Ik weet dat dit onderwerp al genoeg besproken is maar mijn verhaal is weer net wat anders; Vanaf Luca zijn geboorte heeft hij de eerste 2 maanden alleen maar gehuild. Niemand kon ons vertellen (dokter, fysio, verloskundige, kraamhulp) waarom en kregen hem dus ook niet in slaap overdag. Na 2 maanden zijn we bij de osteopaat geweest en toen bleek dat zijn nek helemaal vast zat en dat ons arme kind daar zo'n pijn van heeft gehad. Na één behandeling was dit gelukkig al beter maar nu is hij 6 maanden en lopen we er nog steeds voor controle. De osteopaat had dit nog nooit meegemaakt.... Omdat hij dus alleen maar aan het huilen was en niemand wist wat er was liepen wij ook met onze ziel onder onze arm. De enige manier dat we hem in slaap kregen was in de maxicosi en door het huis lopen. Door het geschud werd zijn aandacht afgeleid van de pijn en kon hij in slaap vallen. Aangezien dit hele korte slaapjes waren van 30 min en soms korter was hij 's avonds doodop en viel hij wel zelf in slaap. Als we hem overdag in bed legden lag hij de hele boel bij elkaar te krijsen (want hij had pijn). We lieten hem dan liggen en gingen om het kwartier bij hem kijken en dit vol kunnen houden maar hij ook....dan waren we weer 3 uur verder en was het tijd voor zijn volgende fles. Ook de bak van de kinderwagen hebben we nooit gebruikt. Nu is hij 6 maanden en totaal geen last meer van zijn nek maar we hebben alles geprobeerd maar hij wil overdag niet in zijn bed! Wat we ook proberen; zelfde ritueel als 's avonds, donker maken, bij hem blijven, liedjes opzetten, om het kwartier naar boven, laten brullen....niks helpt. Hij wordt op een gegeven moment ook vervelend want hij is moe. Het is ook een heel slim mannetje want ik moet weleens met hem weg voor een boodschap en dan moet hij in zijn maxicosi mee in de auto en dan valt meneer stiekem in slaap Iemand nog andere tips?? Van het consultatieburo wordt ik ook niet wijzer...
Toch echt een manier kiezen en daarbij blijven. Als al het medische is uitgesloten kan je hem in bed leggen en naast hem blijven zitten tot hij slaapt, zo heb ik het hier maanden gedaan tot hij sinds een kleine 2 maanden zelfstandig in slaap valt! Maar dan wel echt in bed leggen bij de eerste moeheidssignalen, schone luier, buikje lekker vol(dus niet 15 min voor een voeding want met honger slapen ze echt niet, dan kan je dus beter de fles even iets eerder geven en dan naar bed toe), lekkere slaapzak aan, ritueeltje doen en in bed. Wij gingen er dan dus op een stoel bij zitten, als hij huilde met mijn hand op zijn rug naast het ledikant, was hij stil en lag hij te kijken met een boekje op de stoel. Edit: we gingen pas weg als hij bijna of helemaal sliep!! Maar als je dit probeert moet je wel doorzetten, dus echt niet uit bed halen en echt een paar weken doorgaan. Anders wordt het juist verwarrend en is bed dus ook geen rustpunt meer. Als je het volhoud leert je mannetje vanzelf dat bed = slapen / fijn / rust en komt het echt goed!
Ik neem aan dat je niet echt gelooft dat je baby van 6mnd in de maxicosi in slaap valt omdat hij zo slim is Hoe weet je zeker dat hij geen last meer heeft van zijn nek? Of van iets anders? Als mc wel werkt kan het zijn dat hij last heeft van platliggen. Heb je geprobeerd om zijn bed flink schuin te zetten?
Als pijn in zijn nek, of andere medische oorzaak, is uitgesloten, kan het best goed zijn dat hij overdag niet in zijn bedje wil slapen. Die van mij heeft het ook altijd moeilijk gevonden. Niet elk kindje slaapt 'lekker' in zijn bedje overdag (of in de nacht). Wat de reden is? Tja, dat blijft altijd gokken, maar ik denk dat hij vooral bij jou wil zijn. Hebben jullie al eens een draagdoek geprobeerd? Als die van mij niet wil slapen, dan slaapt hij vaak wel in mijn bed (valt hij in mijn armen in slaap), in de draagdoek binnen of buiten of in de kinderwagen (in jouw geval mss maxicosi). Je zou ook al de wandelwagen kunnen gaan proberen als die helemaal plat kan, aangezien hij al 6 maanden is. Probeer in zijn ritme mee te gaan, dat voorkomt een hoop frustratie voor jou en voor hem
Als hij geen pijn meer heeft zou hij natuurlijk gewoon goed kunnen slapen in bed. In de maxicosi slaapt hij wel omdat hij dan wat gebogen zit.. Ik zou haast denken dat hij dus nog wel ergens last van heeft ?? De tip van het bedje wat omhoog lijkt me goed om te proberen. Hier is overdag slapen ook niet altijd leuk ik hou hem vast wieg hem heen en weer tot hij slaapt leg ik hem weg. Dit is niet iedereen manier maar past bij ons prima. Laten huilen is niet mijn ding overigens..
Wat lastig zeg. Ik heb niet echt tips helaas, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen. Misschien is een schommelstoel iets voor je zoon?
Bedankt voor alle reacties! Ik denk niet dat het aan zijn bedje ligt want 's nachts slaapt hij prima en geen problemen met het bed. We zijn nu bezig om hem te leren slapen in bed en het is inderdaad een kweste van volhouden.
Ik lees overal dat je je baby gelijk bij de eerste "moe" signalen naar bed moet brengen, maar dat lukt hier niet. Ik wacht tot Jasmijn een aantal keren heeft gegaapt (3-5 keer) dan pas leg ik haar in bed. Ze moppert nog 5 minuten en slaapt dan lekker. (helaas maar 45minuten, maar daar kan ze prima op teren......)
Maar misschien slaapt hij juist 's nachts zo goed, omdat hij heel erg moe is van het niet slapen? Toen ons zoontje zo benauwd was sliep hij overdag ook heel slecht omdat hij veel moest hoesten, maar in de nacht was hij zo moe dat hij 'gewoon' de hele nacht doorsliep. Succes!
..Toen ik overging van borstvoeding naar flesvoeding, is mijn zoontje beter gaan slapen overdag. Maar je moet doen wat je zelf prettig vind, ik wil niemand voor het hoofd stoten of iets dergelijks.