hallo, bijna 33 weken zwanger en mijn werkgever heeft nog steeds niks geregeld geen vervanging geen verlof aanvraag helemaal niks wat moet ik doen voel me hier heel erg rot over. de laaste loodjes wegen me zwaar durf me gewoon niet ziek te melden want ik weet gewoon dat dit mijn eigen vakantie/adv uren kost wat nu kunnen jullie mij helpen
Beste Mirjam, Wat jammer dat je werkgever nog niets voor je heeft geregeld. Weet hij wel wanneer je met verlof wilt? Als je dat nog niet hebt gedaan, kun je dat het beste zo snel mogelijk doen. Je kunt met behulp van deze rekenhulp bepalen binnen welke termijn je met verlof mag. 2 tot 4 weken voordat het verlof begint kan hij het voor je aanvragen. Op onze website staat ook welke zaken je werkgever voor je moet regelen. Misschien kun je hem die informatie laten lezen? Heeft hij het verlof 2 weken van tevoren nog niet aangevraagd? En is hij ook niet van plan om dat te doen? Neem dan contact op met UWV Telefoon (0900 9294) om het zelf aan te vragen. Wanneer je door zwangerschapsklachten je werk niet meer kunt doen, moet je werkgever je ziek melden. Hij mag hiervoor geen vakantie-uren uitbetalen, maar moet gewoon je loon doorbetalen. Meestal krijgt hij deze kosten vergoed van UWV, als onze verzekeringsarts heeft bepaald dat je klachten het gevolg van zwangerschap zijn. Als je werkgever toch je vakantie-uren betaalt in plaats van ziektegeld, raad ik je aan om hier juridische hulp voor in te schakelen. Bijvoorbeeld via de vakbond, de rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket. Op onze website vind je actuele informatie over het zwangerschapsverlof voor werknemers en werkgevers. Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap en alvast een goed verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare