werkgever vertelt door dat ik zwanger ben

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door duimpie81, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duimpie81

duimpie81 Lid

29 jan 2013
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi

Ik ben nu 9 weken zwanger en heb 2 weken geleden verteld dat ik zwanger ben tijdens een functioneringsgesprek.
    Ik heb aan mijn werkgever gevraagd om het geheim te houden tot nader orde en nu krijg ik her en der signalen van mensen dat ze het weten.

De werkgeven is de enige die het weet en het dus doorverteld kan hebben. Bovendien hij verklapte hij mij ook toen ik zei dat ik zwanger was de zwangerschap van iemand anders.

Dat dit niet chique is staat natuurlijk buiten kijf, maar ik vraag me af: Mag hij zomaar dit soort nieuws dat in vertrouwen is verteld rondbazuinen.

Weet iemand hier meer van?

2. dees1985

dees1985 Fanatiek lid

16 mei 2009
    2.112
    0
    0
    almere
    Dat lijkt me niet zeker als je het uitdrukkelijk hebt gezegd dat je dit niet wilt, het is toch in vertrouwen, maar of het verboden is? Geen idee

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik denk dat je het kunt scharen onder wet op de privacy, zeker omdat je zelf duidelijk hebt aangegeven het nog niet breed de wereld in te willen gooien.

4. Sweety88

Sweety88 Actief lid

14 sep 2012
    160
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Volgens mij heeft je werkgever geen zwijgplicht m.b.t. zwangerschap.

5. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik vind het in iig niet netjes als hij het doorverteld terwijl je gevraagd hebt dit niet te doen... Gebeurde bij mij ws ook, was ik ook niet blij mee, maar ik kon het niet bewijzen, omdat ik enkel van de begrijpende blikken en aparte glimlachjes kreeg. Ik zou het wel aan hem vragen, maar er geen Halszaak van maken...

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Netjes is het idd niet, maar zoiets valt niet onder zwijgplicht of zo. Bovendien zijn er situaties waarbij een leidinggevende dit echt wel hogerop ook aan moet geven (bv ivm vervanging tijdens verlof, of risico-inventarisatie van zwangere en kind tijdens werkzaamheden).
    Waar ik mee wil aangeven dat het dus niet per definitie je leidinggevende hoeft te zijn die heeft gelekt (als er al is gelekt, want bij mij vroegen mensen zich ook al bij 8 weken af of ik zwanger was, terwijl mijn leidinggevende dit ook nog niet wist). Het kan ook iemand zijn die je leidinggevende om werkgerelateerde redenen heeft verteld over je zwangerschap.

7. rums

rums Niet meer actief

Het is zeker niet netjes. En volgensmij hoef je (tenminste de cao waar ik onder val) pas 3 maand van tevoren aan te geven dat ik zwanger ben. Dus hogerop is geen reden voor een leidinggevende om het te vertellen.

8. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm, jeetje, dat is heel vervelend zeg!

Kun je echt zeker weten dat mensen het niet "geraden" hebben, of gewoon gokken?

Lijkt me heel vervelend als je boos wordt of het ter sprake brengt terwijl het niet zo is. Toen ik nog niet eens bezig was zwanger te worden kwamen er ook vaak vragen/opmerkingen, tja, mensen zien soms overal spoken.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #9 merah, 28 feb 2013
    Laatst bewerkt: 28 feb 2013
    Het kan zeker wel een reden zijn voor een leidinggevende om het hogerop te zoeken!
    Ik werk bijvoorbeeld veel met stoffen die niet geweldig gezond zijn voor moeder en kind. In een bedrijf/organisatie zijn daar regels voor. Een leidinggevende heeft de PLICHT een zwangerschap dan te melden. Dus geen eigen keuze voor een leidinggevende.
    Kijk, als je zelf het risico wilt nemen op (in mijn geval) aangeboren afwijkingen, dan is dat je eigen keuze en moet je je mond houden. Maar zodra je je leidinggevende in vertrouwen hebt genomen en je zwangerschap hebt gemeld, heeft hij/zij in dat geval geen keuze.
    Zo zijn er meer situaties.

Waar ik alleen maar mee wil zeggen: Niet te snel oordelen. Hou een slag om de arm. Als het al is doorverteld (maar misschien hebben ze het ook gewoon gezien, net als bij mij) dan hoeft dat niet uit kwade bedoelingen te zijn.;)
    En als je er iets mee wilt: Gewoon een gesprek aanvragen en het face-to-face vragen.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou ook niet meteen boos worden. Het is inderdaad niet netjes, maar misschien had hij er een goede reden voor? Al was het dan wel zo netjes geweest als hij dit bij je gemeld zou hebben..

Hier zou de manager het ook voor zich houden maar na een paar weken kreeg ik toch een mail met de mededeling dat ze het aan een collega verteld had. Met een reden, ik werk in de zorg en kon vanwege een paar zwangerschapsklachten niet naar bepaalde mensen. Diegene die de roosters maakte, moest dit dus weten. Ook als er scheve gezichten zouden komen van andere collega s. Dan wist de planner iig over hoe en wat...

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik zou het op de man af vragen. Maar in principe is alles wat je bespreekt in een functioneringsgesprek vertrouwelijk en dit dus ook.
    Het is natuurlijk wel verstandig om bij dit soort dingen te vragen of iemand het nog stilhoudt maar dan nog.
    Ik ben zelf leidinggevende en hoor ook vaak eerder dingen dan anderen, maar dan nog steeds is het niet aan mij om dit soort dingen rond te bazuinen. En ook als het ergens nodig is om het wel te vertellen, is dat nog steeds vertrouwelijke informatie en dien je degene om wie het gaat in te lichten.
    Heb je een vertrouwenspersoon op je werk? Daar zou je dit ook mee kunnen bespreken.
    Maar lijkt me toch verstandig om met je leidinggevende het gesprek aan te gaan, om te weten hoe of wat.

Deel Deze Pagina