zwanger en werken in de kinderopvang

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door PukjePuk, 17 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wie van jullie werkt er ook in de kinderopvang?
    Zelf ben ik 7,5 week zwanger en ik werk 36 uur per week in de kinderopvang. 36 uur in vier dagen, negen uur per dag. Maar vanwege bezuinigingen worden we regelmatig een vijfde dag ingezet.
    Op zich is het redelijk zwaar lichamelijk werk, en wij moeten zelf alle schoonmaakwerkzaamheden doen.

Momenteel kan ik het nog prima aan, alleen last van vermoeidheid. In het weekend ben ik dan helemaal op en schoonmaakwerkzaamheden thuis vallen dan soms best zwaar. Hoe hebben jullie dat ervaren? Trokken jullie het tot het einde (tot verlof) toe om fulltime te blijven werken?
    Tot de bevalling krijg ik 4 tot 6 weken verlof, vaak pushen ze bij ons om tot vier weken voor de uitgerekende datum door te werken.

2. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Ik werk ook in de kinderopvang, ik werkte zo'n 20 uur, had alleen last van bekkeninstabiliteit en ben vanaf 29 week de ziektewet in gegaan. Ik vond dat alleen zwaar, echt m'n bekken! Verder niet , maar goed werkte ook niet zoveel als jou! Wou dat ik die uren had ;)

3. Dege

Dege Bekend lid

3 jul 2014
    853
    1
    18
    Ik werk ook in de kinderopvang. Maar vind het knap dat je zoveel zou kunnen werken tot je verlof! Soms vind ik het nu al aardig intensief en zeer vermoeiend.

4. Cyll

Cyll Actief lid

3 apr 2012
    166
    0
    16
    Van harte met je zwangerschap. Ik werk ook in de kinderopvang. Bij mijn eerste zwangerschap al snel volledig thuis ivm bekken instabiliteit. Ik werkte toen ook 36 uur. Nu werk ik met een 0 uren contract, maar ja ik vind een hele dag ook best zwaar. Ik heb voor nu nog geen last van mijn bekken en hoop dat dit zo blijft. Merk wel aan het eind van de dag last van mijn rug. Ik werk totaal al 7 jaar in de kinderopvang en heb het vaak gezien dat collega's al eerder stopte, of over gingen op halve dagen. Ik kan je alleen adviseren luister goed naar je lichaam. Jij en je kindje zijn het belangrijkste.

5. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Alyssa2014, wat vervelend bekkeninstabiliteit! :( Heftig, lukt het dan nog wel om te genieten van je zwangerschap? Nu de laatste loodjes, zo te zien!
    Je hebt gelijk, ik ben zeker blij met mijn 36 uur. De banen en de uren in de kinderopvang liggen niet bepaald voor het oprapen!

Dege, zeker het werk in de kinderopvang is lichamelijk zwaar genoeg. Voordat ik zwanger was, had ik bijvoorbeeld ook soms last van mijn rug na een zware drukke week. Veel mensen staan daar niet zo bij stil, maar als je er zelf werkt dan weet je het wel.

Cyll, wat naar dat je bij je eerste zwangerschap bekkeninstabiliteit hebt gehad! Hopelijk krijg je er bij deze zwangerschap geen last van!
    Vervelend dat je wel last krijgt van je rug na een dag werken! Ik heb gelukkig nog geen last van, wel probeer ik al zo min mogelijk te tillen. Ik laat als het even kan de kinderen zelf via het trappetje op het verschoonkussen klimmen.
    Goed gezegd, je lichaam en je kindje zijn het belangrijkst! en ik ga goed naar mijn lichaam luisteren, de huisarts benadrukte dat ook nog even.

6. Rifer

Rifer Actief lid

9 apr 2014
    104
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Inderdaad de belangrijkste tip luister naar je lijf!! Echt doen hoor.

