Werktijden kraamverzorgende

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door SushiLover123, 22 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier werd de basiszorg voor kleuter wel gedaan.. En als er tijd was, werd er ook nog wel even wat ontspannends gedaan. Bijv. Even een half uur een spelletje tot de droger klaar was.
    Ze heeft hem ook meegenomen toen ik een weegschaal nodig had ( haar weegding leek raar laag gewicht aan te geven, bleek wel goed te zijn) en manlief de dag weg was tot heel laat.

    Maar er zijn een paar minimum dingen(moeder en kind zorg), en verder verschilt het per organisatie en kraamverzorgende hoeveel ze doen.
     
  2. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik hoop dat je man weet dat hij recht heeft op meer verlofdagen?
    Bevalling valt onder calamiteitenverlof, daarnaast heeft hij recht op een halve dag verlof om kind aan te geven. Dat staat los van het bevallingsverlof van 2 dagen dat in de eerste 2 weken na de bevalling opgenomen moet worden!
     
  3. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Onze kraamhulp kwam rond half 10. Dit was in overleg. Maar wij vonden dit het fijnste, zodat we lekker rustig wakker konden worden en niet de wekker hoefden te zetten om de deur open te maken. Zij vond het ook fijn. Zo kon ze haar dochter zelf naar school brengen.
    Verder deed onze kraamhulp veel met onze dochter (spelletjes, buiten spelen, lekker kletsen). Onze dochter was ook gek met haar. Voordeel was wel dat de baby het heel goed deed. Ze krijgt flesvoeding, dus er was hier geen extra aandacht nodig vanuit de kraamhulp voor borstvoeding. Mijn man werkte in de kraamweek een paar uur per dag.
     
  4. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Bij mijn weten, en zo is het mij ook uitgelegd bij de intake, is de kraamverzorgende er in de eerste plaats voor kraamvrouw en pasgeborene. Is er dan tijd over dan is er tijd voor de evt. andere kinderen maar de eerste zorg is voor moeder en kind en ik werd ook wel geacht om te zorgen dat er anderen waren om voor mijn oudste te zorgen. Verschilt misschien per organisatie en natuurlijk was het allemaal niet zo streng als het klinkt maar dat was wel het uitgangspunt.

    Wij hadden (op eigen verzoek, want man en oma waren er ook al) halve dagen kraamzorg. Zij kwam altijd rond 8.30, vond ik een prima tijd, maar ik was er toch elke dag al veel eerder uit; ik wilde graag zelf de oudste aankleden en met haar eten, daar hadden zij én ik behoefte aan en ik moest toch eten en mezelf aankleden. Maar goed, ik vond de kraamtijd van een tweede sowieso heel anders dan de die van de eerste.
     
  5. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik ben 's middags om 10 voor 1 bevallen, thuis. Bij de bevalling was een kraamverzorgster aanwezig. Om 15.15 kwam de kraamverzorgster die de hele week zou komen en die heeft haar collega afgelost. Ze is die dag nog tot 18.00 gebleven.

    De 1e 2 dgn kwam ze vervolgens om 8 uur, daarna om half 9 of 9 uur. Ging idd in overleg!
     
  6. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier ook een kraamverzorgende

    Als we bij een bevalling zijn geweest s'avonds laat of s'nachts dan gaan we in principe na de verzorging, schoon bed, zontroles, 1ste voeding na 2 uur ongeveer weer gewoon naar huis. Is het al bijna begin tijd om te werken dan blijven we meestal, soms slapen we ook even op de bank of zo.

    S'morgens beginnen is bij onze organisatie tussen 8.00 uur en 9.00 uur. Ik geloof wel dat er in hoge uitzondering gevallen in overleg eerder begonnen kan worden.

    Maar dan moet de kraamverzorgende dit ook zelf willen en kunnen natuurlijk. Want heeft ze bijv. zelf ook kinderen en die moeten naar de opvang, die is vaak niet eerder open dan 7.30 uur (tenminste hier). Dus dan haalt ze eerder waarschijnlijk ook niet eens.

    Idd wordt er vaak wel op gerekend dat mensen mantelzorg hebben. Familielid, opa, oma, manlief, partner, goede vriendin, buren. Als het echt neit aanwezig is omdat er geen matelzorg is helemaal dan heb je het indicatieprotocol om uren bij te krijgen daarvoor. Maar vaak is dat in de intake al vermeld, tenminste bij ons.

    De gemiddelde verzorgingsuren per dag liggen met borstvoeding op ongeveer 6 uur per dag, met fles 5 1/2 uur per dag.
    Meestal werk ik in overleg de eerste dagen langer en bouw het dan naar het einde toe af in uren.

    MamaKaatje: kan je niet opa of oma vragen die eerste dagen mee te helpen voor je dochter? Of een ander familielid of goede vriendin, kennis, buurvrouw?

    Kan je dochter zichzelf aan aankleden? Dan kan je al kleertjes de avond van tevoren klaar leggen. Kan je de volgende morgen die meteen aandoen.

    Fruit, evt. boterham voor overblijven enzo kan evt. je man dan al klaar zetten/maken.
     
  7. tulip

    tulip Niet meer actief

    bij ons ging dat in overleg. Onze kraamverzorgende had aangegeven dat ze graag bij de bevalling wilde assisteren, maar tegen mijn turbo bevalling kon ze niet oprijden;) Zij kwam toen ons meisje er net uit was en heeft haar toen met mijn man aangekleed. Ze is bij ons gebleven tot we met zn allen naar huis gingen (poliklinisch). Ze heeft onze ouders even opgevangen en ons een beetje op weg geholpen, dat ons meisje in bed moest met kruikjes enz, omdat ze nog niet heel goed op temp bleef.
    Toen is ze naar huis gegaan om te slapen.

    Elke ochtend om half 9 was ze bij ons. Nu is onze dochter natuurlijk straks ook voor half 9 wakker, want dan moet ze nl al op school zitten;) maar daarom is mijn man 2 weken thuis.
     
  8. lies276

    lies276 Niet meer actief

    ik werk als kraamzorgconsulent bij een grote kraamzorginstelling.
    "vroeger" had iedereen recht op 8 a 10 uur kraamzorg per dag en dat acht dagen lang.
    in 2006 is echter het landelijk indicatieprotocol gekomen (een bezuinigingsmaatregel).
    al het werk wat een kraamverzorgende deed, wat evt. ook door een ander gedaan kan worden, is daarin geschrapt.
    er wordt dus vanuit gegaan dat een kraamgezin mantelzorg regelt voor dit soort zaken (poetswerk wat niet direct met de hygiëne van de baby of de kraamvrouw te maken heeft, de gezinswas, het verzorgen van de andere kinderen).
    vervelend als je geen mantelzorg in de omgeving hebt, maar daar kan de kraamzorgorganisatie uiteindelijk ook niks aan doen (die zouden juist heel graag meer uren kraamzorg geven!!).
    bij de meeste organisaties zullen de kv soepel met het indicatieprotocol omgaan en bijv. de was van het hele gezin gewoon draaien.
    in het indicatieprotocol is wel wát ruimte voor de zorg voor de andere kinderen, maar met kinderen naar school brengen en halen raak je veel tijd kwijt.
    daarnaast mag een kv bij onze organisatie haar auto niet gebruiken ivm de verzekering (wie is aansprakelijk als er iets gebeurt onderweg??).
    door de komst van het LIP is er niet veel animo meer onder de jonge meiden om kv te worden. De werkdagen zijn vaak vrij kort en een contract van 40 uur zit er dan ook niet in. ze kiezen liever voor een andere baan in de zorg.
    bij ons werken dus veel jonge moeders en die moeten we wel tegemoet komen in hun werktijden, want anders zullen ze ook moeten stoppen.
    bij ons start een kv op haar gewone werkdagen tussen 8 en 9 uur en in uitzonderlijke gevallen kijken we of hier iets mee te spelen is.
     
  9. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bedankt voor je uitleg, Lies. Interessant om te lezen hoe het 'zover' is gekomen. Dat wist ik helemaal niet!

    Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat de overheid hierop bezuinigt. Ik was in de veronderstelling dat de verzekering dit betaalde...
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Kraamzorg wordt volgens mij deels door jezelf, deels door de verzekering en deels door de overheid betaalt.

    Onze kraamverzorgster kwam in overleg. Ik ben 's nachts in het ziekenhuis bevallen, daar was de kv trouwens gewoon bij. Ze is achter ons aan naar huis gereden om ons even thuis te installeren. De volgende ochtend is ze wat later begonnen, zodat we allemaal konden uitslapen. (We waren ergens tussen 1 en 2 thuis, denk ik.) De dagen erna kwam ze om half negen, geloof ik. Maar ik denk dat ze ook wel om 8 uur had kunnen komen. Maar wij vonden die tijd toen wel best!
     
  11. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.168
    113
    Onze kraamverzorgster bij de tweede begon rond 9 uur. De oudste was toen bijna 2,5 jaar en die was natuurlijk al veel eerder wakker. Mijn man kan niet zomaar vrij nemen, zelfs een dagje voor de aangifte was al lastig, en hij gaat om half 8 de deur uit. Mijn moeder kwam de eerste week van half 8 tot 9 uur om mij op gang te helpen tot de kv kwam. De eerste dagen bleef de kv tot een uur of 5, dan probeerde mijn man thuis te zijn. Na een paar dagen durfde ik het ook wel aan om aan eind van de dag even een paar uurtjes alleen te zijn, dus toen was het geen probleem dat haar werkdagen korter werden. En na de kraamtijd heeft een vriendin nog een dagje bij mij 'gekraamd', omdat ik het nog wel wat eng vond om een hele dag alleen met de kinderen te zijn.

    Ze deed trouwens heel veel voor onze oudste zoon, vond ik, dat had ik niet echt verwacht. Ze betrok hem bij de verzorging, kletste met hem, gaf hem eten en drinken, legde hem in bed tussen de middag als ik ook sliep. Ik vond haar zelf niet eens zo vreselijk leuk, maar hij was dol op haar, haha.

    Nu zit de oudste op school, dus ik hoop dat mijn moeder weer wil bijspringen in het halen en brengen van school de eerste week, want dat zie ik midden in de winter niet zo heel erg zitten, eigenlijk. Maar ik ga er wel van uit dat ze dat zal doen of dat anders een moeder van school wel even onze oudste wil meenemen. Scheelt wel dat mijn moeder bijna niet meer werkt en dat ook nog eens heel flexibel kan indelen, dus ze heeft er wel tijd voor.
     
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.168
    113
    Over de eerste dag trouwens.
    Onze oudste werd om 12.15 's middags geboren. De kraamverzorgster kwam te laat, pas om 13.00 en vertrok om 15.00 uur alweer. Dat was erg vervelend, omdat ik toen nog maar 1x gevoed had, en we bijv. niet eens het verschil tussen de voorkant en achterkant van een luier wisten. Dan duren die uren tot de volgende ochtend wel heel lang, hoor. Ik denk dat ze in die tijd erg krap zaten bij dat bureau, want wij zouden eerst ook maar 3 uur zorg per dag kunnen krijgen bleek de volgende dag. Daar hebben we toen wel tegen geprotesteerd, mijn man was niet vrij, en ik had 0,0 ervaring met babies, en toen kregen we toch volledige zorg gelukkig.

    De tweede is om 18.45 thuis geboren. De kraamverzorgster is rond 20.30 vertrokken en kwam de volgende ochtend om 9.00 uur terug. Dat was prima, bij de tweede weet je toch al veel beter hoe en wat, dus toen vond ik het wel leuk om lekker samen te zijn en om 9 uur 's avonds patat met kroketten op bed te eten, haha (avondeten overgeslagen, dus toch wel honger uiteindelijk).
     
  13. Smiley24

    Smiley24 Fanatiek lid

    1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Wij kregen ook extra uren omdat we 2 kleine kindjes onder de 4 jr. hebben en omdat ik een rughernia heb. Bij ons kwam ze dan vanaf 09.00 uur tot een uur of 17.00 uur. Alle 3 de keren vroeg ze hoe laat ze moest komen.
     

Deel Deze Pagina