Werking Salbutamol (Ventalin)

Discussie in 'Verzorging' gestart door sweetchocolate, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Probeer inderdaad zo goed mogelijk te poetsen en te spoelen ook mond en neusje af doen. Ik heb helaas gezien wat het met tandjes doet op den duur en dat is echt niet leuk!

Dat de hartslag omhoog gaat is niet vreselijk hoor dat hoort er nu eenmaal bij maar het is verstandig om de dosering rustig met beleid af te bouwen van salbutamol en niet meteen als de klachten over zijn

2. Bika

Bika Niet meer actief

De hartslag bij Salbutamol gaat pas omhoog bij meerdere pufjes en meerdere keren pufjes per dag in principe. Tenminste zo werkt dat bij mijzelf wel. Heb geen kindje die het krijgt maar kan wel uitleggen hoe ik me voel nadat ik pufjes heb genomen, misschien helpt je dat een beetje bij het inleven in je kindje.

Wanneer ik puf heb ik per keer 3 pufjes nodig (het liefst meer, maar dan voel ik me te beroerd). Na die 3 pufjes duurt het 5 tot 10 minuten voor ik het gevoel heb dat ik weer lucht krijg. Tot die tijd is het alsof iemand mijn keel zachtjes dichtknijpt en op mijn borstkas zit. Nadat de pufjes beginnen te werken krijg ik dus weer lucht, maar ben ik altijd trillerig en heb ik last van krachtsverlies. Ik laat dingen uit mijn handen vallen omdat mijn handen gewoon niet willen meewerken. Dat trillen verdwijnt meestal binnen een uurtje weer, volgens mij is dat namelijk een effect van de hulpstoffen in de puffers en niet de Salbutamol zelf. Meestal werken 3 pufjes een uur of 4, daarna begin ik langzaam aan weer het gevoel te krijgen dat ik geen lucht genoeg krijg.

Ik weet dat het voor een volwassene bijna onmogelijk is om Salbutamol echt te overdoseren. Dan moet je echt de hele dag door veel pufjes achter elkaar blijven nemen. Ik als volwassene heb als bovengrens gekregen op mijn gewicht 8x4 pufjes, en overschrijd ik die heb ik bij lange na geen ernstige overdosering. Dus 32 pufjes op een dag. Voor een kindje is 24 pufjes idd dus heel erg veel, maar het kan goed nodig zijn. Veel leden van mijn familie krijgen ook Salbutamol en kunnen uit met 1 a 2 pufjes per dag, terwijl ik er soms wel 32 nodig heb. Het is dus heel erg wisselend hoe het bij jezelf of bij een kindje kan werken en zoals gezegd kan alleen een arts dat echt bepalen. Het is tenslotte geen snoepje dat helemaal geen kwaad kan.

Over ontstekingsremmers (de zogenoemde rode puffers, ventolin valt onder de zogenoemde blauwe puffers, die zijn direct luchtwegverwijdend) kan ik alleen maar zeggen dat je het zo moet bekijken dat alle blaasjes in de longen ontstoken zijn en dat die even tijd moeten krijgen voor het middel de ontsteking naar beneden kan brengen. Hetzelfde idee als antibiotica zeg maar. Alleen zal je de ontstekingsremmers (flixotide in dit geval) langer moeten geven dan bijvoorbeeld 5 tot 10 dagen wat je wel doet bij antibiotica. Zelf moet ik die dagelijks al jaren lang en kom ik daar ook nooit meer van af. Maar dit kan ook weer bij anderen anders zijn, helemaal afhankelijk van wat de ontsteking in de longblaasjes veroorzaakt.

Verder kan ik je alleen maar aanraden dat als het je te lang duurt voor het beter wordt om een verwijzing naar een longarts te vragen. Huisartsen heb ik zelf ondervonden hebben gewoon niet alle kennis van longen en weten ook niet van het bestaan van alle medicatie en toepassingen.

3. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Poetsen doe ik wel na iedere pufsessie.

Inmiddels gaat het beter. Hij is veel minder benauwd en de Salbutamol hebben wij helemaal niet meer nodig. Gelukkig.

Bedankt voor jullie ervaring met mij te delen.

Deel Deze Pagina