Hallo allemaal, Ik zat even met een vraag en ik hoop dat iemand me erbij kan helpen. Ik wil graag stoppen met werken na mijn zwangerschapsverlof, nou zit ik alleen te zoeken naar het juiste moment om het mijn werkgever te vertellen. Ik heb een opzegtermijn van 3 maanden. Ik ben eind juli uitgerekend, dus zou ik verlof hebben tot ongeveer eind oktober. Als ik mijn baan opzeg vóór mijn verlof, kan mijn werkgever me dan korten op mijn zwangerschapsverlof? Is het in dat geval verstandiger om 1 maand in mijn verlof (rond de datum dat ik uitgerekend ben) pas op te zeggen? Ik vind het lastig om dit te bespreken met mijn werkgever, omdat ik bang ben dat het ontslag dan meteen in gaat. Maar tegelijkertijd wil ik mijn werkgever natuurlijk ook de mogelijkheid bieden om iemand anders te vinden (wat sowieso al gebeurt natuurlijk, voor mijn verlof, maar dan kunnen ze iemand anders de vaste uren aanbieden). Heeft iemand een idee? Bedankt!
In welke sector werk je dan dat je drie maanden opzegtermijn hebt??? Maar om antwoord te geven op je vragen: Je ontslag gaat in op het moment dat jij het wilt. dus je baas kan dan niet ineens zeggen dat je ontslagdatum voor je verlof ligt. Want dan kom je nl niet uit met je opzegtermijn. En je verlof wordt op zich niet gekort, want het UWV berekent je verlof obv de gemaakte uren/betaalde salaris van de laatste maand voorafgaand aan je verlofdatum. Anderzijds vind ik het ook wel tricky om voor je verlof, danwel voor de bevalling je ontslag in te dienen. Stel dat er gekke dingen gebeuren (kindje overleden, scheiding etc) dan sta je helemaal met lege handen. Je hebt natuurlijk ook nog vakantietegoed. Wanneer je verlof dus tot ongeveer eind oktober loopt, zou het misschien nog een optie zijn om je tegoed op te nemen en dan bijv per 1 december ontslag te nemen ipv per 1 november... dan hoef je niet vóór de bevalling je ontslag in te dienen.
Je hebt sowieso recht op verlof als je tussen je laatste werkdag en je uitgerekende datum 10 weken of minder zit. Je zou dus vlak voor je verlof aan kunnen geven dat je ontslag neemt, dan krijg je wel 16 weken geld.
Ik heb een vast contract en daardoor ook drie maanden opzegtermijn. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is dat wettelijk geregeld. Natuurlijk kun je hier, met wederzijds goedvinden, altijd vanaf wijken. Overigens ben ik het met je eens dat het risicovol is om te stoppen met werken / ontslag te nemen. Is het niet een idee om bijvoorbeeld terug te gaan naar 1 dag per week? Je blijft aanwezig in de arbeidsmarkt en een extra zakcentje is altijd fijn
Als jouw opzegtermijn 3 maanden is,is dat voor je werkgever minimaal ook zo. Dus als jij na je verlof niet meer wil terugkomen, zou je dat 3 maanden van te voren op kunnen zeggen. Kan je werkgever ook weinig mee, in ieder geval die datum niet vervroegen, tenzij met jouw goedvinden. Is ongeveer rond de bevalling dus misschien laatig om dit persoonlijk toe te lichten. Maar dat is je enige verplichting. Ik weet niet hoe je dat verder voor je ziet, kom je ma je verlof dan nog een keer terug om je spullen op te halen ,of neem je die voor je verlof al mee? Het lijkt me niet zozeer een kwestie van wat kan maar hoe jij daar weg wil gaan.
Als ik jou was zou ik het pas na je bevalling doen, er kan nog van alles gebeuren.. Het is niet gezegd dat je bevalling voorspoedig gaat wat je natuurlijk wel hoopt! Je kan in de tussen tijd ook heel wat tegenslagen krijgen, ik zou wachten. Je kan ten slot altijd nog ouderschapsverlof opnemen achterelkaar en dan zou ik daarna ontslag nemen.
