Goedemorgen, Op dit moment ben ik werkzaam in een organisatie waar ik parttime werk. I.v.m. werk hebben mijn man en ik onze kinderwens al vaker uitgesteld, omdat we liever beiden met een vast contract werken. Mijn echtgenoot heeft een vaste baan en mijn contract loopt half januari af. Wij zijn net begonnen met zwanger worden en het is de vraag of mijn contract in januari verlengd wordt (afhankelijk of er voldoende werk is of niet). Sinds ik begonnen ben met werken heb ik altijd al graag een eigen bedrijf willen hebben en nu met de onzekerheid of mijn contract verlengd wordt en de schaarste in banen lijkt mij dit een goed moment. Het enige "probleem" is dus dat wij ook graag een kindje willen. Het liefst zou ik nu al graag mijn eigen bedrijf naast mijn huidige baan gaan opzetten. Nu heb ik allerlei informatie gelezen en heb ik de volgende vragen: - Hoe zit het als je als ZZP-er begonnen bent naast je huidige baan en je verliest deze baan? Heb je dan nog recht op aanvullende WW over het inkomen wat je verliest? en hoe zit dit mocht je zwanger zijn? - Ik lees veel over de ZEZ regeling, helaas voor mij wordt er gekeken naar winst in voorgaande jaar, dit heb ik dus nog niet mocht ik zwanger raken. Stel ik verlies mijn baan en ik heb nog weinig winst uit mijn eigen bedrijf waar heb ik dan wel recht op? - Er zijn aov verzekeringen die "verlof" uitbetalen, maar stel ik ben al zwanger en ik wil beginnen kan dit niet meer. Hier val ik dan ook al buiten de boot. - Ik las wel dat wanneer je in de WW zit je in overleg kan kijken of je dan voor jezelf kan beginnen. Hoe zijn de regels mocht je op dat moment zwanger zijn en dit willen? Het lijkt er haast op dat ik hier het beste op kan gokken (financieel gezien) omdat het voor mij lijkt of ik overal buiten de boot van (aov-verzekering, zez, verliezen huidige baan). Maar ik wil liever niet in de WW komen. Ik snap dat zwanger zijn en voor jezelf beginnen geen ideale combinatie is, maar ik zou dit wel doen om flexibeler te kunnen zijn in mijn ouderschap en vooral ook uiteindelijk meer zekerheid in werk en inkomen. Iets anders zoeken is ook geen mogelijkheid en brengt ook geen zekerheid met zich mee, i.v.m. de schaarste in banen en al helemaal geen vaste banen. Ik wil gewoon liever de WW niet in als het niet nodig is, maar zijn natuurlijk rondom het verlof wel de inkomsten nodig..... Het is zon wir war aan informatie dat ik graag de feiten op een rijtje wil Alvast bedankt voor de reactie! Groetjes Manna
Beste Manna, Je wilt graag zwanger worden maar hebt ook plannen om voor jezelf te gaan beginnen. Daarom wil je weten hoe het starten als zelfstandige van invloed is op jouw recht op een uitkering. - Hoe zit het als je als ZZP-er begonnen bent naast je huidige baan en je verliest deze baan? Heb je dan nog recht op aanvullende WW over het inkomen wat je verliest? en hoe zit dit mocht je zwanger zijn? Werkte je al naast je baan in loondienst als zelfstandige en moet je voor je baan in loondienst WW aanvragen? Dan wordt berekend hoe veel uren je gemiddeld per week als zelfstandige werkte in de 26 weken voor je werkloos werd. Het gemiddelde dat hier uit komt, mag je naast je WW-uitkering blijven werken zonder dat het van invloed is. Ga je meer uren werken? Dan worden deze extra uren wel op je uitkering in mindering gebracht. Dit gebeurt blijvend. Dit betekent dat telkens het hoogst gewerkt aantal uren op je WW-uitkering in mindering gebracht blijft worden. Als je zwanger raakt in deze situatie, kun je vanuit zowel de WW-uitkering als je werk als zelfstandige een zwangerschapsuitkering aanvragen. - Ik lees veel over de ZEZ regeling, helaas voor mij wordt er gekeken naar winst in voorgaande jaar, dit heb ik dus nog niet mocht ik zwanger raken. Stel ik verlies mijn baan en ik heb nog weinig winst uit mijn eigen bedrijf waar heb ik dan wel recht