Beste heer/mevrouw, Ik ben op dit moment nog maar 7 weken zwanger maar nu al zo ziek dat ik niet in staat ben om te werken. Ik werk in de kinderopvang en heb me sinds vorige week woensdag ziek gemeld. Ik heb vorige week zelfs 3 dagen in het ziekenhuis gelegen vanwege uitdroging door het vele overgeven. Nu heb ik vanochtend een poging gedaan om een ochtendje te werken maar dit ging echt niet. Ik ben 24 uur per dag misselijk en kan amper eten. Ik heb dus een 0 uren contract maar werk elke week ongeveer hetzelfde aantal uren en heb een vaste locatie. Ik sta dus eigenlijk voor het hele jaar al ingepland op vaste dagen (25 uur per week). Nu heb ik tijdens mijn contract bespreking met mijn werkgever afgesproken dat als ik ziek ben ik gewoon uitbetaald krijg aangezien ik al ingepland sta. Maar in deze situatie is dat wel lastig, stel je voor ben ik nog weken ziek en niet in staat om te werken. Zij moeten mij dan steeds mijn uren uitbetalen maar ook degene die nu mijn uren draait. Is hier een ziekte uitkering voor? Ik ben bang dat ik straks geen inkomen heb als dit nog lang aanhoud. Hopende op een spoedige reactie. Met vriendelijke groet, Manouk
Beste Manouk, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Helaas heb je klachten ten gevolge van de zwangerschap. Je wilt weten of hiervoor een ziektewet-uitkering mogelijk is. Het is inderdaad mogelijk om een uitkering te krijgen als je ziek bent door de zwangerschap. Jij meldt je ziek bij de werkgever. De werkgever kan dan een ziektewet-uitkering voor je aanvragen. De uitkering kan direct aan jou worden overgemaakt. Het kan ook zijn dat de werkgever er voor kiest dat de uitkering aan hem wordt overgemaakt. Je merkt dan niets van deze betaling. De werkgever betaalt het loon dan gewoon door. Actuele informatie over ziek zijn tijdens de eerste 24 weken van je zwangerschap vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare