Hallo Ik heb een vraag en na gespeur op internet kom ik er niet uit. Ik heb bij mijn werkgever netjes de zwangerschapsverklaring gegeven en deze zou hem opsturen naar p&o. Zijn er nu nog dingen die ik zelf moet regelen met betrekking tot de uitkering en mijn verlof of doet mijn werkgever dat? Of hoef ik inderdaad alleen mijn zwangerschapsverklaring in te leveren en is dan alles rond van mijn kant? Alvast bedankt
Beste Melisa21, Je wilt weten wat je moet regelen voor het zwangerschapsverlof. Eigenlijk niet zoveel: je moet je werkgever uiterlijk drie weken van tevoren melden wanneer je met verlof wilt. Hij moet dan het verlof inplannen, en een uitkering voor je aanvragen. Je moet hem een (kopie van) je zwangerschapsverklaring geven. Wanneer je met verlof gaat, mag je zelf kiezen: tussen de 34e en 36e week van je zwangerschap. Afhankelijk van wanneer het zwangerschapsverlof begint, heb je nog tien tot twaalf weken bevallingsverlof. In totaal is het verlof dus altijd zestien weken. Overleg ook met je werkgever hoe het verlof betaald moet worden. Meestal betaalt UWV de uitkering aan de werkgever, zodat die tijdens het verlof je loon doorbetaalt. Wil je liever de uitkering rechtstreeks ontvangen, dan moet je werkgever dit op het aanvraagformulier vermelden. Nadat UWV de aanvraag heeft ontvangen, sturen we een ontvangstbevestiging naar jou en je werkgever. Ook de definitieve beslissing over de hoogte van het verlof sturen we naar jullie beiden. Hierin staat ook wanneer het verlof begint en eindigt. Als je later bevalt dan de uitgerekende datum, wordt het verlof verlengd met het aantal dagen dat je te laat bent. Als dat het geval is, krijg je daar nog een aparte brief over. Actuele informatie over de aanvraag van het verlof vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare