Van 3 naar 2 dagen...

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by RedRose, Jan 23, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RedRose

RedRose Actief lid

Sep 14, 2006
    235
    0
    0
    Hi,

Ik moeder van een dochter en er is een 2e op komst. Ik werk in een klein bedrijf en werk momenteel 3 dagen. Ik heb het besluit genomen om na mun zwangerschapsverlof 2 dagen te gaan werken. Ik wil er zijn voor mun gezinnetje. Nu is het alleen zo dat mijn baas daar in het verleden nogal moeilijk over heeft gedaaan. Hij vindt dat min 3 dagen moet werken binnen een bedrijf om er nog een beetje "bij" te horen. Ik vind het onzin. Daarbij komt ook dat het al jaren vrij rustig is op de zaak en ik dus makkelijk mijn taken in 2 dagen kan doen. Nu wil ik daar binnenkort een gesprek met hem over aangaan. Maar nu hoorde ik hier en daar dat hij verplicht is hierin mee te gaan.... Is dat zo? Weet iemand hoe dit in elkaar steekt? Indien hij niet akkoord gaat met de wijziging neem ik het eerste halfjaar verlof voor 1 dag en zoek ik dan een nieuwe baan voor 2 dagen (maar dat is natuurlijk helemaal niet makkelijk!). LIever blijf ik hier...

Groetjes RR

2. Bramka

Bramka Lid

Dec 31, 2006
    68
    0
    0
    Financial Analist
    sinds 2001 in NL
    Hij is niet verplicht om akkord te gaan met je aanvrag om minder te gaan werken. Hij mag niet weigeren de aanvraag voor ouderschapsverlof.

3. Vennetje

Vennetje Actief lid

Aug 3, 2006
    261
    0
    0
    De mate waarin een werkgever het kan weigeren ligt aan het aantal medewerkers in het bedrijf; bij minder dan 10 werknemers:
    "Dan kunt u geen aanspraak maken op de WAA.
    Bedrijven met minder dan 10 werknemers zijn verplicht om een eigen regeling te treffen. In deze eigen regeling mag de mogelijkheid van minder werken niet worden uitgesloten. Wel kan de werkgever de bepaling voor minder werken een eigen inhoud geven.
    De mogelijkheid om meer te mogen werken kan de werkgever wel uitsluiten in de eigen regeling."

Bij meer dan 10 werknemers moet hij een erg goede reden hebben om het te weigeren:
    "Ja, dat mag, maar alleen als er sprake is van een ‘zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang’. Dat betekent dat de werkgever het verzoek mag afwijzen als door een aanpassing van uw arbeidsduur het bedrijf in ernstige problemen zou komen.

Bijvoorbeeld: u wilt minder gaan werken, maar:
    Er is niemand om het werk over te nemen.
    Er ontstaan problemen in het rooster.
    Er ontstaan problemen op het gebied van de veiligheid.

Of u wilt meer gaan werken, maar:
    Er is niet voldoende werk.
    Er is geen geld om die extra uren te betalen (bijvoorbeeld bij gesubsidieerd werk als de subsidie niet voldoende is om de extra loonkosten te betalen).
    Het vastgestelde maximum aan personeel of de personeelsbegroting biedt geen ruimte.
    De werkgever moet de reden voor de afwijzing van het verzoek uiterlijk een maand voor de gewenste ingangsdatum schriftelijk laten weten.

Als u een maand van tevoren niets gehoord heeft van de werkgever, dan mag u de arbeidsduur aanpassen. Ook al is de werkgever het daarmee niet eens."

Gaat u niet akkoord met de afwijzing? Dan kunt u het verschil van mening voorleggen aan de rechter."

Bron: Ministerie SZW - http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1&subrubriek_id=100&link_id=74781#6292400

4. RedRose

RedRose Actief lid

Sep 14, 2006
    235
    0
    0
    Oke, bedankt! ZIe er erg tegenop om het te gaan bespreken maar zie ook erg op om strax met 2 kids (waarvan 1 minibaby en 1 die bijna naar school gaat) 3 dagen te gaan werken. Dat zie ik gewoon allemaal echt niet zitten qua regelen etc. Kan moeiljik tegen de een zeggen dat ie zelf maar moet zien hoe ie op school komt etc. Dat wil ik natuurlijk helemaaaaaal niet. Zij zijn nr 1 en daarmee klaar...

Thanxxxx

Share This Page