Je opzegtermijn in confom de wet een maand. Dit kan echter ook langer zijn als hier in je arbeidsovereenkomst of CAO van afgeweken wordt. Overigens is de opzegtermijn voor je werkgever altijd het dubbele van het aantal maanden dat voor de werknemer geldt. Als volgens CAO of arbeidsovereenkomst dus voor jou drie maanden opzegtermijn geldt, dan geldt er voor je werkgever zes maanden opzegtermijn. Ik zou opzeggen zodra je bevallen bent. Hou er wel even rekening mee dat je opzegt tegen het einde van de maand, anders zit je nog een maand langer 'vast'. Voorbeeld: je bevalt in juli 2013. Als je opzegt op of voor 31 juli dan is je laatste werkdag 31 oktober. Als je opzegt op of na 1 augustus dan is je laatste werkdag 30 november. Dat is wel even iets om rekening mee te houden. Maar als ik jou was zou ik ieder geval even goed nagaan of je inderdaad wel drie maanden opzegtermijn hebt, want het klinkt me erg lang in de oren (kan overigens wel hoor...). Groetjes, Josien
In het voortgezet onderwijs heb je bijvoorbeeld een opzegtermijn van 3 maanden als je langer dan een jaar in dienst bent. Maar daar werkt het ook weer anders door de vakanties die je niet flexibel in kunt zetten. Mocht je dus in deze sector werkzaam zijn dan vereist dat weer een andere kijk op de zaak dan in een andere sector.
Bedankt voor jullie reacties! Ik werk inderdaad al een aantal jaar in het voortgezet onderwijs, dus het zou praktisch zijn (ook voor school denk ik), dat ze het op tijd weten. Ik zou dan aan het eind van het schooljaar stoppen. Als ik langer wacht, moet ik dus uiterlijk opzeggen in de zomervakantie, ook niet handig (ik heb dus geen vakantie-uren e.d.).
Je weet dat je in het voortgezet onderwijs je vakantieweken (die in je verlof vallen) nog achter je verlof aan mag plakken? CAO 14.1.7. Hierdoor heb je nog meer speling (toen ik eind juni was uitgerekend kreeg ik alle weken terug en hoefde ik dus 7 weken later dan normaal pas weer te beginnen). Wat ik zou doen? Ik weet niet hoe jouw contacten op school zijn natuurlijk. Ik heb een prima band met mijn leidinggevenden en PZ medewerkers. Ik zou dus de gewoon de situatie open op tafel leggen. Mijn ervaring is dat er dan gekeken wordt naar de beste mogelijkheid voor iedereen. Toen ik zwanger was van onze tweede heeft onze PZ medewerkster ook samen met mij gekeken naar hoe ik mijn verlof/vakantie op de meest gunstige manier kon inzetten. De school heeft er alleen maar belang bij om vroeg op zoek te kunnen gaan naar vervanging maar die procedure duurt vaak wel even. Ze zouden in jouw situatie iemand kunnen benoemen ter vervanging van jouw verlof, met uitzicht op een langer dienstverband. Zolang ze op de hoogte zijn van jouw plannen maar er nog niks officieel gemaakt is, zit jij ook veillig. Ik zou dus open kaart spelen, maar het nog niet officieel maken. Kun je niet samen met een PZ medewerker kijken wat handig zou zijn?
Wat fijn al die informatie! Ik zat er inderdaad ook al aan te denken om het gewoon met mijn leidinggevende te bespreken. Vind het namelijk ook niet fijn om er geheimzinnig over te doen. Personeelszaken zit bij ons op een andere locatie, dus ik denk dat ik het dan zo doe. Ik weet gewoon helemaal niet hoe ik het in moet schatten, omdat ik denk dat zij niet verwachten dat ik na mijn zwangerschapsverlof wil stoppen. Alleen maar fijn denk ik dus om dan op tijd meer duidelijkheid te geven. Bedankt voor je hulp!
Graag gedaan. Alleen... ik weet niet hoe het bij jou op school is, maar mijn leidinggevende heeft echt geen verstand van personeelszaken. Ze wist bijvoorbeeld niet eens dat ik de zomervakantieweken achter mijn verlof aan mocht plakken. Aangeven dat je na je verlof wilt stoppen met werken kan dus prima bij je leidinggevende maar specifieke berekeningen over wat het handigst is voor jou qua opzegtermijn enzo zou ik echt met iemand van PZ bekijken. Kan natuurlijk ook via je leidinggevende maar ik hoor zulke dingen het liefst uit de eerste hand
ik heb gelijk toen ik besloten had om te stoppen ontslag genomen. Dat was met 4 maanden zwangerschap ongeveer. In mijn beleving kunnen hun je niet ontslaan en bepaal jij dus wanneer je stopt. Ik heb nog aardig wat vakantie dagen staan dus heb met mijn werkgever afgesproken dat ik die na mijn verlof opneem. heb vanaf volgende week verlof en daarna die dagen komt er bij mij op neer dat ik tot eind aug uit betaald krijg. en zo hebben hun de tijd gehad om iemand anders te zoeken. (omdat ik et met 4 maanden verteld had)