Werkgever wil ook van mij af

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Bowie, 22 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bowie

Bowie Actief lid

15 jun 2007
    438
    0
    0
    Hoi allemaal,
    Ik moet heel even mijn ei kwijt, ik ben zo teleurgesteld in mijn werkgever!
    Ik ben ruim drie jaar werkzaam als leidiggevende van een afdeling, ik ben een ontzettend harde werker en altijd zeer loyaal geweest naar mijn werkgever (dit is een vrouw, werkt drie dagen op kantoor en twee dagen thuis ivm twee kinderen).
    Nu dat ik zwanger ben heb ik een aantal weken geleden (ruim op tijd) een verzoek ingediend om vier dagen te gaan werken (ik zie zelf ook in dat drie of minder dagen werken moeilijk wordt in een leidinggevende functie, vandaar mijn verzoek voor vier dagen). Nu wist ik dat het bedrijf waar ik voor werk niet echt zit te wachten op zwangere vrouwen, ik heb de meeste zwangere collega's ' weggepest' zien worden (door bijvoorbeeld iemand terug te laten komen van zwangerschapsverlof en diegene dan niet in haar oude functie terug plaatsen want kan niet parttime en dan geen ander werk voor haar hebben. Dus zo iemand zat dan de hele dag te niksen. Of door haar een ' tijdelijke' functie te geven waar ze uiteindelijk genoeg van kreeg, denk aan receptionist, kopieeren, koffie zetten etc.). Maar gezien mijn loyaliteit en harde werken, en het feit dat ik bereid ben tot onbetaald overwerk indien nodig en de ene dag dat ik thuis ben bereikbaar zal zijn voor noodgevallen dacht ik dat ik een goede kans zou maken. Ja dat had ik gedacht! Men twijfelt of mijn functie door mij gedaan kan blijven worden omdat er dan 1 dag in de week geen supervisie is (let wel: mijn general manager werkt drie dagen op kantoor!). Daarbij, en dat ging bij mij echt te ver, maken ze zich zorgen over mijn prive leven en de invloed die het zal hebben op het werk, bijvoorbeeld: ' wat als de baby ziek is en niet naar kinderopvang kan? Wie moet dat dan oplossen? En hoe zullen mijn collega's hierop reageren als ik weer eens later op het werk verschijn? Zo kan ik dan toch geen leiding geven? Straks gaat iedereen te laat komen en dan is het hek van de dam.' Dat vond ik echt te ver gaan. Buiten het feit dat we het maar over 2 dagen in de week hebben want de andere 2 dagen gaat mijn moeder oppassen, mogen ze dat toch helemaal niet vragen? Dat is toch geen reden om iemand uit zijn functie te zetten?
    Tot overmaat van ramp begon ik tijdens dit gesprek ook nog te huilen, natuurlijk doordat ik wat emotioneler ben dan normaal, maar ik was ook zo overstuur van deze harde reactie!
    Het gesprek is geeindigd met: ' we hebben nog even de tijd' maar ik voel gewoon dat ze van me af willen. Ik ben nu ook heel erg op mijn hoede, probeer zo min mogelijk fouten te maken, zo min mogelijk afwezig te zijn etc, zodat ze geen aanleiding hebben om van me af te kunnen (wat overigens best wat spanning geeft, heb daardoor behoorlijk last van hoofdpijn waar ik nu helaas niets voor in mag nemen dat echt helpt).
    Maar, als straks de baby er is ga ik op zoek naar een werkgever die mijn inzet wel zal waarderen! Want voor deze mensen WIL ik niet eens meer werken!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm 1 ding is zeker... er zijn veel werkgevers die er absoluut geen probleem in zien.

maarja.. je wil natuurlijk liever op je huidige werk blijven lijkt me :/

daarentegen.. als mijn baas zo zou doen... zou ik diegene niet missen als "baas" zijnde vrees ik

3. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Moeders laten kopieeren en koffie laten zetten? Tjongejonge... wanneer gaan sommige mensen begrijpen dat we niet meer in de middeleeuwen leven? Echt dom zeg, vooral omdat je je altijd zo ingezet hebt!

Ik hoop voor je dat snel een baan gaat vinden waar ze je inzet WEL waarderen!

4. Het is inderdaad heel jammer wat er gebeurd. Dit is bijna precies met mij gebeurd,alleen vanaf de 9 wkn zwangerschap werd ik volop gepest en overladen met werk en veel scheldwoorden,over wat een slechte moeder ik ga worden.

Gelukkig heeft de Arbodienst mij hierbij geholpen, dat ik sinds mijn 11 e week niet meer hoef te werken. Kwam telkens thuis met bloedingen of ik werd opgenomen. Ook mijn werkgever is een vrouw die zelf ook parttime werkt met vier kinderen.

Ik wens jouw veel sterkte toe, Wij verdienen allemaal betere werkgevers.
    :)

5. Saskia78

@josianne: pff lekker is dat
    blij dat de arbodienst dan zo snel ingegrepen heeft!

misschien ook wel wat voor Bowie.
    je mag je namelijk ziekmelden als er een "onwerkbare situatie" ontstaat.
    enneh.. enkel nog mogen koffiezetten is niet echt je normale werksituatie neem ik aan?

6. Bowie

Bowie Actief lid

15 jun 2007
    438
    0
    0
    Dankjulliewel voor de begrijpende reacties!
    Nee koffie zetten en kopieeren is inderdaad niet mijn werk, uiteraard is dat ook helemaal niet erg om te doen als ik er zelf voor kies. Maar ik heb 5 jaar gestudeerd om een andere functie te kunnen vervullen en dan is het gewoon ontzettend schokkend als een werkgever je ineens als een paria gaat behandelen omdat je zwanger bent. Terwijl mijn inzet en hersenfunctie met de zwangerschap niet verloren zijn gegaan.
    In ieder geval, ik kijk het nog even aan, ik wil de strijd niet zo makkelijk opgeven door me ziek te melden maar uiteraard: als het echt niet meer gaat dan houdt het op. Zo heb ik vorige week met barstende hoofdpijn op bed gelegen puur door de stress...

7. Saskia78

mja ik zou ook niet zomaar opgeven hoor :)

maar het is wel iets dat handig is om te weten mocht je nog besluiten dat het ECHt niet meer gaat.

en opgeven is zo goed als zeggen dat je het inderdaad als "moeder" misschien niet gaat redden waarschijnlijk.
    dat is het vervelende van het verhaal.

als je je eenmaal ziek meld met een onwerkbare situatie.. is de kans volgens mij klein dat je in hetzelfde bedrijf blijft werken op termijn.

8. Bowie

Bowie Actief lid

15 jun 2007
    438
    0
    0
    zo is het Saskia, alhoewel ik deze situatie zo teleurstellend vind dat de kans groot is dat ik na mijn bevalling alsnog iets ander ga zoeken. Mijn loyaliteit aan het bedrijf is namelijk aanzienlijk gedaald en dan wordt het voor mij persoonlijk een moeilijke zaak om echt op en top gemotiveerd te blijven.
    Maar bedankt voor je advies!

9. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Joh ik zou zowiezo nu al kijken voor een andere baan hoor, beetje lobbyen ofzo... Wie weet vind je al iets en dan ben je weg voor het echt vervelend wordt!

10. Bowie

Bowie Actief lid

15 jun 2007
    438
    0
    0
    sjaantje, dat is het machteloze van een zwangere: je kan er niet omheen dat ik zwanger ben (heb al aardige buik) waardoor het nu heel moelijk wordt wat anders te vinden (welke werkgever neemt mij nu aan wetende dat ik over vier maanden met zwangerschapsverlof zal gaan).
    Dus ik zal het hier toch vol moeten houden....

11. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Tuurlijk, maar als je goed in je werk bent... kun al wel lobbyen. Wie weet waar er binnenkort, of over een half jaar een plekje vrijkomt. In leidinggevende functies is het wel handig om wat uit te zetten, dan denken ze aan je als het ineens nodig is

12. Saskia78

ik ken het hoor.. zie mijn topic over geen paniek en de weg kwijt.

net nog even op en neer gemaild met HR hier dat ik het nare situatie en manier vond
    maar dat ik niet van plan was er tegen in beroep te gaan of iets dergelijks.
    op deze manier heb ik er oo kgeen zin in.

en idd.. nu moet ik vanaf nu verplicht solliciteren met mn buik :)
    lekker zinvol
    ik kan pas over half jaar bij een nieuwe werkgever terecht tenslotte.

13. Bowie

Bowie Actief lid

15 jun 2007
    438
    0
    0
    @saskia: zit net jouw verhaal te lezen, is ook niet mis nee. Jij MOET nu wat anders gaan zoeken. Wel typisch: ook ik werk nu in de telecom, over het algemeen een markt waar men over lijken gaat....misschien vandaar.

