Ik ben 4 maanden zwanger en dit is duidelijk zichtbaar. Vanaf 6 weken heb ik mijn baas verteld dat ik zwanger ben. Hij vroeg direct wanneer ik dan mijn verlof had en feliciteerde mij pas daarna en beweerde blij voor me te zijn. Hij overlaadde me echter dermate met werk (werkdagen van 9 tot 22 uur plus zaterdagmorgen) dat ik dit niet meer vol kon houden en oververmoeid thuis zat met 12 weken. Afgelopen week werd ik door een collega gebeld dat mijn functie is ingenomen door een ander...permanent. Ik ben dus mijn baan kwijt. Dit kan toch niet? Ik werk er al twee jaar en ik heb altijd hard gewerkt en goed gepresteerd. Ik kreeg in september zelfs een loonsverhoging, waarbij in bovenin de loonschaal ben gezet wegens uitstekende prestaties. Wat moet en kan ik nu doen?
Jeetje wat vervelend zeg! Maar je zegt dat je jouw baan kwijt bent, bedoel je ook echt jouw baan of jouw functie? Ze kunnen jou niet zo maar ontslaan. De regels zijn nu wel veranderd, maar volgens mij dient er nog steeds of toestemming van het UWV gevraagd te worden of een verzoek tot ontbinding ingediend te worden bij de rechtbank. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Ze kinnen je niet zomaar ontslaan, dan moeten ze eerst een heel traject in. Demotie kan ook niet zo maar. Rechtsbijstand, or, vertrouwenspersoon zij kunnen je hopelijk verder helpen.
Ze kunnen je niet ontslaan. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Mijn functie werd overgenomen door de vrouw van de baas. En ze hebben mij toen ander werk laten doen mijn rooster aangepast en nog veel meer om me te pesten. Ik heb toen de rechtbijstand ingeschakeld en nu hebben ze me met een flinke som geld af moeten kopen. Zou dus een jurist inschakelen als ik jou was.
Maar is je functie niet gewoon in genomen door een ander omdat jij t werk niet meer goed kan uitvoeren? Wat ook heel vervelend is natuurlijk maar is wat anders dan een ontslag
Eventjes terug naar de basis; ts mag het overwerk weigeren ( want werken van 9 tot 22 is niet normaal). Obv haar zwangerschap.
Je werkgever mag, als jij door je zwangerschap niet meer kunt werken, iemand anders aannemen om jouw werk te doen. Daar is het geld dat hij krijgt van het UWV in eerste instantie voor bedoeld. Verder zou ik niet afgaan op wat een collega zegt, ik zou gewoon èèrst eens gaan praten met je werkgever. Je weet dus eigenlijk helemaal niks, alleen wat je collega gezegd heeft. Hij kan je echt niet zomaar ontslaan en al helemaal niet als je zwanger bent. Dat kan alleen als je ècht iets stoms hebt gedaan, zoals een greep in de kas of iets dergelijks....
Dat s waar. Maar door een collega gebeld worden dat je permanent je functie kwijt bent is sowieso al niet normaal
Ik zou eerst eens in gesprek gaan met je werkgever en vragen hoe het nu zit. Het is best mogelijk dat deze vervanger tijdelijk tot na je verlof... of totdat jij je weer beter voelt je functie waarneemt en dat jij daarna weer terug kunt in je oude functie. Pas wanneer je werkgever begint over ontslag etc, dan moet je aan de bel gaan trekken en niet nu adhv een telefoontje van een collega (die niet altijd weet hoe de vork in de steel zit) allerlei conclusies trekken. Je hebt ontslagbescherming vanwege je zwangerschap plus je hebt een vaste aanstelling (onbepaalde tijd)... je werkgever kan jou echt niet zo van de één op de andere dag lozen.
Hij zal toch echt met een verdomd sterke reden moeten aankomen om je de komende maanden te ontslaan. De enige reden die echt valabel zou zijn is dat het bedrijf in slechte financiële papieren zit. Kan best zijn dat hij je functie doorgeeft aan iemand anders want het werk dat er ligt moet waarschijnlijk wel gebeuren tijdens je afwezigheid. Maar als jij terug komt, heb je wel recht op "werk". Zolang je niets van hem hoort - geen ontslagbrief of gesprek of dergelijke - zou ik ervan uitgaan dat je na je ziekteverlof of na je zwangerschapsverlof gewoon terug begint te werken.
Bel eerst eens even je leidinggevende/werkgever, voordat je gaat stressen. Het roddelcircuit op het werk werkt altijd heel bijzonder (het begint met een gekneusde teen en op een gegeven moment is je halve been geamputeerd). Wellicht is het wel gewoon dat er een vervangster voor je is aangenomen gedurende je zwangerschap, omdat je werkgever nu al doorheeft dat je niet zo belast kunt worden als voorheen. Mocht het wel iets anders zijn dan zijn daar procedures voor en dan zou ik hulp inschakelen van je rechtsbijstand.
Wellicht je functie kwijt, maar dan hoor je tzt een andere functie aangeboden te krijgen als je weer gaat werken.
Je hebt een vast contract? Dan mogen ze je heus niet zomaar ontslaan... en op deze manier al helemaal niet hoor. Die trajecten kunnen wel 2 jaar overheen gaan (functioneert niet bijvoorbeeld) en dat kan niet omdat hij vanmorgen op stond en dacht: nou laat ik die er maar even uit wippen, de groeten. Je hebt niks getekend toch hoop ik?
De vervanger is oermanent, niet tijdelijk. Ze gaan ervan uit dat ik tot mijn verlof thuis blijf en daarna naar een andere baan zoek. Er is geen vervangende functie. Deze situatie is zo bizar...een advocaat kan ik niet betalen en recht op gratis juridische bijstand heb ik niet... Ik moet komende week naar de arboarts en ik ben bang dat als hij me terugstuurt het ontslag gaat komen voordat ik met verlof kan.
Ik snap dat je gestrest bent! Wat een vervelende situatie.. Maar zoals iedereen hier aangeeft: hij kan je niet zomaar ontslaan als je vanwege zwangerschap ziek bent. Je moet absoluut niks tekenen en ik zou toch eens wat kantoren afbellen, wellicht kunnen ze je voor zeer weinig tot gratis helpen met deze situatie, maar zorg dat je je goed inleest en bel desnoods het UWV op wat je rechten zijn. Succes!
Hoe klote het ook is, dit mag en kan niet zomaar.. Gewoon wettelijk gexien niet! Laat je niet in de maling nemen en teken NIKS!
Is het een optie om lid te worden van een vakbond? Okay dit is al een "bestaand" probleem, maar ik weet dat oa het CNV dan een verklaring liet afgeven/tekenen dat je minimaal een jaar lang lid bleef, zodat je ook met een reeds bestaande kwestie kon worden geholpen. Wat je werkgever nu doet MAG absoluut NIET. Zolang jij een contract hebt voor onbepaalde tijd, kan hij je niet op deze manier lozen! Alsjeblieft laat je goed voorlichten en laat je werkgever je niet met een kluitje in het riet sturen!