Tijdens mijn eerste zwangerschap werkte ik 32 uur op het kdv verspreid over 4 dagen. Met 30 weken ben ik 2 halve en 2 hele dagen gaan werken. Dit was goed vol te houden tot mijn verlof met 34 weken, een week later bevallen haha.

En denk zelf goed om je tillen! Gebruik meer het meubilair en trappetjes, laat zware kinderen vaker door je collega's tillen. En geniet! De kinderen vinden zo'n dikke babybuik fantastisch hihi!

Fijne zwangerschap gewenst!

7. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Ik werk 30-36 uur in de kinderopvang... Ik werk 10 uur op een dag en aan het eind van de week valt het me best zwaar. Ik heb nog maar weinig buik maar door veel tillen(ik gebruik wel veel trappetje bij commode maar babys moeten ook getilt worden) en bukken voel ik op vrijdag mn rug en bekken wel...

Ik heb besloten om 6 weken voor uitgerekende datum met verlof te gaan. Ik wil rustig naar de komst van de kleine toeleven (aangezien in de familie de kids nooit zo lang op zich laten wachyen :) en wil op mijn werk niet als een ouwe oma op de stoel zitten en mn collegas de laatste weken alles laten doen...
    :)
    Ik moet ook zeggen dat ik niet zoveel zin meer heb :p

wat wel weer schattig was...: een meisje van 3 zei laatst :" jij krijgt wel een dikke buik he? De baby is goed aan het groeien!" terwijl ze op mijn buik tiktte... <3 (en dat terwijl ik nog niet zoveel buik heb :)

8. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Rifer en Maartje,

Bedankt voor jullie reacties! Jullie ook allemaal gefeliciteerd natuurlijk!
    Tja, dat tillen en bukken enzovoorts daar ontkom je eigenlijk niet aan. Al zijn die trappetjes wel makkelijk, maar baby's en net 1-jarigen kunnen soms ook behoorlijk zwaar zijn.
    Ik doe gewoon mij best, en ik ga goed naar mijn lichaam luisteren.

9. Wespje

Wespje Lid

22 jun 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk hetzelfde als jij doet. 36 uur in 4 dagen. Op dit moment gaat dat prima! En gelukkig zijn al mijn collega's moeder, en dus al een zwanger geweest. Daarom wordt er bij ons veel hulp aangeboden waar nodig. Met tillen van kinderen e.d. (Wij werken soms ook met minder valide kinderen, die dus al een stuk groter en zwaarder kunnen zijn)

Maar ik denk dat je goed moet luisteren naar je eigen lichaam en gevoel. Gaat het niet meer, vraag hulp van je collega's!

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hoi!
    Ik werk ook in de kinderopvang, alleen geen hele dagen op de groep (in de ochtenden werk ik als beleidsmedewerker). Voor mij zal het dus wel meevallen maar ik zie jouw probleem wel in mijn werkomgeving. Je hebt bepaalde rechten op het werk tijdens je zwangerschap, zoals een half uur langer pauze en zo nodig aangepast werk. Check het UWV maar even of de Arbo-arts. Je hoeft je niet te generen want door deze aanpassingen hou je je werk waarschijnlijk langer vol. En daarbij heb je er recht op. Goed luisteren naar jezelf en naar je lichaam.

11. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    ik werkte ook in de kinderopvang tijdens mijn zwangerschap en het jaar erna.
    ik vond het erg pittig, werkte ook 36 uur in 4 dagen en vaak nog wel 40 uur in 4 dagen...
    ik heb heel veel last van harde buiken gehad s avonds als ik thuis kwam. maar wou niet toegeven dat dat kwam door het tillen enzo.
    tot ik met 30 weken groei echo kreeg en recht door na het zh kon omdat de kleine een groeiachterstand had! de gyn vertelde toen even kort maar duidelijk dat ik vanaf dat moment kon kiezen, of halve dagen werken of doorwerken en grote kans op grote achterstand bij het kind en zelf mn lichaam na de klote helpen.

