Afgelopen week heb ik van mijn werkgever ineens te horen gekregen dat mijn arbeidscontract niet wordt verlengd. Dit in tegenstelling tot alle eerder gemaakte afspraken. Mijn huidige jaarcontract loopt nog tot 1 juni a.s. Afgesproken is dat ik 29 mei a.s. met zwangerschapsverlof zal gaan. Dit is begin 2012 al afgesproken en de zwangerschapsverklaring van de verloskundige heb ik al in januari 2012 aan mijn manager overhandigd. Mijn werkgever zegt nu dat ik zelf het verlof moet aanvragen bij het UWV. Na contact met het UWV heb ik te horen gekregen dat dit niet juist is. Mijn werkgever is volgens zeggen verplicht dat voor mij aan te vragen omdat het verlof nog tijdens de loopduur van het contract ingaat. Mijn werkgever blijkt het verlof echter niet te hebben aangevraagd. Ik zit nu een week voor mijn verlof. Het UWV heeft echter gezegd dat de werkgever dit maximaal 2 weken voor aanvang van het verlof moet regelen. Wat zijn nu de consequenties voor mijzelf, nu blijkt dat het verlof niet is aangevraagd? Kan ik wel gewoon met verlof gaan? En wat gebeurt er met de betaling in de periode tussen de verlate aanvraag en de fiattering van het UWV? Als de betaling via het UWV nu verlaat plaatsvindt, is mijn werkgever dan verplicht de uitkering aan mij wel op tijd te betalen? Alvast bedankt voor uw reactie!
Beste Skleef, Wat vervelend dat je net voor het verlof te horen hebt gekregen dat je contract niet wordt verlengd. Gelukkig heb je desondanks wel gewoon recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Zolang het verlof duurt, hoef je nog geen WW-uitkering aan te vragen. Je hoeft ook niet ingeschreven te staan als werkzoekende. Aanvraag Je werkgever is verplicht om het zwangerschaps- en bevallingsverlof (de WAZO) voor je aan te vragen. Dit omdat je via het dienstverband voor de WAZO verzekerd bent. Helaas weigert je werkgever om dit voor je te regelen. Om te voorkomen dat de aanvraag nog meer vertraging oploopt, raad ik je aan om zelf de aanvraag te doen. Hiertoe kun je contact opnemen met UWV Telefoon (0900 9294). Je mag ook in een privé-bericht je telefoonnummer sturen. Dan neem ik contact met je op om de aanvraag te regelen. Betaling Je hebt sowieso recht op 16 weken verlof. Je kunt dus gewoon met verlof gaan op de afgesproken datum. Binnen 4 weken na de ingangsdatum van het verlof krijg je de beslissing over de hoogte van je verlof. Daarna wordt onmiddellijk de eerste betaling gedaan. Als je ervoor zorgt dat wij je aanvraag ontvangen voor de ingangsdatum, loopt de eerste betaling geen vertraging op. Omdat je tijdens het verlof uit dienst gaat, is het misschien verstandig om het verlof niet aan je werkgever te laten betalen. UWV betaalt de uitkering dan direct aan jou. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een goed verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare