Verklaring bedrijfarts verplicht?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bloempje83, 20 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik wil graag halve dagen gaan werken vanaf volgende week, dan ben ik 30 weken zwanger, ivm zwangerschapsgerelateerde klachten. Ik ga vanaf week 34 ook met verlof.

Ik ben enkele weken geleden op afspraak geweest bij de bedrijfsarts op eigen verzoek om te melden dat het werken zwaar begon te worden en te kijken wat hij me adviseerde.

Hij adviseerde om me wanneer nodig een keer een dag ziek te melden, extra pauze te nemen en zonodig me (gedeeltelijk) ziek te melden. Dit laatste heb ik nu een aantal weken kunnen rekken, maar vanmorgen de knoop voor mezelf doorgehakt en aangegeven dat ik het niet meer trek en halve dagen wil gaan werken.

Nu wil mijn werkgever dat ik weer naar de bedrijfsarts ga voor een verklaring dat ik zwangerschapsgerelateerd ziek ben. Anders krijgen zij geen vergoeding voor mij ziekte-uren?

Klopt dit, of is hier helemaal geen verklaring voor nodig? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord of gelezen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 21 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2012
    Beste Bloempje83,

Je moet extra rust houden om het werk te zwaar voor je is door je zwangerschap.

Je werkgever vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor je aan en geeft daarbij de reden van de ziekmelding aan.
    UWV neemt dan contact met jou op om te informeren wat de klachten zijn waardoor je minder kunt werken.

Vindt de medewerker die je spreekt dat telefonisch niet goed is na te gaan of je ziek bent door zwangerschap?
    Dan krijg je een uitnodiging om bij de verzekeringsarts langs te komen.

Wat betekent dit voor jou?
    -UWV vraagt zelf bij jou naar de reden ziekmelding.
    -Een bezoek aan de arbo-arts is hiervoor geen vereiste.
    -Je werkgever mag van je vragen dat je een bezoek aan de arbo-arts brengt.

Actuele informatie over ziekte door zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ella dankjewel voor je duidelijke en snelle antwoord!

Het is dus niet nodig, maar ze mogen het wel van me vragen.
    Ontmoedigingsbeleid van de werkgever dus, was te verwachten.

Deel Deze Pagina