@sjaantje: tuurlijk kan ik vast gaan lobbyen, wat ik ook wel heel stiekem en anoniem doe. Ik kan me namelijk niet inschrijven bij een monsterboard of een deatcheringsbureau of iets dergelijks, onze afdeling personeelszaken houdt dit allemaal scherp in de gaten om na te gaan of er personeel aan het solliciteren is (dit ivm zeer conurrentie gevoelige markt). Bah, als ik het zo neer zet dan ben ik er echt klaar mee, met dat hele gebeuren hier!

Dus Saskia: we gaan er maar vanuit dat alles ergens goed voor is en dat er een veel leukere baan voor ons in het verschiet ligt!

14. Saskia78

bowie: uiteindelijk komt het wel goed met ons.
    we hebben tenslotte de juiste leeftijd en genoeg ervaring/opleiding.
    althans ik heb het idee dat het wat dat betreft ook bij jou best goed zit.

enneh.. op monsterboard kun je bedrijven aangeven die jouw cv niet mogen bekijken
    dus daar zou je eventueel je huidige werkgever in kunnen vullen :)

15. Essebes

Essebes Fanatiek lid

7 apr 2007
    3.215
    0
    0
    Bowie, jammer hoor, heel veel werkgevers waarderen helaas niet wat ze in "huis"hebben, al die tijd heb je hard gewerkt & ben je loyaal geweest, ik kan me hier zo kwaad om maken.
    Ik snap dat je nu nier naar iets anders wilt/kan zoeken.
    Hoop dat je werkgever een beetje meedraait.
    Succes!

Groetjes ES

16. Saskia78

ik had trouwens leuke actie..
    donderdag toen ik hoorde dat contract afliep.. kreeg ik het advies die ochtend even met de HR-dame te gaan praten.
    nou kan ik het daar prima mee vinden hoor
    maar een soort natuurlijke antigevoelens tegen HR heb ik ook

denk dat dat komt van te veel voor echt grote bedrijven werken waar HR vaker in dienst van de werkgever is dan daadwerkelijk voor de werknemer..

sprak ik dr gister toch nog even... bleek ze gewoon woensdag, donderdag, vrijdag vrij te zijn geweest
    lekker lomp weer :)

17. Bowie

Bowie Actief lid

15 jun 2007
    438
    0
    0
    nee dat is inderdaad niet handig nee, ongelooflijk, twee dagen werken per week. Het kan dus wel!
    Die antipathie tegen HR deel ik met je, uiteindelijk is het toch zo dat ook de mensen van HR betaald krijgen door die ene werkgever waar jij een probleem mee hebt.....

18. Saskia78

mja ze werkt officieel 3 dagen per week maar had toevallig deze week dagje extra vrij.

heb dr uiteindelijk nog wel gesproken.. maar meer van persoon tot persoon dan als vanuit haar functie :)

19. Bowie

Bowie Actief lid

15 jun 2007
    438
    0
    0
    oh dat is wel prettig dan, dat je in ieder geval een vertrouwenspersoon daar hebt zitten. Gelukkig heb ik leuke collega's en bij een paar kan ik afentoe ook mn hart luchten dus dat scheelt!

20. Saskia78

Hmm tja ik raakte met dr in gesprek tijdens bedrijfsuitje
    en ze vindt het zo onwijs leuk dat ik zwanger ben en dergelijke.. dat ze me continu vraagt hoe het gaat

en ook al zwaar meeleefde met mij toen ik vroeg heoveel vakantiedagen ik nog had staan ivm het einde contract.
    zij wist ook niet vantevoren dat het niet verlengd zou worden.
    vond ik wel apart.. dacht dat HR dat soort dingen eerder zou weten dan ik.

vertrouwenspersoon is het niet direct
    maar wel iemand waar je gewoon gezellig mee kan praten.
    en kan mopperen dat het niet echt is gegaan zoals je had gedacht.
    en ze houdt in ieder geval dr mond als je dat vraagt :)
    (als je het niet vraagt.. doet ze het ook niet gok ik overigens)

anyway.. uiteindelijk viel het mee
    vandaag uwv gesproken en was stuk vrolijker toen ik ophing :)
    huidige werkgever moet gewoon zw-verlof regelen
    en de rest gaat vanzelf.. tot ik in december ergens uit de ziektewet ga.

lukt het bij jou eigenlijk nog een beetje?
    of zit er weinig schot in de zaak?

Deel Deze Pagina