Kleuter na 6mnd groep 1 door naar groep 2.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wendy339, 18 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hoi hoi

Wie vd ouders hier heeft hier ervaring mee? En wat waren voor jullie de voor en nadelen?

Dit nav de ouderavond op school. Onze zoon loopt aardig wat voor en beheerst de benodigde lesstof plus meer voor groep 1. Logische stap dus om kwa lesstof door te gaan naar groep 2. Hij "verveelt" zich nu al een beetje en krijgt oudste werkjes om hem geprikkeld te houden.
    Alleen wat doet het met met hem als hij naar groep 3 moet straks. Is hij er dan ook klaar voor.. sociaal emotioneel gezien is hij gewoon naar zijn leeftijd.

Ik snap dat de tijd dat uit gaat wijzen en dat het aan ons is om hem goed in te gaten houden maar was benieuwd naar ervaringen.

Bedankt!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#2 Saskia78, 18 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2016
    @wendy; je kunt altijd eind groep2 besluiten dat hij nog lekker in groep 2 blijft met extra werkjes.
    (zeker in een combiklas... Merkt je kind daar weinig van)

Je neemt nu een beslissing met betrekking tot dit moment...
    Groep 3 ga je je volgens jaar pas zorgen over maken.

Maar bij de kleuters merknje relatief weinig van versnellen en evt later nog weer vertragen.
    Zeker geleken met latere jaren waar de leerstof veel statischer is.

Wat vaak wel een ding is waar je goed naar kunt kijken.. Is met welke vriendjes hij speelt.
    Zjn dat doorgaans de kinderen waar hij straks mee in de klas komt (of nog iets ouders) of liever met de kinderen waar hij nu mee in de klas zit.
    Dikke kans dat als hij met oudere vriendjes speelt.. Hij straks, net als die vriendjes, gewoon rijp is voor groep 3.
    Kinderen zoeken vaak onbewust toch een zeker gelijkwaardig vriendje..

3. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Mijn oudste dochter is ruim 5 en gaat na de vakantie naar groep 2. Qua wat ze kan zou ze met gemak naar groep 3 kunnen. Is ook groot voor haar leeftijd. Door een inval juf al eens voor een oudste kleuter aangezien
    (toen was ze nog 4).
    Maar sociaal emotioneel is ze echt nog maar 5. Ik zou haar nooit verder doen. Ze moet nog genoeg in haar leven. Waarom alles zo snel? Mocht ze zich vervelen dan zijn er volgens mij genoeg mogelijkheden om haar geprikkeld te houden.
    Oh en mijn dochter speelt ook met iedereen, 4, 5 of 6 jarige, ze kan het met allemaal goed vinden.

Let wel, ik praat nu over kindjes die wat makkelijker leren dan andere, maar die verder niet hoogbegaafd zijn of iets. Daar heb ik geen ervaring mee dus kan ik ook niet over oordelen.

Mijn mening is dus lekker laten kleuteren. En niks versnellen. Dat kan altijd nog op latere leeftijd.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier is onze middelste (van half maart 2011) in april overgegaan van groep 1 naar 2. Ze zat in een combinatie klas dus dit was geen punt verder. Na de zomer gaat ze nu door naar groep 3, maar zij is er sociaal-emotioneel, wat werkhouding (concentratie en zelfstandigheid o.a.) betreft en alle andere zaken wel echt aan toe. Het levert haar nu alleen grote frustraties op, omdat ze verder wil leren reken en schrijven etc. Doet ze deels wel op school, maar dat kan echt niet nog een jaar in groep 2 in haar geval.

Ik zou het als ik jullie was gewoon aankijken. Misschien volgt er een enorme sprong op sociaal-emotioneel gebied, misschien niet en is er extra uitdaging nodig isn groep 2 straks..

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Kijk goed naar je kind of het sociaal emotioneel ook 'voor' loopt, je kind kan de lesstof misschien wel makkelijk eigen maken en toepassen maar dat betekend niet meteen dat je kind sociaal emotioneel ook 'voor' loopt.

Verder (en dat is meer het technische gedeelte wat ze ons nooit verteld hebben) is het zo dat vanaf groep 3 de didactische leeftijd gaat tellen. Dan gaan ze kijken naar hoeveel maanden school (lesstof) je kind heeft gehad en aan de hand daarvan of je kind meekomt of niet.

