Wat vind jij van deze conclusie? Zouden vrouwen meer moeite moeten doen om af te vallen, zodat ze via de natuurlijke weg zwanger worden? Zouden fertiliteitsklinieken hun diensten inderdaad moeten weigeren aan vrouwen met overgewicht?
Ik als dikkertje dap zelf zijnde heb heel veel moeite gehad met zwanger worden. En als ik al zwanger was monde het uit in een vroege miskraam. Overigens wel een normale cyclus... 28 dagen stipt op de klok af. Totdat ikzelf 20 kilo afgevallen was en wederom binnen notime weer zwanger.. dit is met 13 weken fout gelopen. Maar nu ondertussen weer zwanger en met succes de 31 weken gehaald. Ben het er wel mee eens dat iemand hiervoor gewoon eerst af moet vallen. Die behandelingen kosten ook niet niets. Maar om nu een totaal verbod er op te zetten voor vrouwen met overgewicht vind ik klinkklare onzin. Overgewicht is niet altijd de reden van infertiliteit. Het zal toch wat wezen als je man (gezond gewicht, gezond leeft) traag zaad of weet ik veel wat hebt en je hebt zelf overgewicht terwijl je wel gezond bent (neem even als voorbeeld geen suiker, geen hoge bloeddruk, gezond eet ed.) Geen recht zou hebben op een behandeling... Dat is dan weer de omgekeerde wereld. Gedeeltelijk mee eens, maar niet volledig dus. Edit: idd veel ziekenhuizen hanteren een bmi grens van ik meen 29/30. Geertgen is daar weer flexibeler in.
Uhmm Nee, ga je dan ook elke vrouw die rookt en drinkt weigeren, en de vrouwen met gevaarlijke beroepen, tss. wel vind ik dat er meer hulp aan afvallen geboden kan worden, Overgens zeg ik wel nee, maar tot een bepaald gewicht, iemand van 150 kilo lijkt me niet gezond bv om zwanger te worden. maar dat is gevoelsmatig. maariemand van 90 kilo die dus wel te zwaar is, maar niet mega dik nee die zou niet geweigerd moeten worden. maar waar leg je de grens he. overgens ben ik nu 90 kilo, maar heb ook 70 gewogen, mijn cyclus was daar niet anders van geworden toen ik die 20 kilo kwijt was. maar bij velen is dat inderdaad ook wel zo. blijft wel lastig, maar vind bv roken tijden de zwangerschap veel schadelijker en ook nog eens egoistisch. net als drank tijdens de zwangerschap.
Veel ziekenhuizen behandelen pas met een BMI van 30 of lager. Gewoon omdat de kansen met ivf steeds kleiner worden naar mate het overgewicht meer is. Denk dat het, met het oog op de 3 pogingen die je maar hebt, meer ook bescherming is. Zouden de mensen afvallen dan Is de kans op succes gewoon groter. waarom een hele heftige behandeling ondergaan als je door je overgewicht minimale kansen hebt. Zonde van de energie, van de pijn en van je emotionele toestand tijdens zo'n behandeling. ivf is nml geen kattepis...dat is loodzwaar. Zowel geestelijk als lichamelijk.
Nou ja...het gaat om de kans om dan zwanger te raken en blijven.. Dus het is niet omdat ze dikkere mensen uitsluiten alleen om de reden dat ze dik zijn ( eeh...jawel maar niet zomaar ) Als mensen dan afvallen is de kans groter en hebben ze ook meer aan hun pogingen..
Veel ziekenhuizen behandelen nu al niet beoven een bepaalde BMI en als het bewezen is dat de kans op zwangerschap dan veel kleiner is geef ik ze groot gelijk dat ze de eis stellen dat je onder een bepaalde BMI moet komen voor je geholpen wordt. En dat is echt geen maatje 36/38 hoor.
hihi is dat zo? Heb zelf nooit gerookt en gedronken dus heb de vragen altijd met "nee" mogen beantwoorden.
Enigszins kan ik het best begrijpen want een ziekenhuis moet een percentage laten zien van successen die ze hebben gehaald per jaar. Ze zijn wel voorzichtig hoor wie ze willen behandelen.
Hoe kom je daarbij? Ik weet dat het sterk afgeraden wordt tijdens ivf (roken), sowieso bij iedereen die zwanger probeert te worden, maar van behandeling weigeren ivm roken heb ik nog niet gehoord! Lijkt me ook lastig te controleren namelijk, nee invullen en ja doen...
