Maart volgend jaar ben ik uitgerekend. Ik verwacht dat mijn contract eind 2014 niet meer verlengd zal worden. Dat betekent dat wij als de baby geboren is geen recht hebben op kinderopvangtoeslag omdat ik op dat moment niet werk. Normaal zou het kindje dan na ongeveer 2 maanden naar de opvang gaan. In principe is dat niet nodig omdat ik werkloos ben en hele dagen thuis ben. Maar ik weet natuurlijk niet hoe lang ik thuis zit zonder werk. Het kan 1 jaar zijn, het kan ook 3 maanden zijn na de geboorte. Het kinderdagverblijf heeft een wachtlijst van een half jaar. Wat is nu wijsheid? Als ik het kindje niet inschrijf, en ik vind werk, heb ik dus geen opvang want wachtlijst is half jaar. Of ik kan het kindje al wel vast inschrijven, maar ik weet niet vanaf wanneer dan. Plus het feit dat we dan geen kinderopvangtoeslag krijgen. Ik weet niet wat het beste is. Hopelijk kan iemand me helpen hiermee.
De regels veranderen in 2015, maar hoe precies kan ik je niet vertellen. Maar er zijn toch bijna geen kinderdagverblijven meer met wachttijden? Er zijn meer opvangplaatsen dan dat er kinderen opgevangen worden. (Hier in de omgeving kan je morgen terecht bij wijze van...) Er zijn vast wel plekken tegen de tijd dat jij het nodig hebt.
ja de regels veranderen volgens mij over de lengte van recht als je in de ww zit. Maar dat is als je in de ww komt te zitten terwijl het kindje al op opvang zit. In ons geval zit ik waarschijnlijk al in de ww voordat het kindje geboren wordt. Dan heb je helemaal geen recht op die toeslag. Hier bij de opvang zeiden ze als je kindje in mei 'geplaatst' moet worden, dat je dan in november al moet inschrijven.
Dat van die wachttijden zeiden ze bij mij ook. Maar als puntke bij paaltje komt willen ze je maar wat graag hebben hoor. Heb hey zelf ervaren en vriendin van mij in andere plaats ook.
Je kan je ook inschrijven en aangeven dat je nu nog geen baan hebt. Vragen of je als je aan de beurt bent maar nog geen werk hebt op 1 mag blijven staan en ze kindje 2 op jullie plek plaatsen.