B.v. je kind heeft 5 maanden school gehad, dan moet het kind voldoen aan de eisen die bij 5 maanden school staan (b.v aan elkaar schrijven ik roep maar iets) Ze kijken dan niet meer naar de kalender leeftijd (of je kind nu 5, 6 of 7 is)

Ik weet dit nu omdat onze zoon groep 2 overgeslagen heeft (wat op dat moment nog steeds de beste keuze was voor hem). Nu zit hij in groep 6/7 en wordt er steeds gezegd dat hij met rekenen niet mee komt (hij zit nu op speciaal onderwijs). Didactisch gezien klopt dat, maar kijk je naar zijn kalenderleeftijd dan loopt hij ruim een jaar voor.

Hou ook in je achterhoofd dat je kind dan ook jonger (dan de rest) zal zijn als het naar het voortgezet onderwijs heen moet (als de rest van de schooltijd gewoon doorlopen wordt)

Maar kijk naar je kind en handel naar wat op dit moment het beste is (in de toekomst kijken is heel moeilijk)

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier verschilt ze trouwens niet heel veel in leeftijd met de gemiddelde leerling straks, dit omdat de 'grens' hier op school op 31 december ligt. In principe gaan kinderen voor die datum door naar een volgende klas, tenzij er zwaarwegende redenen zijn die dit zouden bemoeilijken (kind gestart in oktober-december kleutert dus in principe 'korter' met ruim 1,5 tot een kleine 2 jaar in vergelijking met de januari-juni kinderen die meer maanden in de de kleuterklas doorbrengen). Hier zijn er echter ook een aardig aantal kinderen met een taalachterstand die echt een jaar extra kleuteren, maar in principe scheelt ze met het jongste niet-versnelde kind dus 3 maanden. En ze kent alle kinderen al door de combi 1/2 klas. Maar die grens verschilt ook per school, dus het is niet overal zo.

En ook hier.. Of dit een issue zou kunnen zijn ligt erg aan het kind. Onze dochter speelt graag met oudere kinderen en is wel zover in haar sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit hoeft uiteraard niet voor iedere kleine slimmerik te gelden ;)

7. 1548

1548 Niet meer actief

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
    Ik lees ze vanavond even goed door!

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier een kindje na een paar maanden wennen naar gr2 ging. maar we vonden hem te jong om daarna naar gr3 te mogen. hij heeft nog een jaar gr2 gedaan(met eigen plan) en daarna naar gr4 gegaan. is niet zo ideaal geweest...maar hij doet het goed.

10. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Wisselende ervaringen dus en wisselende school insteken. We zitten nog een beetje op de wip of we hem laten testen. School geeft aan dat zijn voorsprong groot is en niet specifiek op 1 vlak. Lezen/rekenenen/beredeneren/oorzaak gevolg etc. Ook trekt hij naar de oudste kleuters en weet het soms beter als hun. Dit zorgt soms voor wat "scheve" verhoudingen. Groep 2 is dus geen twijfel voor nu.

Het is inderdaad afwachten wat het 2 kleuter jaar gaat brengen. Al weet ik wel dat hij nog een jaar groep 2 zelf niet leuk gaat vinden. Hij is nu al aan het roepen "wanneer mag ik naar de volgende groep". Alleen groep 3 is idd al heel veel moeten en dat is dus ook waar het gevoelsmatig wringt.

Ik wacht dus gewoon af hoe hij groep 2 gaat doen en bekijken dan wel samen met de juf wat wijsheid en het beste /fijnste voor onze zoon is.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wendy: mja weet je.. In een jaar tijd ontwikkeld het zich zo snel.. Daar kun je nu nog weinig over zeggen.

Goed in de gaten houden is het enige dat je kunt doen.

12. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik ben zelf als kind ook al snel een groep vooruit gezet toen ik startte met de kleuterschool.
    En sociaal-emotioneel gezien liep ik niet voor op de rest oid.

