Werkjes in de kleuterklas?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door humptydumpty, 24 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik lees hier regelmatig over kindjes die in de kleuterklas al allerlei werkjes moeten doen. Mn dochter zit nu 3/4 jaar op school, maar ik heb nog nooit een "werkje" onder ogen gehad. Natuurlijk tekent en schildert ze van alles en af en toe komt er eens een misvormt kleibeest of een knutseldingetje voorbij, maar dit zijn allemaal dingen dij ze tijdens het zelf spelen (kiezen noemen ze dat bij ons op school :)) doet en zelf verzint. Het overgrootste gedeelte van de dag mogen ze namelijk gewoon spelen. Ik geloof niet dat onze school de kleuters, een gemixte groep 1/2, ooit werkjes laat doen. Overigens heb ik wel het idee dat ze wat leert, want ze komt regelmatig met dingen aan die ze zeker weten niet van ons heeft, maar volgens mij leren ze meer door de verhalen van de juf en de meester en door excursies.

Zijn hier meer kindjes in kleuterklassen die helemaal nooit werkjes en opdrachtjes doen of zijn die werkjes echt zo universeel?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier zijn het vooral de oudste kleuters die werkjes doen ;) en soms de middelste.

3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Ze doen hier elke dag werkjes, en dochter die in september begonnen is op school mag er regelmatig 2 maken omdat ze het zo leuk vindt. Maar hier wordt een deel in de klas opgehangen en mogen we af en toe kijken bij de tentoonstelling, en ik denk dat een deel in een plakboek gaat, dat was bij de oudste zo. Die krijgen ze dan als afsluiting van de kleuterschool mee naar huis.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Huh, wat vreemd?! Hier worden per aantal weken/thema's een aantal werkjes verplicht door iedereen gemaakt. Als ze dat werkje dus nig niet hebben gemaakt, moeten ze die kiezen, anders mogen ze zelf kiezen om iets te doen via het planbord. Ze werken bijvoorbeeld over kastelen en daarbij hoort een werkje om een kasteel te borduren, en een schild te verven. Deze werkjes worden dus door alle kinderen gemaakt. De juf houdt bij wie het al gemaakt heeft. Ze hoeven dat niet gelijk te doen, maar als ze bv aan het eind van de week nog niet hebben borduurd, wordt hun naam vast bij dat werkje gehangen, dan kunnen ze dus niet meer zelf kiezen.
    Zo gaat dat bij mijn dochter in de klas en in de groepen waar ik zelf stage heb gelopen, 1 en 2 op andere scholen, ging dat precies zo. Aan het eind van het thema krijgen ze de werkjesmap kee naar huis zodat ze alles kunnen laten zien.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    De werkjes die ze hier doen, kunnen ze 9/10 kiezen tijdens het vrijspelen/het moment waarop ze iets kiezen van het planbord. Zo'n kleibeest of een bepaalde tekening of knutsel (met specifieke opdracht) zou hier in de meeste gevallen dus een 'werkje' zijn.

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ze kiezen het bij bij het onderdeel vrij spelen/werken. De ene helft speelt dus in de hoeken, de anderr helft is aant werk in groepjes. Ze doen dan eigenlijk van alles zoals bv knippen/plakken, verven, prikken, stempelen, kleien, enz..
    Als ik jou was zou ik gewoon even aan de juf vragen hoe ze het doen. Hangen er in de klas geen dagritme kaarten? Daar kun je smorgens dus al aan zien wat ze gaan doen. En ik neem aan dat je ana het begin wel wat info hebt gekregen over de groep en daarbij ook het gehele rooster van de week?

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zijn er inderdaad ook een aantal verplichte werkjes die bij de thema's horen, maar er zijn ook werkjes met bijv getallenlijn, letters en woorden stempelen etc.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier idd ook vanaf groep 1 "werkjes". Ze hadden een kast waar de werkjes in staan (kan dus een rijgketting ook zijn oid) en de groep 1 kinderen moeten er 1 verplicht doen...kiezen zelf wanneer. En groep 2 kinderen 2 per week. Bij groep 2 worden de werkbladen ook als werkje afgetekend.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Werkjes zijn er veel verschillende vormen van een puzzel, rijgen,kralenplank tot werkjes op papier.

Meestal heb je bij het thema toch ook werkbladen, knip en plakwerkjes. In eerste instantie zelf kiezen en uiteindelijk zijn ze van zelf aan de beurt.

Hangt er niks in de klas dan? Houden ze een knutselmap bij?

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn de werkjes meestal dingen die niet mee naar huis kunnen; puzzels, kralenplank, hamertje tik, lego, kleien etc. Verder soms tekeningen etc dat kan natuurlijk wel mee. En sommige dingen gaan in een 'groeimap'.

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook thema's en pas geleden was er een kunstenaar en gingen ze een insecten knutselen en die hangen nu in de klas en in de gang en ook werkjes die ik niet zie zoals kralenplankjes, puzzels...

12. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier 3 werkjes per week en ze mogen zelf indelen wanneer ze de werkjes maken.
    Dan moet je denken aan een werkje met vouwen, werkje met kleuren/knippen en een werkje met getallen.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier hetzelfde. Van de meeste werkjes zie je niets ;). We krijgen weleens wat mee en er hangt veel in de klas.
    Hier kan je er wat van zien, bij ons heet het wom (werken met ontwikkelingsmateriaal) en hoort ook een boekje bij. Per werkje zijn er verschillende niveaus.

https://www.google.nl/search?q=kleuterklas+werken+met+ontwikkelingsmaterialen&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXwZTf1sDNAhVICMAKHRXcBHwQ_AUIBygB&biw=360&bih=559#tbm=isch&q=kleuterklas+werken+met+ontwikkelingsmateriaal

14. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Bij ons gaat het net zo. Een spelletje kwartet doen kan een werkje zijn of een puzzel maken. Daarnaast maken ze opdrachten in werkboekjes die bij het thema horen. Dat zijn letters schrijven of rekenopdrachtjes (plaatje met 3 koeien en een plaatje met 5 koeien: wat is meer?). De werkboekjes krijgen ze als het thema is afgerond mee naar huis.

15. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier hebben ze 4 dingen op het planbord, 2 zijn knutsen dingen en 2 speel/spel dingen, ze mogen zelf kiezen wat ze doen, maar aan het eind van de week hebben ze alles gedaan (dus elke dag wat anders kiezen)

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #16 Fuddey, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt: 24 jun 2016
    Hier een planbord met zeker 15 opties, kinderen van groep 1 moeten 2 taakjes van een specifieke soort doen (dus bv 1x iets creatiefs, en 1x iets met tellen, week erna is het 1x iets met muziek, en 1x iets met bouwen ofzo, (taakjes hebben een kleurcode, ze moeten dus een groene en rode taak doen, dan krijgen ze een fiche achter hun naam), verder mogen ze als ze dat af hebben vrij kiezen). Kleuters van groep 2 moeten 5 soorten werkjes doen (en daarna mogen ze ook weer vrij kiezen).
    Vrije keuze is dus ook een 'taakje', maar goed; spelen met een pop heet al 'taak' ;) Het betekent niet per se dat ze aan tafel moeten zitten met pen en papier ofzo.

Ze doen ook 2x per week een begeleide activiteit met de juf, in een groepje van ongeveer 5 kindjes. Dat kan ook echt van alles zijn; bouwen met blokken, een spelletje bv memory, een dansje met liedje...
    En soms krijgen kindjes een individuele opdracht, bv een extra tel-taakje als ze tellen nog lastig vinden. Of een taakje waarbij ze samen moeten werken als ze dat moeilijk vinden.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier ook een stuk of 12 dingen op het planbord. Waarvan zes met een kleurtje, dat zijn die week de taken. Groep 2 moet ze allemaal af hebben aan het eind van de week, groep 1 mag het in het begin zelf bepalen en richting groep 2 word het bv. twee taken die af moeten zijn aan het eind van de week. Zijn inderdaad heel vaak dingen met ontwikkelingsmateriaal of iets bij het thema wat ze hebben. Hier hangt naast het planbord een lijst met de symbolen (die ook naast hun namen op de naamkaartjes staat) van alle kinderen en daarop kunnen ze dan onder de juiste kleur met dat kleurtje een kruis zetten als ze de taak gedaan hebben.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier ook werkjes: een bordje met spijkertjes waar ze dan met kralen een figuur op namaken, iets nabouwen van een voorbeeld, en ook cijfers. Ik weet dat ze zelf mag kiezen ook uit de poppenhoek, bouwhoek, kleien. En in de hal van de school iets bouwen ben ff de naam kwijt

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Onze peuter heeft ook al werkjes (montessori klasje; ze kunnen kiezen uit b.v. kleien, timmeren, schilderen, bouwen, meten&wegen, dierfiguren opzoeken in boek, plakken en knippen, rijgen, met zand bouwen, etc.) en de peuterschool doet mee aan de thema's van puk&ko geloof ik (momenteel iets met vissen, zag ik aan de tekeningen in de klas).
    Die thema's lopen vrij lang; heb pas gevraagd waneer we een klei-werkje waar ze over vertelde mee naar huis mogen nemen, maar dat mag pas 'als het thema is afgelopen', tot die tijd blijft alles in de klas.

20. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Bij ons werken ze vanaf groep 1 al met weektaakjes/een werkboek. Toen Aiden net in Groep 1 zat, vond hij het niks en schoof hij die taakjes voor zich uit. Na een paar maanden is hij omgedraaid en nu plant hij de taakjes direct aan het begin van de week. Hij vindt het nu geweldig om te doen. Leerzame dingen vindt hij sowieso leuk. Creatieve werkjes zijn aan hem niet zo besteed.

Deel Deze Pagina