of ze een brief opstellen met daarin hun advies. Je kan dan een kopie ervan geven aan je werkgever. Verzamel zoveel mogelijk bewijs van deskundige. Je staat dan veel sterker.
    Ik vind die opmerking van de arbo stom. Je bent idd niet ziek, maar een zwangerschap is erg zwaar. Je moet niet alleen voor jezelf zorgen, maar ook voor de kleine. Ik ben ook half in de ziekte wet. Ik voel me ook niet ziek, maar heb toch echt wel zwangerschapsklachten die ervoor zorgen dat volledig werken te zwaar is. Met erge rugpijn ben je ook niet ziek en met een gebroken been ook niet. Je bent niet in staat je werk volledig te doen.

20. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Wat vervelend dat er zo weinig begrip voor je is. Het is sowieso te bizar voor woorden dat je 'even' 9 uur per week moet overwerken?! Waarom is dat dan eigenlijk? Je hebt toch gewoon vaste tijden dat de opvang open is?

Het werk is idd fysiek heel zwaar. Ik heb al best een zwakke rug dus dat word nu alleen maar erger. Ik heb in de eerste weken zo'n enorme hoofdpijn gehad en dat is nu ook alleen verergerd doordat ik gewoon ben door gegaan!
    En nu zit ik volledig thuis omdat ik 6 weken lang toch 36 uur heb gewerkt terwijl ik eigenlijk niet meer kon.. stom stom stom! Ik hoop wel snel 50% te gaan werken want thuis zitten is ook niet leuk.

Ik hoop dat jouw collega's en werkgever wat meer in zullen zien dat het zwaar is om in de zwangerschap in de kinderopvang te werken. Het is echt pittig hoor! Je zit geen moment stil en bent constant aan het sjouwen en aan 't doen. Het is echt te belachelijk voor worden dat er dan ook nog gevraagd word om even 45 uur te gaan werken!

Sterkte!

Deel Deze Pagina