Hallo, Ik heb weer wat hoor... April dit jaar gezamenlijk met huidige werkgever besloten dat contract per 1 juli niet wordt verlengd (half jaar contract). Ik wist toen ook net dat ik zwanger was. Nu heb ik ondertussen een andere, heel leuke baan gevonden. Zij weten dat ik zwanger ben en willen graag dat ik per 1 juni begin. 1juli heb ik namelijk ook 3 weken vakantie gepland + hoe meer tijd we hebben tot aan verlof hoe beter. Gisteren, 14 mei, dan ook aangegeven bij huidige werkgever dat ik per 1 juni weg wil. Ook uitgelegd waarom, namelijk dat ik zwanger ben etc. Vandaag liet hij mij weten dat dit een no go is want in juni zijn er 2 collega's op vakantie en 1 gaat verhuizen. Onderbezetting dus. Maar hij heeft nu dus nog 2 en 1/2 week om bijv. iemand via het uitzendbureau in te schakelen (het belangrijkste is telefoon opnemen en doorverbinden en kandidaten binnen laten en van koffie voorzien.....hoe moeilijk is dat?) maar dat wil hij niet en daar heeft hij zo zijn redenen voor......Welke hij niet met mij wil delen. Ik ben nu ziek naar huis gegaan, voelde ineens mijn buik opzetten niet normaal + ben gewoon zo kwaad dat ik bang ben dat ik elk moment in huilen uit kan barsten. Ik weiger ook langer dan 1 juni te blijven. Nu is mijn vraag.... Stel hij gaat moeilijk doen en gaat dreigen met een rechtzaak.... Heeft hij in deze situatie dan een poot om op te staan? Ik bedoel ik weet dat ik een maand opzegtermijn heb maar de situatie is nu wel heel anders. Was al bekend dat contract niet wordt verlengd, ik ben zwanger dus al moeilijker om een baan te vinden, hij staat niet open voor andere goeie oplossingen etc etc... Dit is toch onmenselijk? Denk dat ik maandag naar kantoor ga en hem mededeel dat ik nog 2 weken voor hem kom werken maar dat het daarna echt ophoudt omdat het ronduit onbeschoft is wat hij nu probeert te doen. Willen jullie je mening/raad/tips geven? Kus, Kweenie
Tja, volgens mij staat hij volledig in zijn recht. En 2,5 week is niet zo heel lang eigenlijk om een vervanger te vinden. Ik kan me voorstellen dat je baalt. Je wil natuurlijk graag zo snel mogelijk naar je nieuwe werkgeven, maarja, je zit aan dit contract vast. Het enige dat je kan doen is je vrije dagen allemaal opnemen, maar ik vraag me af hoeveel je die hebt bij een wat korter contract. Dus, erg pech, maar zo is het geregeld. Jij werkgever heeft plichten naar jou, maar andersom jij dus ook zeker naar hem. Hoe vervelend dat nu ook uitkomt. Onmenselijk vind ik wat overdreven .
Dank voor je reactie. Onmenselijk is het echter wel een beetje. We hebben het hier over een half jaar contract die al vanaf het begin anders loopt dan afgesproken. Daarnaast is met wederzijds welbevinden afgesproken dat het contract per 1 juli al niet wordt verlengd. Hij zou op zoek naar een nieuwe collega, ik kon solliciteren. Dat mijn functie al niet fulltime nodig was blijkt nu wel omdat ze nu een parttimer zoeken! Al met al zijn er gewoon al heel veel redenen te noemen waarom het not done is dat hij mij vasthoudt. Juridisch staat hij misschien volkomen in zijn recht en ik snap aan de ene kant zijn uitgangspunt maar nee, menselijk is het echt niet. Daarbij is er iemand die zeer geschikt is om 3 weken mijn plaats in te nemen, dit ook al vaker heeft gedaan, maar die wil hij nu ineens niet meer vragen en anders kun je mij niet wijsmaken dat je binnen 2 week niet iemand via het uitzendbureau kunt inschakelen..... Hij probeert het niet eens! Het belangrijkste is wat telefoontjes aannemen en wat klanten ontvangen....Meer stelt het (helaas) gewoon niet voor! Dus ja Athina, je hebt gelijk juridisch gezien maar vanuit een menselijk aspect is het echt niet netjes! En ja pech misschien voor mij maar ik ga daar echt niet langer dan tot 1 juni meer aan het werk, overdreven of niet . Een boete betalen is natuurlijk erg zuur maar nog meer energie steken in een organisatie die dat andersom ook niet doet.... Neeh!
Het is gewoon etteren van hem, maar ja, hij staat in zijn recht en dit gebeurt regelmatig. Ik vraag me dan altijd wel af waarom zo iemand zijn echo voorrang geeft boven het belang van het bedrijf. De imagoschade lijkt mij groter dan wat het kost om je eerder te laten gaan, nou ga je daar met de pest weg, als hij blij voor je zou zijn en je met de paar weekjes zou helpen, zou de met een heel ander gevoel weggaan. Dom van hem.
