einde contract, verlenging of geen verlenging?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door charliegirl123, 1 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charliegirl123

23 feb 2013
    32
    0
    0
    #1 charliegirl123, 1 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2013
    Hallo,

Ik ben nu 18 weken zwanger en heb dit al gemeld op m'n werk, ook aan mijn werkgever. Ong midden juni zou ik zwangerschapsverlof moeten opnemen, terwijl mijn contract loopt tot eind mei. Mag dit een reden voor mn werkgever zijn om mijn contract niet te verlengen? Zelf ben ik al bijna zeker dat dat niet mag, maar komt het dan vaak voor dat een werkgever gewoon een andere smoes verzint om je contract niet te verlengen? Volgens mijn collega's doe ik mijn werk supergoed en ik ben er ook al 2 jaar, maar aangezien ik niet altijd zo goed kan met mijn werkgever ben ik bang dat hij mij geen verlenging gaat geven.
    Als ik geen verlenging krijg, ga ik dan de ww in? Of krijg ik via het UWV eerst toch nog zwangerschapsverlof? En daarna ww...?
    Weet iemand hoe dat zit?

Wil graag weten waar ik aan toe ben, vandaar.. Alvast bedankt!

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    je contract loopt gewoon van rechtswege af, ze mogen het gewoon niet verlegen, hoe vervelend ook, ze zijn je bij verlening geen verklaring schuldig.
    ze zullen het nooit op de zwangerschap gooien.

ik hoop voor je dat het anders zal lopen, maar vaak is het toch anders.

als je aan de regels van ww voldoet ga je gewoon de ww in, en krijg je ook zwangerschapsverlof.

3. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Mijn contract loopt af midden in mijn verlof, dus ik heb er ook naar gezocht! ;)

Als je contract tijdens je verlof niet verlengd wordt (overigens, voor niet verlengen tijdelijk contract is géén reden nodig! Reden is alleen nodig bij ontslag, en dat is dit feitelijk niet) dat werkt t eigenlijk zo:
    Je verlof wordt sowieso betaald door t uwv... Dus na je contract niet verlengd wordt, blijf je eerst je verlof houden. (wel meteen ww aanvragen hoor!) Na je verlof gaat je WW in, gewoon eerste twee maanden 75%, en daarna 70% voor t aantal maanden dat je recht hebt.

Als je vóór je verlof zonder werk komt te zitten, moet je meteen naar t UWV voor het aanvragen van WW, en moet je (volgens site UWV) minimaal 8 weken voor je bevaldatum aangeven dat je zwanger bent. Ik weet niet hoe het zit als je dat niet red, omdat je contract bijv., daar zou je even voor kunnen bellen.

Je zwangerschapsuitkering neemt dan gewoon 16 weken lang de plaats in van je WW (en is ook hoger, nl gewoon 100%). Daarna moet je opnieuw WW aanvragen.

Als je al 2 jaar bij je werkgever werkt, zou ik gewoon een gesprek aangaan met je werkgever! Je wilt in jou situatie toch weten waar je aan toe bent!? Gewoon eerlijk zeggen dat je hun keuze snapt, ook als je contract niet verlengd wordt... Maar dat je wel op tijd regelingen wilt treffen! Dat scheelt je weer kopzorgen! ;)

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Firsttimemom geeft helemaal de juiste info! Enne, ik zou ook gewoon een gesprek aangaan met de werkgever hoor. Die zal heus wel begrijpen dat je graag duidelijkheid wilt.

5. charliegirl123

23 feb 2013
    32
    0
    0
    #5 charliegirl123, 1 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2013
    Bedankt voor de zeer duidelijke informatie! :D Nu weet ik in ieder geval wat ik moet doen, als ik geen verlenging krijg. Ik ben al een gesprek aangegaan met mn werkgever, maar hij wou er nog niks over zeggen en deed best wel vaag daarover. Terwijl hij vorig jaar echt liet merken dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken. Maar misschien maak ik me wel zorgen om niks! Hij zou t binnenkort laten weten..

Bedankt voor jullie reacties!

6. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Kan me voorstellen dat er redenen zijn om niet te verlengen, niet omdat je zwanger bent maar omdat het economisch niet zo goed gaat...
    Je kn wel afspreken dat je minimaal 2 maanden van te voren hoort of je contract wordt verlengd of niet, je hebt toch recht op duidelijkheid ivm solliciteren lijkt me.

Deel Deze Pagina