Ik neem aan dat als je zo'n behandeling doet, je de kansen goed wilt benutten en niet gaat liegen dat je niet rookt terwijl je dat wel doet De vragen die gesteld worden moet je naar waarheid beantwoorden, mensen die dan gaan zitten liegen zijn gewoon hardstikke stom! Zeg je dat je rookt of drinkt, als eerlijk antwoord op die anamnese gesprekken...dan behandelen ze je niet voordat je 3 maanden gestopt bent. Evt kan je begeleiding krijgen van het ziekenhuis.
Volgens mij is het puur een kansberekening. En mss heb je met zwaar overgewicht gewoon minder kans dan als je 5 sigaretten per dag rookt?
Roken heeft wel degelijk veel invloed. Nicotine remt nml de geslachtshormonen en die heb je wel hard nodig met ivf. Je spuit dus hormonen en rookt de helft van de werking weer weg. Kwalijke zaak! daarnaast heeft iemand die rookt 10% meer kan op een miskraam, en ivf geeft zowieso al 25% kans op miskraam. tel daarbij de 10% van die peuken op, én de grote hoeveelheden hormonen die veel geld kosten maar waar de werking van verminderd word door die peuken... Dan denk ik dat je dan beter wat te zwaar kunt zijn ( niet obesitas maar "gewoon" wat overgewicht) om een succesvolle poging te hebben.
En als je nou veel fruit, groente en volkorenproducten eet EN overgewicht hebt? Ik vind het allemaal te zwart-wit. Onlangs ben ik uitgebreid onderzocht via de obesitaspoli. Ik BEN veel te zwaar (bmi van 45) MAAR alle bloedwaardes zijn perfect, ik heb weinig tot geen vet rondom mijn organen en mijn bloeddruk is goed. Uitzondering op de regel, dat wel. Maar bewijst dus dat obesitas niet altijd gepaard gaat met kwalen en aandoeningen. Nu wil ik graag dat ik over 10 jr nog net zo gezond ben als nu, dus vandaar ga ik het traject op de obesitaspoli in. Overigens ben ik met een bmi van 47 zwanger geworden via Geertgen. Prima zwangerschap gehad, maar de sectio was wel erg spannend met dit gewicht Afgelopen dinsdag met de gyn in mijn eigen zkh kortgesloten dat we weer de MMM in mogen als mijn bmi 35 is. Ze wilde liever 33 of 32 zien, maar 35 werd ons compromis omdat zij ook besefte hoe lastig afvallen is met PCO en ook weet waar ik vandaan kom qua gewicht (vorig jr 18 kg afgevallen) Volgens mijn gyn was het trouwens wel bijzonder te noemen dat ik met een bmi van 47 bij mijn 4e opgewekte eisprong (geen ivf dus) al zwanger was (de ronde daarvoor een mk). Ik zou zeggen dat de mate van obesitas die ik nu nog heb idd over het algemeen niet bevorderlijk is om een zwangerschap tot stand te laten komen of te behouden. Maar overgewicht in mindere mate lijkt me, als je verder gezond bent, geen obstakel.
Wat een dikke onzin. Oke we weten allemaal dat dik zijn niet gezond is maar moeten we dan iemand die rookt en longkanker heeft ook niet behandelen? Of iemand die niet rookte voorrang geven? Doet me denken aan een bepaalde film waarbij hele intelligente mensen zware gewichten aan hun lijf kregen zodat ze min of meer gehandicapt waren en dommere mensen kregen niets omdat ze dom waren. Zo was iedereen tenminste gelijk. Brrr ik krijg de rillingen van dit stukje. Laat ze dan dikkere mensen eerst een ziekenhuisprogramma volgen om af te vallen en dan IVF. Je krijgt toch ook altijd een voorlichtingsavond? Kunnen ze zoiets ook wel erbij doen. Er zijn ook praatgroepen voor vrouwen in het ziekenhuis die IVF doen.
Nee maar denk nou eens rationeel...als je nu eens meer kans hebt op een zwangerschap als je slanker bent...en echt bewezen minder kans als je te dik bent.. Dan is het toch logisch dat de pogingen beter bewaard kunnen worden voor als je iets slanker ben... Ik schreef het al eerder...ze worden niet met opzet gediscrimineerd... Wat jij beschrijft is echt iets heel anders