Dankje Puck, dat is het inderdaad ook gewoon. Spelen namelijk nog wel meer dingen mee. Ik weet bijv. ook heel zeker dat mijn contract niet wordt verlengd omdat een collega die hetzelfde werk doet maar dan parttime mij niet mag. En dat is zo'n type dat met alles direct naar de leidinggevende stapt zonder eerst direct bij jou aan te kloppen en verder allemaal opmerkingen naar je hoofd slingert die soms gewoon ronduit beledigend zijn.... En vervolgens is het daar dan de normaalste zaak van de wereld om met z'n 2en een gesprek met mij aan te gaan of er wordt mij helemaal niets gevraagd! En ik ben echt geen eng aso typetje hoor. Heb je een probleem met mij dan zeg je dat toch ook gewoon tegen mij en dan praten we erover. Kom je er niet uit....dan is het inderdaad verstandig om de manager er bij in te betrekken maar van volwassen mensen verwacht ik dat men het onderling ook met elkaar kan bespreken..... Zo flauw! Denk dat het op de een of andere manier dus gelijk vanaf het begin mis is gelopen en dat hij, mede door input van haar kant waar ik geen weet van heb en dus ook geen weerwoord op heb kunnen geven, een heel verkeerd beeld van me heeft ofzo.... Dat ik daar zeker al 2 maanden met lood in de schoenen elke dag weer mijn werk kom doen zonder te mopperen moet al genoeg zeggen. Als ik echt schijt zou hebben aan alles had ik me ook al tig x ziek gemeld ofzo, toch? En te kennen geven dat mijn contract niet wordt verlengd maar vervolgens er op staan dat ik wel mijn contract uitdien terwijl hij mij daardoor een hoop stress en gedonder meegeeft..... Dat klopt gewoon niet! En inderdaad dom want ik kan en wil niet langer werken dan 1 juni en als hij dat niet accepteerd dan ben ik ook niet in staat om nog tot 1 juni te werken en is hij dus nu al een extra kracht kwijt. En als daar een rechtzaak van moet komen....dan is dat helaas maar zo! Wel lekker dat ik hier even mijn gal kan spuien trouwens. Misschien is het soms echt een beetje overdreven maar ja, het is ook niet niets..... Een werkgever die je graag kwijt wil maar voor wie je nog wel even ter opvulling moet dienen.... Meer reacties zijn echt welkom hoor!
Ben je lid van de vakbond? Anders zou je die even kunnen bellen om te overleggen. Vaak kun je die toch wel bellen om wat na te vragen, ook al ben je geen lid. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet meer wil gaan, maar als je je ziek meld, zorg er dan wel voor dat je de vk of de huisarts achter je hebt staan. Anders krijg je daar geheid gedonder mee als er een rechtszaak van komt. Succes!
Lieve Meiden, Dank dat jullie gereageerd hebben op mijn gespui. Ondertussen is het opgelost. Heb vandaag opgebeld dat ik het echt allemaal niet meer zag zitten en er helemaal doorheen zat. Toen hebben we besloten om per ingang van heden het contract te laten ontbinden. Zit dan nu wel een paar weekjes onbetaald thuis maar dat heb ik er dubbel en dwars voor over. Geen gestress meer, kan nu gaan genieten van mijn zwangerschap en het feit dat ik het financieel ook goed op orde heb en niet meer mezelf elke dag naar het werk hoef te slepen. Nog even....en dan beginnen bij mijn nieuwe baan! Ben echt heel erg gelukkig nu en heel erg blij dat we het zo hebben kunnen oplossen! Dikke kus, Kweenie
Fijn dat je het zo hebt kunnen regelen. Dat moet een hele opluchting voor je zijn! Doe het lekker rustig aan, geniet van je vrije dagen en laat die beeb maar groeien!
Hoi kweenie, Fijn dat het is opgelost! Je contract eindigt van rechtswege op 1 juni zonder dat hiervoor opzegging oid vereist is. Kortom, je baas had je dus gewoon moeten laten gaan per 1 juni. Succes met je nieuwe baan, Jansen
Volgens mij liep het contract op 1 juli af, daar zat 'm juist 't probleem. Fijn dat 't nu is opgelost.
Precies, liep tot 1 juli...en dus had hij juridisch gezien inderdaad het recht om mij tot 1 juli te houden. Echter gezien onze geschiedenis was dit gewoon niet fair. En daarom was ik er zo kapot van.... Maar goed, zo is het ook opgelost! Ik kan straks lekker met mn nieuwe job beginnen en hij hoeft niet langer voor me te betalen!
Tja, je kunt wel boos op hem zijn, maar een halfjaarcontract, daar kun je niet onderuit. Lijkt me ook netjes om het gewoon af te ronden, en dat heeft je nieuwe baas ook maar te begrijpen
Hoi Female, Het is ondertussen al afgerond. En ja, tuurlijk heb je gelijk. Je hebt je aan bepaalde verplichtingen te houden maar... In het geval dat de werkgever zelf aan geeft dat je contract niet wordt verlengd en je vrij bent om te solliciteren dan vind ik het niet terecht van de werkgever om je nog wel even aan je opzegtermijn te houden. En dan ook nog puur even ter opvulling! Daarbij was het geen harde eis van mijn nieuwe werkgever maar een principekwestie vanuit mezelf. Was het puur mijn keuze geweest om te solliciteren terwijl de werkgever mij een contractverlenging had willen aanbieden of terwijl ik nog een aantal maanden had te gaan, dan had ik me zeker aan mijn opzegtermijn gehouden.... Ook nu ik zwanger ben! Niet elke situatie kan puur en alleen om wat in het contract staat beoordeeld worden. Er bestaat ook nog zoiets als je gedragen zoals een goede werkgever/werknemer betaamt... Groetjes, Kweenie