Werkloos tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sophie221, 2 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Goedemiddag,

Tijdens mijn zwangerschapsverlof loopt mijn uitzendcontract af en word ik werkloos. Ik heb hierover enkele vragen:

- tot de datum einde contract betaalt het uitzendbureau mijn loon door (tijdens het verlof). Klopt het dat als mijn contract eindigt het UWV mijn loon tot de einddatum van mijn verlof doorbetaalt? Is dit 100% van het laatst verdiende loon?
    - kan ik na mijn verlof direct ww aanvragen?
    Ik voldoe aan de wekeneis maar heb helaas maar 3 jaren van de afgelopen 5 jaar fulltime gewerkt. Daarvoor heb ik steeds stage gelopen. Tellen stage uren mee voor het arbeidsverleden?
    - ik zie dat mijn gewerkte uren in mijn UWV.nl totaal niet kloppen, deze zijn veel hoger dan vermeld. Hoe kan hier zo'n verschil tussen zitten?
    - tot slot is het me niet helemaal duidelijk hoe hoog mijn ww uitkering is. Stel ik verdien gemiddeld 1700 euro netto per 4 weken, wordt mijn ww uitkering dan 75% hiervan?
    - tijdens mijn ww heb ik al kinderdagopvang geregeld. Kan ik tijdens ww toch de bijdrage van de belastingdienst voor kinderdagopvang krijgen?
    Als ik me afmeld voor de dagopvang dan ben ik mijn plekje kwijt en vind ik geen opvang meer als ik wel een baan heb.

Groet,

Sophie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Beste Sophie,[/FONT]

[FONT=&quot]Tijdens je zwangerschapsverlof loopt je contract af en je wilt weten hoe het dan zit met jouw recht op een uitkering.[/FONT]

- tot de datum einde contract betaalt het uitzendbureau mijn loon door (tijdens het verlof). Klopt het dat als mijn contract eindigt het UWV mijn loon tot de einddatum van mijn verlof doorbetaalt? Is dit 100% van het laatst verdiende loon?

[FONT=&quot]Jouw zwangerschapsuitkering wordt door UWV betaald. Wanneer je nog bij het uitzendbureau in dienst bent, wordt de zwangerschapsuitkering door UWV aan je werkgever betaald. Die betaalt dit weer door aan jou.[/FONT]

[FONT=&quot]De hoogte van je zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van je salaris bij je werkgever.[/FONT]

[FONT=&quot]Wanneer je uit dienst gaat, kan dat aan UWV (zwangerschapsuitkering) worden doorgegeven met het wijzigingsformulier. Geef hierbij dan ook aan dat je de betalingen op jouw eigen rekeningnummer wilt laten storten en welk rekeningnummer dit is. Dan krijg je het geld in vervolg zelf op je rekening.[/FONT]

- kan ik na mijn verlof direct ww aanvragen?
    Ik voldoe aan de wekeneis maar heb helaas maar 3 jaren van de afgelopen 5 jaar fulltime gewerkt. Daarvoor heb ik steeds stage gelopen. Tellen stage uren mee voor het arbeidsverleden?

[FONT=&quot]Gedurende je zwangerschapsverlof krijg je een zwangerschapsuitkering. Heb je na afloop van je verlof nog geen nieuwe baan? Dan kun je vanaf de dag na je verlof een WW-uitkering aanvragen. Dit kun je vanaf een maand van te voren doen.[/FONT]

[FONT=&quot]Stage-uren tellen alleen mee voor recht op WW wanneer het een betaalde stage was. Als je er voor betaald kreeg en er zijn over dat salaris ook sociale verzekeringspremies afgedragen aan de belastingdienst.[/FONT]

- ik zie dat mijn gewerkte uren in mijn UWV.nl totaal niet kloppen, deze zijn veel hoger dan vermeld. Hoe kan hier zo'n verschil tussen zitten?

[FONT=&quot]Bedoel je het digitaal verzekeringsbericht op Mijn UWV? Deze gegevens krijgt UWV van de belastingdienst. De belastingdienst heeft deze gegevens van je werkgever gekregen. Werkgevers moeten dit na elke loonperiode doen. [/FONT]

[FONT=&quot]Gaat het om 2013? Door een storing, kan het zijn dat er over 2013 onjuiste gegevens staan. Dit probleem is bekend en aan een oplossing wordt gewerkt.[/FONT]

[FONT=&quot]Voor als het om een ander jaar gaat:[/FONT]
    [FONT=&quot]Als je uren niet kloppen, kun je aan je werkgever vragen dit te corrigeren. Wil je werkgever niet meewerken? Dan kun je onder Mijn UWV een correctieformulier vinden die je zelf kunt toesturen naar de polisadministratie van UWV. [/FONT]

[FONT=&quot]Het is wel verstandig dat je bij de WW-aanvraag aangeeft dat de uren op MijnUWV niet juist zijn. Dit om te voorkomen dat de hoogte van de WW-uitkering niet juist berekend wordt.[/FONT]

- tot slot is het me niet helemaal duidelijk hoe hoog mijn ww uitkering is. Stel ik verdien gemiddeld 1700 euro netto per 4 weken, wordt mijn ww uitkering dan 75% hiervan?

Voor de hoogte van je WW-uitkering wordt een dagloon berekend. Hiervoor kijken we naar het sv-loon dat je verdiende in een periode van een jaar voordat je werkloos werd. Ook als je dit loon bij verschillende werkgevers hebt verdiend. Het sv-loon is het brutoloon waarover sociale verzekeringspremies zijn afgedragen.

Dit dagloon geeft dus aan hoeveel je gemiddeld hebt verdiend. Hiervan krijg je de eerste twee maanden 75%, daarna 70%.

- tijdens mijn ww heb ik al kinderdagopvang geregeld. Kan ik tijdens ww toch de bijdrage van de belastingdienst voor kinderdagopvang krijgen?
    Als ik me afmeld voor de dagopvang dan ben ik mijn plekje kwijt en vind ik geen opvang meer als ik wel een baan heb.

De belastingdienst is degene die de bijdrage betaalt. Daarom kun je deze vraag het beste aan de belastingdienst stellen.

Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier en de hoogte van de WW hier.

Ik wens je een goed zwangerschapsverlof!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina