Tweede zwangerschap met korte baarmoederha;s, ervaringen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lyanne, 5 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lyanne

Lyanne Nieuw lid

5 feb 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Op dit forum kwam ik weinig tot geen soortgelijke onderwerpen tegen, dus ben benieuwd of iemand zich herent in mijn verhaal.

Ik heb 1 prachtige zoon van bijna 2, die met 27 weken is geboren na een zware zwangerschap.
    Heel kort: operatie na cervixcarcinoom, cerclage al aangelegd tijdens verwijderen van tumor, zwanger geworden na IVF, van te voren al bekend dat roeggeboorte kan groot was, baarmoederhals van 6 mm na 19 weken zwangerschap, vanaf die 19 weken opgenomen in het ziekenhuis, weeenremmers gerkegen, longrijpers gekregen na breken van vliezen, week later bevalling via spoedkeizersnede...
    Belangrijkst: het gaat super met onze zoon!

Maar nu denken we aan een broertje of zusje, de kans is denken wij groot dat deze zwangerschap niet zonder problemen gaat verlopen, al kunnen we met de kennis van de eerste voorzichtiger zijn vanaf het begin van een zwangerschap.

Kent iemand een soortgelijk verhaal? Wij zijn blij met het eerste wonder, dit was al zo spannend. Ik vraag me af of mijn lichaam een zwangerschap nog kan verdragen.

Ik verwacht geen ja/nee adviezen op zich, snap dat het ons besluit moet zijn, maar misschien dingen om over na te denken, herkenning in het verhaal?

En als iemand een deel van het korte verhaal herkent en vragen heeft, dan kan dat natuurlijk ook!

groetjes Lyanne

2. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

8 okt 2006
    551
    0
    0
    Hoi,

Bij mijn 1e zwangerschap kwamen ze er met de 20 weken echo achter dat ik slechts een baarmoedermond had van 5 mm. Ik kreeg de melding dat ik extreem hoog risico had op een vroeg geboorte, maar de gyn vond het niet nodig om een cerclage te plaatsen (waar ik natuurlijk nogal boos om was en echt het gevoel kreeg dat ik eerst een kindje moest verliezen om dan bij een volgende zwangerschap wel een cerclage te krijgen, dit is overigens gelukkig niet gebeurd hoor maar dat gevoel had ik). Ik ben toen vanaf 20 weken heel rustigaan gaan doen, geen zware tassen meer dragen en zware dingen in het huishouden meer doen en halve dagen gaan werken. Mijn dochter is toen zelfs 2 dagen te laat geboren.

Ook wij hadden angsten voor een 2e maar gezien onze eerste, hebben we de gok genomen en uiteindelijk ook besloten om niet meer elke week/2 weken een meetecho te doen want dat was natuurlijk ook elke keer spannend en stressen. Uiteraard ben ik er zefl in gedachten regelmatig wel mee bezig geweest en waren we blij dat we de 28 wekengrens weer voorbij waren (dat was voor ons bij de 1e de magische grens die we heel graag wilde bereiken), en onze tweede is 2 dagen voor de uitgerekende datum geboren.

Hier dus met een zeer korte baarmoedermond twee goede en voldragen zwangerschappen op de natuurlijke wijze dus zonder cerclage en injecties.

Succes met je keuze.

Groetjes Cindy

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Misschien kun je even kijken in het prematuren gedeelte.
    Er zijn namelijk meer mama's die dit hebben meegemaakt. En dan vooral in het topic over de cerlages.

Ik ben zelf ook bevallen van onze tweeling met 28 weken. Ook een te korte en zwakke baarmoedermond. Met 23 weken nog een cerclage gekregen, en dus kunnen rekken tot 28 weken.

Aangezien wij het bij onze tweeling laten durf ik je geen advies te geven over een 2e zwangerschap.

Succes met het zwanger worden en hopelijk krijg je snel duidelijkheid in je vragen.

4. masu

masu VIP lid

5 jan 2010
    7.185
    0
    0
    Brabant
    Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik typ het toch maar.
    Bij de 20 weken echo kon ik ervoor kiezen om mijn baarmoederhals op te laten meten. Mijn gynaecoloog is bezig met een onderzoek (volgens mij landelijk) over vroeggeboortes bij een verkorte baarmoederhals.
    Mijn baarmoederhals was niet verkort, dus ik mocht niet meedoen aan het onderzoek.
    Ik begreep van mijn gynaecoloog dat als de baarmoederhals wél verkort was, ze daar iets voor hadden (pillen met o.a. progesteron dacht ik...)
    Die pillen moest je dan dagelijks vaginaal inbrengen.
    In andere landen zijn hier schijnbaar al goede resultaten mee behaald, vrouwen die een verkorte baarmoederhals hadden en dus een vergrote kans op een vroeggeboorte bevielen dan later.
    Omdat ik dus niet in aanmerking kwam voor het onderzoek heb ik niet alle informatie opgeslagen.
    Volgens mij is er een site over met allerlei informatie.
    Misschien kunnen ze jou hierover wat informatie geven, wie weet kun je je kansen hiermee vergroten?

Geen idee of je er iets mee kunt hoor...

Succes in ieder geval!;)

Groetjes
    Masu

Deel Deze Pagina