Het maakt toch geen zier uit wat ze verdient?? In het contract staat duidelijk wat ze wel en niet hoeft te doen. Vind het echt de omgedraaide wereld hoor. Als het de ouders om het uurtarief gaat moeten ze hun kind maar bij de gastouder langsbrengen. Dan is het goedkoper. Maar het feit dat ts bij de ouders thuiszit maakt haar nog geen huishoudster. Kom op zeg!
Ik ben, zo te lezen, de enige....maar ik had het uit mezelf al gedaan. Als het kindje ligt te slapen, 4 uur lang! Dan zou ik het raar vinden om gewoon op de bank te gaan zitten. Een was opvouwen of de vaatwasser legen is zo gedaan. Jij mag je kindje meenemen en daar eten. Het is een beetje geven en nemen, vind ik.
Als jij je daar goed bij voelde is dat ook prima. Maar dat betekend niet dat iedereen dat van zn gastouder kan verlangen. Ik zeg uit ervaring dat sommige ouders gigantisch over hun gastouder heen lopen. Gelukkig heb je er ook grote lieverds bij die echt dankbaar zijn. Maar koken enz (dat deed ik zelf ook niet apart voor mijn kinderen) ging ik dus echt niet doen. Stofzuigen rond de tafel en de woonkamer is prima, net zoals opruimen e.d. In de tijd dat het kindje op bed ligt zou ik knutselwerkjes voorbereiden of bedenken,kleurplaten uitprinten oid. De tafel en stoelen goed schoonmaken en stofzuigen, maar ik ging echt niet koken of was vouwen.
Ik heb ook gewerkt als gastouder aan huis en deed dezelfde dingen als jij. Vaatwasser vol (soms aanrecht ook nog), ontbijtboel opruimen, was opvouwen, vuilnis opruimen, zuigen en koken. Ik baalde er wel eens van en gaf het ook regelmatig aan (vooral die vieze vaat op het aanrecht én volle vaatwasser) dan ging het daarna weer even goed. Groot verschil is echter dat ik een goede band had met het gezin. Ik begreep waarom ze het zo druk hadden en als ik dan kan helpen in de tijd dat de kinderen sliepen deed ik dat graag. Konden de ouders quality time met hun kinderen doorbrengen s avonds. Dus ja... Wat zou je zelf willen doen in de tijd dat het kindje slaapt? Toon je zelf wel interesse in de ouders?
Ik vind het erg aardig dat je je kind mee mag nemen naar je werk en op kosten van je werkgever eten mag geven.Klinkt erg zwart wit maar als je in de thuiszorg had gewerkt (bijvoorbeeld) had je zelf opvang moeten regelen voor je kind.Of heb je hierover afspraken gemaakt in het contract?Zoniet dan zou ik persoonlijk niet moeilijk doen over een wasje vouwen maar blij zijn dat ik zelf geen kosten voor kinderopvang heb.Dat ze hooghartig op je overkomen dat is echt jammer voor de sfeer maar je tijd zit er bijna op en misschien krijg je wel mooie woorden en een kado als je weggaat.
Ik zeer waarschijnlijk ook, maar ik denk dat alles in dit geval te maken heeft met de houding van de ouders richting de gastouder. Of in ieder geval zoals deze op dit moment wordt ervaren door ts. Zoals ik het lees is vooral het gevoel van ondergewaardeerd worden, waardoor dit soort klusjes enorm zijn gaan tegenstaan. Ik zou of specifiek het gevoel van niet gewaardeerd bespreekbaar maken of je tijd uitzitten en accepteren hoe de situatie nu is. Dat laatste betekent inderdaad in mijn ogen ook geven en nemen. Lukt dat allemaal niet dan ligt toch echt de bal bij ts om een ander gezin te zoeken. Zeer waarschijnlijk zal het dan ook niet meer anders gaan worden en dan zou ik zelf weer de touwtjes in handen nemen om de situatie ten gunsten van mijzelf te veranderen.
Ik denk ook dat praten de enige oplossing is... Ben ook oprecht geïnteresseerd in wat je anders in die 4 uur zou doen...of wat überhaupt een gastouder dan doet? Ik ben het wel eens dat ze je ten alle tijden met respect moeten behandelen!
Ik ben bij lange na niet zo creatief als jij vrees ik. Bij mij werd er gekleurd op een papiertje en was het vooral voetballen en speeltuinen ter afwisseling op binnen spelen maar creatieve inbreng zie ik ook als super initiatief. Qua stofzuigen hield ik het ook op beneden verdieping; woon- eetkamer en keuken. Dus vergelijkbaar. Over koken, dat vind ik leuk. Er stond een potje Olvarit voor de baby en mijn werkdagen waren tot 19.00. Daarna kookten ze pas en er zat een peuter, kleuter en basisschool kindje bij. Die waren zo moe vandaar dat ik aanbood te koken. Ik deed ze trouwens ook in bad op mijn dagen. Heerlijk om die kindjes extra te vertroetelen. Papa en mama lazen bij thuiskomst voor en daarna was er rust. Ik werkte toen echt voor mijn geld maar deed daarbij ook iets waar ik echt blij van werd.
Ik ken de situatie niet maar stel.....ze hebben misschien wel dezelfde mening over jou? Dat jij je wat hooghartig opstelt? Ik weet het niet...maar ik probeer het ook van de andere kant te bekijken. Ik neem aan dat je totdat zij thuis zijn niet een volle vaatwasser hebt maar alleen een paar lunchbordjes? Waaronder dat van jou en jouw kindje? Dat ruimen zij misschien ook wel uit wanneer ze thuis zijn? Ik weet dat het geen reden is om jou huishoudelijke taken te geven maar ik kan me voorstellen dat jouw houding mij ook zou irriteren. Als je bij mij thuis kwam en jouw kindje at mee zou ik een beetje allergisch ervoor zijn als je de vuilnis gaat aanstampen ipv even wegbrengen. Jullie hebben nu eenmaal zelf een grijs gebied gecreëerd. Staat er in het contract dat jouw kindje mee eet? Bij weggaan bespreken is imo wat achterhaald. Dan was het verstandiger geweest om het eerder te bespreken anders mis ik het doel
Als gastouder aan huis hou je het huishouden draaiende als de ouders er niet zijn. Ik zou het dan ook wel vanzelfsprekend vinden als je stofzuigt ( met kinderen is dit dagelijks gewoon nodig) en de vaat opruimt. De vaat opruimen is toch een kleinigheidje waar je het over hebt en als je niks te doen hebt 4 uur lang dan hoef je niet keihard te gaan poetsen , maar kan je toch best wat initiatief tonen om het netjes schoon en opgeruimd te houden. Dit zou ik zelf wel doen wanneer ik niets te doen zou hebben. De badkamer poetsen , ramen zemen of was opvouwen kunnen ze niet van je verlangen, maar uit je berichten maak ik op dat ze dit ook niet doen, behalve de was vouwen. Dit zou je bespreekbaar kunnen maken.
ik zou het omdraaien stel iemand komt bij mij en doet 4 uren niks en krijgt daar wel voor betaald dat zou ik wel erg vreemd vinden wat zou je dan in die 4 uren willen doen? ik begrijp dat de manier waarop ze het je zeggen niet echt fijn is hier zou ik wel over in gesprek gaan dat het niet vanzelfsprekend is maar dat je het wel wilt doen mits je tijd hebt. ik zou bv best een wasje doen, stofzuigen etc maar ga niet de badkamer of wc schoonmaken voor ze
Ik hou uiteraard de boel netjes en draaiend maar ik hoef als gastouder gewoon geen huishoudelijke taken te doen. Ik ruim een hele volle vaatwasser uit van hun eten van de avond ervoor en veeg kruimels en dergelijken natuurlijk weg evenals een doekje over tafel en aanrecht. Die 4 uur is extreem, dat is 1 keer voorgekomen. Meestal slaapt het kindje 1.5 tot 2 uur. Dan doe ik dus de vaatwasser en veeg ik en soms die wasmand maar meestal neem ik dan mijn pauze. Ik werk 10 uur dus ik vind dat ik best even een uurtje mag rusten als het kind slaapt. En ja als die een keer 3 of 4 uur slaapt heb ik gewoon mazzel maar ook al slaapt het kind, ik ben natuurlijk nog steeds aan het werk. Mijn houding richting hen is neutraal. Ik doe wat me opgedragen wordt, vraag netjes hoe het gaat, toon enthousiasme naar de kinderen toe en dat is het. Er staat in het contract inderdaad dat mijn eigen kind mee mag. Het gaat me vooral om de houding, dat er dingen verwacht worden waarvan duidelijk in het contract staat dat het niet hoeft, als ik ze dan toch doe vind ik een beetje waardering wel prettig en die krijg ik niet.. dan gaat het me tegenstaan om nog extra dingen te doen. Andersom krijg ik namelijk ook te horen als ze niet blij zijn met me.. Ik denk dat ik het ga aankaarten dat ze die extra dingen die ik geacht word te doen als vanzelfsprekend nemen, dat ik me niet gewaardeerd voel. Dat is meer het punt dan dat ik niet bereid ben wat extra’s te doen voor ze. Ik word betaald voor de kinderen. Niet voor extra taken dus als ik die dan toch doe vind ik een bedankje wel zo netjes.
Oh wat jammer. Weet je wel gelijk wat je aan ze had. Hopelijk is het volgende gezin een betere match!
Ik vind jou in jouw verhaal lui en respectloos naar die mensen overkomen. Hoe zou jij het vinden als je uit je werk komt en alles nog zou moeten doen terwijl iemand op je bank heeft gezeten uit haar neus te eten terwijl je kleine uren heeft geslapen? En dat diegene op zo’n forum als dit respectloos vol vooroordelen over je zou praten. Ik had je ook geen kerstbonus gegeven. Het fijne van een gastouder aan huis is wel dat je kindje lekker in eigen omgeving worden opgevangen en er kleine dingen gedaan kan worden door de gastouder. Of het nou wel of niet in je contract staat: ik vind het niets meer dan gewoon fatsoen. Zeker omdat je ook je eigen kindje mag meenemen en op hun kosten mee eet.