mijn ouderschapsverlof loopt tot 31 dec 2011 en ben 19 januari uitgeteld van onze 2e wordt mijn ouderschapsverlof over de maand dec tijdelijk stopgezet en krijg ik dan over mijn oude uren zwangerschapsverlof ? wie weet dit
hoe zit het met de uitbetaling krijg wel salaris via mijn werkgever maar mijn werkgever moet een wazo formulier invullen en hoe moet die dat doen?
Beste P1982, Je hebt vragen in verband met je zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Je vermoedelijke bevallingsdatum is 19 januari 2012. De ingangsdatum van je zwangerschaps- en bevallingsverlof is naar keuze 6 tot uiterlijk 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Dit betekent dat je verlof vanaf 9/12/2011 tot en met 23/12/2011 kan ingaan. Je hebt dan een overlap met je ouderschapsverlof. Ik adviseer je om in overleg met de werkgever het ouderschapsverlof eerder te beëindigen. De zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Dat is gebaseerd op het gemiddelde SV-loon per dag in de maand of 4 weken voordat je met zwangerschaps- en bevallingsverlof ging. Was je loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt UWV naar de periode van 4 weken of 1 maand daarvóór. Het SV-loon (loon sociale verzekeringen) staat meestal op de loonstrook. Actuele informatie vind je hier. Als je een werkgever hebt dan betaalt UWV de uitkering aan de werkgever. Meestal merk je hier niets van omdat de werkgever je loon doorbetaalt. Informatie over hoe de werkgever een WAZO-aanvraag moet doen vind je hier. De werkgever kan ook bellen met UWV Werkgevers telefoon (0900-9295). Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV webcare Team www.uwv.nl/webcare
brigitte ik heb nu al ouderschapsverlof dus dan zou het betekenen dat ik gewoon voor 24 uur wazo krijg (werkte 32 uur dus 24 nu werken en 8 uur ouderschapsverlof) mijn werkgever betaald gewoon mijn loon door krijg ik nu vor 24 of 32 uur uitbetaald.
Beste P1982, Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) is 100% van het dagloon. Het dagloon is wat je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de maand of 4 weken voordat je met zwangerschaps- en bevallingsverlof ging. Is je loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt UWV naar de periode van 4 weken of 1 maand daarvoor. We kijken dus naar het loon en niet naar de uren. In jouw geval was het loon in de periode voor het verlof lager, omdat je ouderschapsverlof had. Het UWV kijkt daarom naar het loon van de laatste periode van 4 weken of 1 maand vóór je ouderschapsverlof. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV webcare Team www.uwv.nl/webcare