Werkgever veranderd werkdagen, zonder overleg, tijdens verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Roos84, 24 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos84

Roos84 Actief lid

24 jan 2010
    189
    0
    0
    Beste,

Voor het ingaan van mijn verlof ben ik met mijn werkgever tot de overeenstemming gekomen dat ik na mijn verlof terg zou keren op de dagen maandag en donderdag en dat ik op de vrijdag ouderschapsverlof op zou nemen. Dit paste in het rooster (ik werk in de kinderopvang) en is ook in overleg met collega's gebeurd.

Nu heeft mijn werkgever tijdens mijn verlof een hoop leidsters verwisseld van groepen waardoor ook nu opeens mijn afgesproken werkdagen veranderd zijn naar dinsdag en donderdag. Dit zonder overleg. Dit terwijl ik de opvang van mijn baby geregeld had voor de maandag en donderdag. Kan dit zomaar??

bedankt!
    Groeten Roos

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Roos,

Je wilt weten of je werkgever eenzijdig de werktijden mag veranderen. De regelgeving hierover staat in de Arbeidstijdenwet; UWV voert deze wet niet uit.

Op de website van het Juridisch Loket staat wel dat afhankelijk is van de afspraken in je contract of in de CAO over de werktijden.

Ook kan het belangrijk zijn wat de reden van de werkgever is om de werktijden te veranderen. Werkgevers moeten daarbij, indien mogelijk, wel rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van het personeel buiten het werk.

Voor meer informatie adviseer ik je contact op te nemen met een vakbond of met het Juridisch Loket (0900 - 8020).

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina