Werkissues

Discussion in 'De lounge' started by Divarg, Dec 4, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

Oct 27, 2014
    1,555
    666
    113
    Had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Ik zou dit ook hebben gedaan als ik je werkgever was.
    Je klaagt over een was opvouwen en de vaatwasser legen, terwijl je daar tussendoor genoeg tijd voor hebt (dit kun je ook doen als de kleine wakker is, waardoor je dan pauze hebt als hij slaapt). Ik denk dat beide klusjes niet meer dan 30 minuten in beslag nemen, en je bent er 10 uur op een dag!
    Daarbij mag je mee eten en je kindje meenemen. Volgens mij had je het zo slecht nog niet bij ze.

Champetter likes this.
  2. Oona

Oona Actief lid

Jul 2, 2018
    436
    518
    93
    Ik snap niet dat je dit normaal vindt en ook gedaan zou hebben? Er is een contract opgesteld waar beide partijen voor hebben getekend. Natuurlijk mag je meer vragen, maar iemand ontslaan die geen taken wenst te doen (of daar iets meer waardering voor wil voelen als ze het wel doet) die expliciet zijn uitgesloten in het contract vind ik echt te ver gaan. Maar dan heb ik het natuurlijk wel echt puur over dit stuk. Als de verhoudingen niet goed zijn of als het gesprek vervelend verlopen is, vind ik het een ander verhaal worden.

Maan14 and Divarg like this.
  3. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Persoonlijk denk ik dat er meer aan de hand is, ik denk dat de werkgever sowieso over andere dingen teleurgesteld is en dat dit de druppel was.....
    En anders.....wees blij dat je ervan af bent:thumup:

Caithy, Oona and Evanesco like this.
  4. Divarg

Divarg Bekend lid

Oct 12, 2014
    913
    21
    18
    Het kwam voor hun als donderslag bij heldere hemel. Er was verder weinig aan de hand van hun kant. Ze waren tevreden en hun kinderen hadden het erg naar hun zin bij mij. Ik heb simpelweg aangegeven dat ik soms een stukje respect mis voor de extra huishoudelijke taken die ze me vragen te doen. Dat we beide getekend hebben en er in het contract letterlijk staat dat ik geen huishoudelijke taken uit dien te voeren. En dat ik het inderdaad helemaal niet erg vind wat extra te doen als de kleine wat langer slaapt maar dat een stukje waardering dan op zijn plaats is en ik me nu soms als een dienstmeid behandel voel. Meer was en is het niet maar het werd compleet aanvallend opgevat en ze snapten er niets van. En omdat ze niet denken dat zij iets fout hebben gedaan en het allemaal aan mijn gevoel ligt is er wat geknapt bij hun en willen ze niet verder met me. Ik ben opgelucht en vind het meer dan prima dat ik mag stoppen.

5. Divarg

Divarg Bekend lid

Oct 12, 2014
    913
    21
    18
    Daar gaat het helemaal niet om. Je hebt het duidelijk niet begrepen. En daarbij, al zou ik daar wel over klagen, dan zou dat mijn goed recht zijn, het staat namelijk letterlijk in het contract waar iedereen met vol verstand voor getekend heeft. Maargoed, dat is het hoofdprobleem dus niet.

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Ik begrijp dat ze niet doorgegaan zijn met je. Er niets mis met je zegje doen, maar wellicht had je het anders moeten aankleden dan een emmer met klaagzang uitgieten.
    Blijkbaar hebben ze nooit iets doorgehad en ik zou bij de volgende keer eerder communiceren met je gezinnen als je ontevreden bent, dan hoeft het niet te escaleren.

Tierra likes this.
  7. Tierra

Tierra Lid

Dec 20, 2018
    76
    68
    18
    Ik begrijp ook wel dat ze verder zijn gaan zoeken naar iemand anders. Jullie hadden overduidelijk niet dezelfde verwachtingen van jouw werkzaamheden en je bent pas na een tijdje gaan klagen.

Ik moet zeggen dat ik het een beetje een zwak excuus vind om je te beroepen op het contract wat de huishoudelijke klusjes betreft. Ik zou het uit mezelf hebben gedaan, als ik urenlang betaald werd om op de bank te zitten omdat de kinderen op dat moment geen zorg nodig hebben. Ook al staat het in je contract, je hebt ergens toch ook wel het gevoel dat je wil werken voor je geld? Als je nu je handen vol zou hebben aan de kinderen, dan snap ik dat je de was laat liggen, maar niet als ze naar school zijn en op bed liggen.

8. heidiane

heidiane Fanatiek lid

Jul 5, 2010
    1,724
    1,647
    113
    Denk echt dat de klik die zo nodig is er gewoon niet was. Grote kans dat je straks bij een gezin waar je wel die klik voelt uit jezelf betaalde taken doet en het je niet zwaar valt, zeker als je duidelijk merkt dat ze het echt waarderen.

marloes80 likes this.
  9. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Je hebt idd wel een punt.
    Denk ook dat ik in dit soort gevallen juist meer taken in een contract had willen hebben. Koken, licht huishoudelijk werk, boodschappen, dat soort kleine dingen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en heb je idd elke werkdag een voldaan gevoel.
    Wellicht was dit ook een betere optie geweest: het contract veranderen door meer taken te nemen (natuurlijk ook voor meer loon). Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan. Tenzij TS dat natuurlijk niet ziet zitten en is ook prima natuurlijk.

10. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

Oct 27, 2014
    1,555
    666
    113
    Tja in zo'n contract staat ook wat de duur van de pauzes zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je recht hebt op 4 uur pauze op een werkdag van 10 uur. Dat is bijna 50%!! Geef mij maar ook zo'n werkgever.
    Ik werkte op de helpdesk jaren geleden en als het rustig was qua aantal telefoontjes, dan was het heel.normaal dat we administratieve taken kregen. Stond niet in t contract, maar het is nooit bij me opgekomen om een schouderklopje te vragen omdat ik iets anders deed ipv urenlang een pauze te nemen.

Maar goed, blijkbaar denken jij en ik hier anders over.

11. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

Oct 27, 2014
    1,555
    666
    113
    Sorry maar een dienstmeid omdat je de was op moet vouwen en de vaatwasser moet legen? Echt?!

12. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

Jun 2, 2013
    4,657
    2,872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik denk dat het dikgedrukte het belangrijkste punt is in deze situatie.
    Als ik jou was zou ik dit als leerpunt nemen.

Door de taken wel uit te voeren en steeds niets te zeggen heb je het sein afgegeven dat je er geen problemen waren. Dat je alles aan de situatie, dus letterlijk de taken, maar ook de manier waarop er gecommuniceerd werd prima vond.
    Terwijl dit niet zo was.

Kijk ik kan me best voorstellen dat je het moeilijk vindt om dit soort dingen meteen bespreekbaar te maken. Feit is dat niet iedereen dat goed durft (ik ben daar zelf ook 1 van).
    En dat dit gesprek nu aangaan misschien ook best moeilijk voor je was.

Het probleem is gewoon dat mensen overdonderd en in de war raken wanneer je niet meteen eerlijk bent. Ze voelen zich voor de gek gehouden/misleid. Zij denken iets te doen wat goed is en op een manier die goed is, want ze horen geen tegen geluid. Uiteindelijk krijg en ze te horen dat je het niet goed vindt. Dat je ze zelfs respectloos vindt en je vindt dat ze je als dienstmeid behandelen op bepaalde punten(als dit echt is wat je gezegd hebt). Wat ik dan overigens best een zware beschuldiging vind en niet vind kloppen.

De volgende keer zou ik echt proberen om meteen duidelijk en eerlijk te zijn. Vindt je iets niet prettig, geef het dan meteen aan en bespreek hoe het de volgende keer anders kan.

Lootje, Caithy, Fennec and 2 others like this.
  13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Als je het zo hebt benoemd, terwijl je er nooit eerder wat van hebt gezegd snap ik wel dat ze het aanvallend op hebben gevat.
    Hopelijk leer je er van en geef je dingen optijd aan als het je niet zint.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Maar oprechte vraag... Waarom.heb je specifiek in je contract opgenomen dat je geen (enkele?) huishoudelijke taken doet?
    Ik denk dat die omschrijving juist voor problemen heeft gezorgd. Zij hebben een bepaalde verwachting van licht huishoudelijke taken en jij wil ze pertinent niet. Ik snap dat niet zo goed. Zolang je niet de ramen hoeft te te lappen of op je knieën door de badkamer vind ik dat bepaalde kleine taken toch wel hij je werk hoort.
    Ik zou ook wel verwachten dat een stofzuiger of de vaat even in de machine of zelfs een mand was opvouwen gedaan kan worden als je handen even vrij zijn..

Wat deed je anders met die tijd?

itakepictures likes this.
  15. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

+ Iemand met een kantoorbaan doet deze zaken ook wel eens? Tenminste, mijn man is IT'er maar ruimt op kantoor ook wel de vaatwasser in of haalt even een doekje ergens overheen als het vies geworden is. Staat ook niet in z'n omschrijving...
    Als jij gastouder bent vind ik het normaal dat je de dingen die je onder werktijd vies maakt ook schoonmaakt. Dus even een stofzuiger door de kamer aan het einde van de dag, speelgoed opruimen, een doekje over het aanrecht na het broodjes smeren etc en je vaat opruimen.

Tierra and Syane like this.
  16. Divarg

Divarg Bekend lid

Oct 12, 2014
    913
    21
    18
    Ik val in herhaling maar waar haal jij vandaan dat ik dat niet deed? Ik hield de boel schoon. Ik veegde de kamer, deed de afwas, ruimde op, doekje over het aanrecht etc!

17. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Maar wat is het probleem dan?

18. Divarg

Divarg Bekend lid

Oct 12, 2014
    913
    21
    18
    Het gastouderbureau wees mij erop dat huishoudelijke taken niet bij de functie horen en het was hun voorstel dat specifiek op te laten nemen in het contract om onduidelijkheden uit de weg te ruimen. Meestal als ik 1.5 uur mijn handen vrij had ging ik de boel dus opruimen en vegen, de vaatwasser doen en het uurtje wat ik over had at ik brood en nam pauze. Als ik langer had vouwde ik die mand heus wel, soms wel 3, alleen was het dan zo fijn geweest als ze me daarvoor hadden bedankt.. niets overdreven, gewoon even benoemen ‘oh wat fijn, dankjewel’. Het was echt puur de manier waarop het ging wat me dwars zat. Ze gingen er vanuit dat ik die extra taken wel even deed. Maargoed, maakt ook allemaal niet uit. Het is voorbij ;) Dank jullie wel allemaal voor jullie input. Ik zal in mijn achterhoofd houden dat het sowieso inderdaad niet handig is eventuele onvrede niet direct uit te spreken, hoe lastig het soms ook is.

MyMiracle likes this.
  19. Divarg

Divarg Bekend lid

Oct 12, 2014
    913
    21
    18
    Pff, lees de beginpost maar.

20. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Stofzuigen of vegen en de vaatwasser uitruimen vind ik er nog wel horen eigenlijk. Net als een doekje door het toilet als de kinderen het vies maken. Doekje over het aanrecht en over de tafel, dat soort dingetjes. De was doen hoort er niet bij, tenzij door een ongelukje/ziek zijn er wat extra was is. Even de was aanzetten en eventueel ophangen zou ik dan nog doen.
    Zou het niet waarderen als de zooi van de avond ervoor nog ligt en het niet opruimen. Je bent inderdaad geen huishoudster die maar moet vliegen zodat ze zelf niks meer hoeven te doen.
    Het ligt ook aan de toon, hoe mensen het zeggen en vragen.

Jammer dat je bent ontslagen maar zie het als een leermoment. Bespreek bij het volgende gezin wat jij wel en niet wil doen en bespreek hun verwachtingen. Zo mag je best aangeven dat je verwacht dat het normaal netjes is als jij komt. Wat speelgoed her en der is logisch, de troep van het avondmaal laten staan niet.

Divarg likes this.

Share This Page