op? Normaal gesproken wordt er voor de hoogte van de ZEZ-uitkering naar de winst in het voorgaande kalenderjaar gekeken. Ben je pas gestart als zelfstandige? Dan wordt gekeken naar de periode waarin je wél als zelfstandige werkte. Hiervoor wordt je winst gedeeld door de gewerkte dagen. De uitkomst hiervan is de grondslag voor de ZEZ-uitkering. De hoogte van de ZEZ-uitkering is hier gelijk aan met een maximum van het bruto wettelijk minimumloon. Als je geen winst hebt gemaakt, betekent dat dus wel dat er geen ZEZ-uitkering tot uitbetaling komt. Heb je naast je werk als zelfstandige nog een baan in loondienst of een WW-uitkering? Dan ben je van daaruit ook verzekerd voor een zwangerschapsuitkering (WAZO). De ZEZ- en de WAZO-uitkering kunnen naast elkaar lopen. Als het totaalbedrag van beide uitkeringen hoger is dan je werkelijke inkomsten, wordt de ZEZ-uitkering gekort zodat je in totaal aan een bedrag komt dat gelijk is aan je werkelijke inkomsten. - Ik las wel dat wanneer je in de WW zit je in overleg kan kijken of je dan voor jezelf kan beginnen. Hoe zijn de regels mocht je op dat moment zwanger zijn en dit willen? Het lijkt er haast op dat ik hier het beste op kan gokken (financieel gezien) omdat het voor mij lijkt of ik overal buiten de boot van (aov-verzekering, zez, verliezen huidige baan). Maar ik wil liever niet in de WW komen. Je kunt naast je WW-uitkering als zelfstandige werken. Start je als zelfstandige op het moment dat je WW-uitkering al gestart is? Dan is er de mogelijkheid voor een startersperiode. De startersperiode duurt 26 weken en houdt in dat je jouw bedrijf kunt starten met behoud van je WW-uitkering. De WW wordt wel met 29% verminderd in deze periode. De winst die je maakt, is verder niet van invloed op je WW. Valt je zwangerschapsverlof in deze periode? De duur van je startersperiode schuift hierdoor niet op. Hou er dus rekening mee dat je door je zwangerschap korter gebruik kunt maken van de startersregeling. Je kunt ook als zelfstandige starten zonder startersperiode. In dit geval worden alle uren die je als zelfstandige werk blijvend op je WW uitkering in mindering gebracht. Actuele informatie over starten als zelfstandige vanuit de WW-uitkering vind je hier. Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker is hiermee. Veel succes met je plannen! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ellen, Bedankt voor de snelle reactie. Voor de zekerheid (daar hou ik van ): Als ik naast mijn huidige baan als ZZP-er start en ik werk daar bv. gemiddeld 16 uur over 26 weken gezien en ook al behaal ik er al iets winst hieruit, dan kan ik gewoon een WW-uitkering vragen over mijn huidige baan mocht dit nodig zijn? Als ik meer dan die 16 uur ga werken in mijn WW dan wordt dit pas gekort op de uitkering? Heeft het werken als ZZP-er naast je WW ook nog invloed op de hoogte of wordt hier gewoon naar mijn baan als werknemer gekeken? En is dit iets wat je bijvoorbeeld bij voorbaat al officieel moet gaan melden of pas als ik inderdaad geen contract verlening krijg? Die zwangerschapsregeling voor ZZP waar je het over hebt in het eerste deel van je antwoord gaat neem ik aan ook over de ZEZ? Groetjes Manna
Beste Manna, Je hebt nog wat aanvullende vragen over het antwoord van Ellen. Het gemiddelde aantal uren dat je als zzp-er werkte in de 26 weken voor je werkloosheid wordt vrijgelaten naast een WW-uitkering. De hoogte en omvang van de WW wordt dan gebaseerd op het dienstverband dat je naast je zelfstandige activiteiten had. Je hoeft niet aan UWV melden dat je naast je dienstverband gaat werken als zelfstandige als je geen uitkering hebt. De zwangerschapsregeling waarnaar Ellen verwijst is de ZEZ-regeling. (Zelfstandig en Zwanger). Ik wens je veel succes bij het starten van je zelfstandige werkzaamheden. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV