Verlof na vroeggeboorte

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by sabineruijs, Mar 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sabineruijs

sabineruijs Nieuw lid

Mar 3, 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 sabineruijs, Mar 3, 2012
    Last edited: Mar 3, 2012
    Beste medewerkers van het UWV,

Ik ben zwanger van een tweeling en ben uitgerekend op 18 april 2012. De gynaecoloog heeft echter op mijn zwangerschapsverklaring als uitgerekende datum 28 maart 2012 ingevuld, hij ging uit van een maximale zwangerschapsduur van 37 weken. Sinds eind december zit ik in de Ziektewet en ben inmiddels ook opgenomen in het ziekenhuis. Op donderdag 8 maart aanstaande wordt de tweeling i.v.m. complicaties gehaald, ik ben dan 34 weken en één dag zwanger. De tweeling zal i.v.m. een forse groeiachterstand nog langere tijd in een couveuse moeten blijven. Ik wil graag weten op hoeveel weken bevallingsverlof ik nog recht heb na 8 maart aanstaande. En doe ik er verstandig aan om de zwangerschapsverklaring te laten corrigeren naar 18 april?

Alvast dank voor uw reactie,

Sabine

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sabine,

Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) is altijd 16 weken. Meestal heb je 4 tot 6 weken zwangerschapsverlof, en afhankelijk daarvan nog 10 tot 12 weken bevallingsverlof. Als je echter bevalt vóór de uitgerekende datum en het verlof al is ingegaan, verandert er niets aan de ingangsdatum. Je hoeft in dit geval niets door te geven aan UWV. Als je bij de gemeente aangifte doet van de geboorte, geeft de gemeente het aan UWV door.

Beval je vóór het zwangerschapsverlof begint? Dan gaat het verlof in op de dag na de bevalling. Je hebt dan 16 weken bevallingsverlof. In dit geval kan je werkgever de bevallingsdatum op het aanvraagformulier voor de WAZO vermelden.

Misschien is het voor andere instanties nodig om een nieuwe verklaring te laten maken, maar voor UWV hoeft dit niet.

Actuele informatie over WAZO bij vroeggeboorte vind je op onze website (voor het verlof en voor de uitgerekende datum).

Ik wens je veel sterkte voor donderdag.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page