Mijn moeder heeft mij later verteld dat er bij mij toen ook een aantal testjes zijn genomen (ik heb geen flauw idee wat) en op basis daarvan i.c.m. sneller verveeld raken hebben ze mij door laten stromen.
    Ik kwam toen ook met net 11 al op de brugklas terecht maar eerlijk gezegd heb ik nooit problemen ondervonden op welk vlak dan ook. :)

13. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Hier hetzelfde.Mika scoort op alles een A op 1 onderdeel een B dat was na 1 maand school.School heeft als voorkeur extra kleuteren maar wij en de school hebben twijfel of mika zich niet gaat vervelen.We hebben afgesproken dat ze in mei Mika gaan bespreken en even met hem apart gaan zitten en oefeningen gaan doen.Mika heeft enorme sprong gemaakt.schrijft zijn naam begint woordjes te lezen,beetje klokkijken etc..Ons voorkeur is Mika over laten gaan naar groep 2 en dan weer beoordelen..Wij vinden het wel erg jongen mika is 5 als hij naar groep 3 gaat en is hij tegen die tijd weerbaar voor die grote kinderen.Tijd zal het uitwijzen.

14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Sociaal weerbaarheid is niet alleen afhankelijk van leeftijd. Mijn dochter is een jonge leerling. De keuze om groep 3 te proberen is een goede geweest. Als ze nog een jaartje groep 2 had gedaan was ze echt niet zekerder/ sterker geworden. Ze is zoals haar moeder (introvert en verlegen)

15. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Mijn oudste is na een half jaar groep 1 ook naar groep 2 gegaan. Hij is groot (124 cm), speelt vaak met de oudere kleuters en komt lekker mee. Toch gaat onze voorkeur ernaar uit om nog een jaar groep 2 te doen met extra (moeilijke) werkjes. Hij is namelijk nog best onzeker, vindt veel dingen spannend en daarnaast denk ik natuurlijk ook al wel verder en vind ik 11,5 jaar ook wel erg jong om naar de middelbare school te gaan.

16. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Mijn zoontje is ook van januari 2012 en gaat ook naar groep 2. Ik heb dezelfde zorg als jij maar dat weet zijn juf ook. Grote kans dat hij twee jaar groep 2 gaat doen.

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.512
    113
    Onze dochter is van november. Ze zit nu in groep 1 en gaat na de vakantie naar groep 2. Ze loopt ook voor, maar van een sprong naar groep 3 is geen sprake, omdat ze nog echt een jonge kleuter is in haar gedrag en geniet van het spelen. Wie zijn wij om haar dat te ontnemen.
    Als ze dan het reguliere traject volgt, dus niet versneld is ze nog steeds 11 als ze naar de het vo gaat. Vind ik ook erg jong.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Je kunt niet in de toekomst kijken en dus zou ik de beslissing nemen op basis van wat je nu weet. Je weet evenmin wat er gebeurt als een kind wel gewoon de tijd kleutert die er voor staat, dat kan evengoed problemen opleveren.

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dochter is ook na 6 mond groep 1 naar groep 2 gegaan ( combi klas dus afgesproken dat ze zou kijken welke werkjes ze zou doen) .
    Ze leest nu en is qua werkhouding, interesse en sociaal emotioneel toe aan groep 3 en ze gaat dus ook door nu naar groep 3. Na 1,5 jaar kleuteren.

Onze zoon heeft 2,4 jaar gekleuterd die had dat ook echt nodig.
    In jullie geval zou ik door naar groep 2 en dan aan het einde van groep 2 kijken of het dan groep 3 word of nog een jaar groep 2.

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Gewoon Door laten gaan. Je kind is eraan toe. Door hem nog langer hier te laten vertraag je zijn leerproces en moet hij gaan onderpresteren. En niet alleen volgend jaar. Het jaar daarna speelt hetzelfde probleem omdat hij alles van groep 2 wel gehad heeft. Leerstof van groep 3 in groep 2 aanbieden kan vaak niet en zorgt ook voor problemen.

Als hij eraan toe is gewoon Door laten gaan. Hij zal zich ook sociaal eerder optrekken aan oudere kinderen dan aan kleine kleuters die net 4 zijn geworden. Omdat hij op lerrgebied ook verder is. En dus minder met de kleintjes gemeen heeft. Ik zou een kind dat het kan dus nooit gaan afremmen. En dat is wat je met zittenblijvers (wat dit officieel is ook al hebben ze er lieve Namen voor) doet.

Deel Deze Pagina