Hoi! Normaal gesproken sta ik op een groep met uit huis geplaatste kinderen. Daar is veel agressie, zowel verbaal als lichamelijk en ook de nodige stress en spanningen. In verband met mijn zwangerschap ben ik met mijn leidinggevende overeen gekomen dat ik gedurende mijn zwangerschap vervangend werk zou gaan doen. Bij toeval is er binnen de organisatie iets op mijn pad gekomen wat me erg goed ligt. Ik ben dus nu 'uitgeleend' aan een andere locatie en in plaats van pedagogisch medewerker op een eugdzorggroep (onregelmatig werk) ben ik nu coƶrdinator op een GGZ locatie (regelmatig werk) Heb dus een tijdelijke mutatie in mn contract. Heel ander werk, waardoor ik op een heel ander werkgebied onwijs kan groeien! (ook leuk op mn CV ) Ik ben erg blij dat het zo opgelost kan worden, zodra mijn verlof in gaat (31 juli) wordt ik teruggezet in kostenplaats en heb ik verlof op mijn 'eigen' plek. Na mijn verlof ga ik in principe terug naar de jeugdzorggroep. Ik weet dat ik heel veel geluk heb met hoe dit geregeld is, hoewel werkgevers verplicht zijn vervangend werk aan te bieden als je gevaar loopt/het werk niet te doen is met zwangerschap. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die in zo'n dergelijke situatie terecht zijn gekomen en hoe dat is opgelost? Ben je na je zwangerschap idd terug geplaatst op je 'basis' plek?
Toen ik zwanger was van Jelle werkte ik in een verpleeghuis. Lichamelijk ook zwaar werk en dat was te voelen aan mijn rug. In eerste instantie heb ik gevraagd om lichte bewoners te verzorgen, dus degene die je alleen kon doen. Alleen kwam ik erachter dat dat eigenlijk nog zwaarder was, omdat je dan vaak krom moet staan en toch stiekem nog teveel doet. Toen ben ik gaan helpen met de mensen die je met z'n tweeen moet doen, dus voornamelijk bedwassingen. Dan sta je in elk geval recht en dat scheelde al een hoop. Helaas ging het na een paar weken toch weer slechter en ben ik in overleg met mijn leidinggevende 50% in de ziektewet gegaan. Ik was wel 100% aanwezig maar stond in de ochtend boventallig. Dan deelde ik medicijnen, smeerde brood en hielp bewoners met eten en drinken. Dat was dan van 7.00 tot 11.00, na 11.00 telde ik weer gewoon mee in de bezetting en kon ik gewoon meedraaien omdat dan de zware zorg gedaan was. Bijvoorbeeld hulp bij toiletgang deed ik alleen bij mensen die nog redelijk zelfstandig waren, bewoners die met een lift moesten deden de collega's dan. Ik was de eerste van al mijn collega's die tot het verlof gewerkt heeft. De rest viel allemaal eerder uit. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik buiten de rugklachten een voorbeeldige zwangerschap had, hooguit moe. Na mijn verlof ben ik gewoon weer gaan werken op de afdeling, alleen dan voor minder uren. Ik werkte er 32 en ben terug gegaan naar 18. Uiteindelijk ben ik daar wel weggegaan, maar dat had meer met de planning te maken dan met het werk op zich. (steeds diensten van 3 uurtjes werken met een contract van 18 uur is ook niet handig als je een baby thuis hebt)
Hmja.... "vervangend werk" is een groot woord, maar ik ga niet mee op kamp met mijn mentorklas. In zoverre: 's nachts slaap ik thuis en dan zijn er twee collega's bij. Overdag ben ik de derde persoon, zeg maar. Ik bezoek ze dus overdag, ga mee naar een paar activiteiten en bereid het kamp voor. Ik zie mijzelf niet met +/- 30wk zwangerschap 's nachts met een zaklamp in de hand achter de pubers op de camping aanrennen Gelukkig begreep mijn dlg dit en was het snel geregeld doordat ik zelf al met een oplossing aankwam Nu werk ik gewoon nog fulltime totdat de zomervakantie begint.
Ik werk op een oncologieafdeling als verpleegkundige, en zo rond 24 weken werd het ook echt te zwaar voor me. En ook niet verantwoord, ik vond niet dat ik de kwaliteit van zorg kon garanderen, (aangezien wij met veel leerlingen werken) Nadat ik dit met mijn leidinggevende besproken heb ben ik administratief werk gaan doen. Helaas heb ik dit maar tot 29 weken kunnen doen, toen werd de BI te pijnlijk, en ben ik vervroegd met verlof gegaan. Na mijn verlof kom ik ook gewoon terug op de afdeling te werken.
Bluesky dat lijkt me lichamelijk idd zwaar werk! Wat fijn dat je het met aanpassingen vol hebt kunnen houden tot aan je verlof! Hier ook - naast vermoeidheid maar dat hoort er ook bij toch - tot nu toe een voorbeeldige zwangerschap.. Ik hoop ook heel erg dat ik het vol ga houden tot 36 weken! Heb nu nog een week vakantie en straks 28 juni gaan we trouwen en heb ik nog een week vakantie. Dat eraf hoef ik nog maar 6.5 week te werken! Gaat echt zo snel... Minerva klinkt idd als een goede oplossing! Leuk dat je er dan toch nog wat van mee kan krijgen zo! Starling wat naar BI.. Dat lijkt me echt verschrikkelijk! Helpt het minder doen dan ook echt of is het uitzingen?
@ patricia.. tja, het is echt uitzingen hier.. gelukkig al weer bijna 36 weken. Ik kan/doe echt bijna niks meer, gelukkig wordt ik super goed verzorgd door ml. Ik help je hopen dat je het volhoud tot 36 weken, dat zijn toch 2 weken extra verlof die je kunt pakken als de kleine er is. En van harte gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk..
Ik werk part time als stewardess en moest na een positieve test ook verplicht ander werk doen ( straling voor de baby, lichamelijk zwaar werk) nou woon ik best een eind van mijn werkplaats vandaag en is mijn werkgever verplicht om vervangend werk voor mij te zoeken in mijn woonplaats. Ik heb twee weken thuis gezeten en er is nu een plaatsje vrij gekomen bij een uitzendbureau heb hier een afspraak voor staan wat ik voor hun kan betekenen.