toen dus maar gelijk halve dagen gaan werken en met 34 weken met verlof gegaan en wat een opluchting was dat zeg! heerlijk!
    het kindje is toen ook beter gaan groeien en ik kwam weer aan mn rust toe!

op tijd aan jezelf denken, je zwangerschap is een van de weinige momenten in je leven dat je dat kunt en dat je met een goede rede gebruik kunt maken van de ziektewet en de rust die je lichaam duidelijk nodig heeft op dat moment!
    wil niet zeggen dat je er misbruik van moet maken natuurlijk maar het gaat wel over je kindje in je buik en je eigen lichaam, wees daar zuinig op!

12. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Ik ben nu 16 weken zwanger en werk ook 4 dagen in de week in de kinderopvang (36 uur per week).
    Mij valt het echt enorm zwaar! Ik ben al 6 weken aan het proberen om minder te kunnen werken maar werkgever doet daar nogal moeilijk over.
    Vandaag heb ik me maar ziek gemeld maar het zorgt voor heel wat onrust in de werkrelatie tussen mij en mijn werkgever.

Maar ja.. als het niet gaat, dan gaat het niet! Vooral aan je kindje denken, dit is geen tijd om over je grenzen te gaan. Dat heb ik afgelopen weken gedaan en ik ben dit weekend compleet ingestort!

13. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    En trouwens over jouw verlof: er wordt aangeraden om voor 6 weken te kiezen als je lichamelijk zwaar werk doet!

14. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Meiden, bedankt voor al jullie reacties.

Suusvw, ik ben nu precies 16 weken zwanger.
    Hoe gaat het nu met je en op het werk? Kinderopvang is zwaar werk en de werkdruk ligt vaak erg hoog, tenminste bij ons wel. Laat je niet gek maken door je leidinggevenden!!

Gelukkig gaat het mij nog best goed op het werk, alleen de vieze poepbroeken vind ik moeilijk. Daarnaast ben ik aan het einde van de week echt moe en af en toe last van mijn rug.
    Ik ben daar echt blij mij, want bij ons op het werk houdt de directie rekening met helemaal niemand. En van extra pauze daar doen ze niet aan. Maar ze kunnen mij wat, als ik het niet meer helemaal trek, dan trek ik het gewoon niet helemaal. Ook ga ik gewoon 6 weken van tevoren met verlof.

15. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Heel goed! Gewoon 6 weken van te voren met verlof! En als je het eerder al niet trekt, gewoon vragen om de arbo en het UWV!

Het is echt heel pittig als iedereen zegt dat je je aanstelt en gewoon door moet gaan omdat je zwanger, en niet 'ziek' bent. Ik heb een strijd van 7 weken gevoerd en heb sinds eergisteren pas bericht van het UWV (de ENIGE instantie die mij serieus neemt) dat ik rustig aan mag doen!
    Het is echt even doorzetten en ik heb heel veel stress ervaren maar ik ben blij dat ik naar mijn eigen lichaam heb geluisterd.

Wees voorzichtig met je rug! Die moet nog heel veel langer mee en vooral in de zwangerschap gaat daar heel veel spanning op staan. Trek op tijd aan de bel!

16. ks2011

ks2011 Bekend lid

2 okt 2013
    598
    0
    16
    Bij mijn eerste werkte ik 33 uur in de week over 4 dagen. Dit heb ik volgehouden tot 27 weken. Toen naar drie dagen. Met 31 weken halve dagen gaan werken en met 34 weken met verlof. Ik wilde zo graag maar blijven werken en niemand teleurstellen maar uiteindelijk had ik alleen mezelf er mee! Dat doe ik dus niet meer! Ben nu 23 weken van de 2de en werk 3 dagen. Merk dat het nu al zwaarder wordt dus kijk wel hoe lang het nog gaat en zo niet, dan niet!

Deel Deze Pagina