ben nu ruim 20 weken zwanger en helaas al van af het begin last van mijn rug wat steeds erger en erger wordt. Op mijn werk weten ze hier van.. Maar helaas lijken sommige collega's dit een beetje te vergeten. Ik doe lichamelijk best zwaar werk. Werk in de keuken en werk zo'n 9,5 uur op een dag. Hierbij sta ik dus alleen maar, moet veel te vaak bukken.. Zeker als ik mn dag begin met het draaien van de lunch. Afgelopen week ging ik nog om onbekende rede zowat van mn stokkie. Werd totaal niet goed, dus collega besloten me naar huis te laten brengen. Moest volgende dag werken, zou kijken hoe het ging, en zo eigenwijs als ik ben gewoon gekomen omdat ik ze op oudjaarsdag niet met zn 2en wil laten staan. Nou zou ik morgen na tijden eindelijk weer even een lekekre korte dienst draaien die voornamelijk bestaat uit het doen van de mise&place. Wil zeggen, lekker op me gemak buiten de keuken aan de gang, en miss af en toe even helpen met de lunch, plus lekker optijd klaar.. Krijg je een bericht van een collega of je morgen misschien wil ruilen. Ook zij voelt zich niet lekker.. Prima maar liever niet.. ook gezegt. Krijg je terug dat het niet persee hoeft. Dus ik nja oke dan liever niet want die langere dagen beginnen me echt op te breken met me rug. En dan krijg je het in eens op je bord gegooit dat zij wel de gene is geweest die op die ene dag langer is gebleven omdat ik weggebracht was. Wat overigens niet eens nodig is geweest naar mijn idee.. Want de volgende dag hoorde ik dat ze 20 man gehad hebben.. red je makkelijk met 2 dus 3de persoon is nergens nodig voor.. Maar goed, zo denk ik er over.. Maar dat ik daar ook wel wat dankbaarheid had voor mogen tonen... Nou toen had ik het helemaal gehad :S Helaas heb ik maar weer toe gegeven.. Maar wordt hier zo gek van.. Als of ik er om vraag om nu al zo'n last van mn rug te hebben.. Weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet.. De VK heeft me al gewaarschuwd dat het zo lang werken best heftig is in combi met mn rugpijn.. Maar dat ik hier wel zelf achter aan moet.. Weet alleen niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.. Wil niet over komen als iemand die zich aansteld.. Maar goed.. Moest het ff kwijt.. Sorry voor mn lange verhaal... Als er iemand is met tips, laat ze gerust achter!!
Gewoon ziek gaan melden, en snel ook! Als je nu last hebt van je rug, wordt dat met zwaar werk en lange dagen alleen maar erger. Of als je dat heel vervelend bent, meld je je ziek voor halve dagen, zodat je die korte dienst kan draaien. Je moet echt aan jezelf denken hoor! Je krijgt dan waarschijnlijk een gesprek met een arbo-arts, en die geven over het algemeen makkelijk toe dat je (deels) ziek bent. Je werkgever krijgt jouw ziekte 100% vergoed (jijzelf ook trouwens). Écht doen hoor, je moet goed aan jezelf denken!
Erg fijn dat je collega nu iets van je terug verwacht.. Het enige wat jij 'moet' is aan jezelf en je baby'tje denken! Meld je ziek, desnoods ga je op therapeutische basis werken. En.. Laat je rug alsjeblieft even nakijken door de huisarts of de fysio..
Je doet waarschijnlijk teveel. En dat zou ik bespreken met je verloskundige. Daarnaast zijn dagen van 9,5 uur en de hele dag staan + bukken veel te zwaar voor een zwangere. Je rugklachten komen hier waarschijnlijk uit voort. Flauw dat je collega zo weinig empathie heeft en alles op een weegschaal legt..
Volgens mij kun je jezelf niet gedeeltelijk ziek melden. Dat moet altijd in overleg met een arbo-arts. Dus: maak zsm een afspraak met de arbo-arts om gedeeltelijk de ziektewet in te kunnen. En ook mijn ervaring is dat de arts over het algemeen echt niet moeilijk doet over gedeeltelijk ziekmelden ivm zwangerschap. Ze hebben volgens mij liever dat je het tot aan je verlof uitzingt met minder uren, dan dat je ruim voor je verlof volledig uitvalt. En misschien moet je het gewoon ook zo uitleggen aan je collega's: dat je wel wilt, maar dan op een lager tempo zodat je het langer vol kunt houden. Daar hebben zij uiteindelijk ook alleen maar profijt van!
Bedankt voor jullie reacties.. Morgen ga ik eerst met mn chef rond de tafel zitten.. Ik wil, graag zelfs, zo lang mogelijk mn eigen aantal uren blijven werken.. Maar dan wel op een manier dat ik het vol kan houden. Denk dat hier wel naar geluistert zal worden morgen. En zo niet, dan het toch maar anders spelen en idd ziekmelden en gesprek met arbo arts aan vragen.. Het was ook echt een hel vandaag.. Heb je je andere collega toch der zin gegeven, loopt zo nog zwaar chagrijnig rond :S Vervolgens hebben we echt een mega drukke avond gehad en de souschef verklaarde me ook al lichtelijk voor gek dat ik haar der zin had gegeven, want het was echt te merken dat ik dit niet meer trek Maar goed, het komt wel goed.. Morgen gesprekje voeren en kijken wat daar uit komt...
Ik herken het. Ik werkte ook als kok en maakte ook van die lange dagen. Bij de eerste zat ik met 25 weken voor 50% in de zw en met 30 weken thuis. Het werk is gewoon zo zwaar je moet echt rekening houden met je lichaam. Deze x ging het langer goed heb tot de 28 weken gewoon me uren gewerkt en ook geen aangepast werk daarna voor 50% in de zw gegaan en alleen van 10/14 gewerkt dus geen drukke spitstijden meer. Met de 33 weken 100% in de zw omdat ik al weeen had. Gelukkig geen gezeik van collega,s.
Gelukkig is het allemaal geregeld!! Morgen me laatste sluitdienst en daarna heerlijke "snijdienstjes".. Lekker heerlijk op mn gemak buiten de keuken werken zonder te haasten.. Kijk er nu al naar uit... Ook was me chef absoluut niet te spreken over hoe die hele situatie is gegaan met dat ruilen. Had hemm ook gewoon moeten bellen hierover.. Maar ja.. Daar denken we verder maar niet aan.. Kan er nu in iedergeval naar uit kijken dat ik volgende week minder zware dagen zal hebben En zodra ik dat ook niet meer red in mn eigen uren dan moet ik dat gelijk zeggen want dan minderen we gewoon.. Ze zijn toch een stuk makkelijker als ik gedacht had.. Was gewoon een kwestie van aan geven
Geod gedaan! Niet iedereen doet zo moeilijk zie je wel!!!! Fijne zwangerschap verder!!! Enne, geniet er ook van tussendoor