Hier iedere week 2 werkjes, de kinderen mogen iedere dag via het planbord zelf kiezen wat ze die dag doen, dus ook wanneer die werkjes worden gemaakt.
Hier moeten ze per thema (is per 4 weken ofzo) een bepaald aantal werkjes doen/maken. Daar verdienen ze dan een sticker mee en als de 'werkkaart' vol is dan mogen ze op de tafel staan en krijgen ze applaus van de klas. De werkjes bestaan uit patronen maken met kralen (en dan mag de ketting 1 nachtje mee naar huis), letters herkennen, dochter zelfs al bezig met woordjes herkennen, letters schrijven, tellen, een bepaald onderwerp tekenen of verven etc. Dochter zit sinds maart op school. Ze bieden wel 'op maat' aan. Dochter is erg geïnteresseerd in letters op het moment en dat gaat haar goed af dus krijgt ze wat dat betreft een iets moeilijker taakje. Ze vindt tekenen heel leuk maar wel lastig dus krijgt ze wat makkelijkers om te oefenen.
Sorry, voor de vertraging. Was het onderwerp even kwijt . Hmmm, het klinkt alsof het er dan op de meeste scholen inderdaad toch net iets gestructureerder aan toe gaat qua werkjes. Ik kan inderdaad 's ochtends wel op een bord zien wat ze doen. Meestal is dat iets van in de rking, dan zelf kiezen/spelen, dan gym of de juf of meester die iets vertelt of iets anders en dan weer spelen en dan lunch. De middag ziet er vaak net zo uit. Voor oudste en jongste kleuters is alles hetzelfde (vriendinnetje is oudste kleuter, dus van haar moeder hoor ik redelijk veel). Tijdens dat spelen kiezen ze dus 100% zelf wat ze doen en wordt er niet gevraagd om iets binnen het thema te doen. Ze hebben wel altijd een thema, waarbinnen ze van alles met de juf en meester doen (toneelstukjes, dansen en verhalen vooral, soms excursies of iets in de buurt buietn doen), maar wat ze zelf maken of doen hoeft niet per se binnen het thema te passen volgens mij. Ik weet niet of dit erg is hoor. Dochter vindt school leuk en ze is ten slotte nog een kleuter. Daarnaast heb ik wel het idee dat ze dingen leert. Laatst was er een thema over het oude Griekenland en wist ze me van alles over goden en hun krachten te vertellen. Soms tekent ze er dan ook wel eens iets over, maar volgens mij is dat dan wel geheel vrijblijvend.
Je ziet ook nooit al iets klaar staan in de klas? Hier bv staan de groepjes tafels al klaar met de spulletjes, bij de ene dan bv knippen/plakken en stroken en alles, de ander liggen schorten en staat er verf klaar, enz... Zo zien de kinderen en ouders ook al gelijk wat ze kunnen gaan doen.
Jawel, er zijn standaard "hoeken" in de klas, waar de kinderen in kunnen spelen. Zo staan er schilderspullen en een paar ezels in een hoek, kleitafels in een andere hoek, knutselspulletjes in weer een andere hoek, etc. Maar ze mogen helemaal zelf weten of ze daar iets mee willen doen of niet (er zijn geloof ik 8 hoeken om uit te kiezen) en wat ze er mee gaan doen. Zo schildert mn dochter met name Disneyprinsessen en dingen die hiermee te maken hebben en niet per se dingen waar ze op school over heeft geleerd. De juf of meester zegt nooit dat ze iets specifieks moeten schilderen of uberhaupt dat iedereen die week moet schilderen. Als je ergens niet van houdt, kun je het gewoon links laten liggen zeg maar.
Is het met het kiezen niet zo dat de docent in de gaten houdt of ze niet steeds hetzelfde kiezen? Zo kan het overkomen dat ze nooit werkjes doen maar is het misschien, zonder de kinderen het merken, toch erg gestructureerd. En grote kans dat de docent 'ongemerkt' tips geeft als 'heb je ... al eens proberen te tekenen/kleien etc'
@depq: dat zou best wel eens kunnen. Ik weet wel dat er steeds maar een bepaald aantal kindjes iets mogen doen. Dus op die manier kan een docent wel bijsturen. Alleen valt het me dan wel weer op dat bijna al haar tekeningen en schilderijen over hetzelfde gaan (prinsesses en kastelen enzo). Daar zegt de juf of meester dan kennelijk niets over.
Nee, onze school doet niet aan cito's in de eerste klassen. Volgens mij pas vanaf groep 5. Dat was voor mij mede de reden om voor deze school te kiezen
Maar zo lekker vrij kiezen binnen een soort dagritme van kring, buiten spelen, eten etc is toch prima? Hier is het niet heel erg anders hoor, behalve dan dus die verplichte taakjes (maar voor groep 2 zijn dat er dus 5 per week, de rest is vrije keuze) en wat meer 'thematische sturing' (dus bv dat ze rond een thema hun werkjes doen, bv bij een ridder-thema een kasteel knutselen en geen auto ofzo). Bij de jongste kleuters is die thematische sturing veel minder. Kleuters horen lekker spelenderwijs te leren en kennis te maken met school en bv een beetje leren plannen, een dagritme begrijpen etc. Dat kan prima zonder dat ze taak 10 op bladzijde 23 moeten doen ofzo