werkzaam in de kinderopvang en testen op vijfde ziekte

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door yj81, 3 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Ik werk in de kinderopang.Is het gebruikelijk om je dan op antistoffen voor de vijfde ziekte te laten testen.De ziekte kan namelijk fataal zijn voor het kindje mocht je de ziekte nooit doorgemaakt hebben....
    Wie ervaring??

2. pat78

pat78 Fanatiek lid

19 aug 2011
    1.747
    0
    0
    ik werk zelf ook in de kinderopvang, en ben niet getest op de vijfde ziekte.:( Je kan hiernaar vragen bij de verloskundige he;)

3. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    ja weet het,heb ook al een mailtje gestuurd naar ze...
    Ben pas heel net zwanger dus kan het er nog niet met collega's over hebben.Geen idee of zij dat gedaan hebben.Als ik de keuze heb doe ik het liever wel voor de zekerheid....waarschijnlijk heb ik die antistoffen gewoon maar je weet t nooit.

4. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    ik ben ook werkzaam in de kinderopvang en heb me laten testen toen ik wist wanneer ik de pil niet meer ging slikken omdat ik graag zwanger wilde worden... wilde geen risico nemen heb het gehad en hoefde me dus niet onnodig zorgen te gaan maken..

5. shushi82

shushi82 Actief lid

14 nov 2011
    392
    0
    0
    Pedagogisch Medewerker
    Gem. Haarlemmermeer
    Ik werk ook in de kinderopvang... En mijn HA zei uit zichzelf al dat ze me erop wilden testen. Toevallig gister de uitslag gekregen... En ik heb dus geen antistoffen! Wanneer er dus sprake is van een vermoeden bij een kind, moet ik als een speer wegwezen!
    Ik dacht in eerste instantie ook dat het maar tot 20 weken risicovol was, maar het blijkt dus de gehele zwangerschap gevaarlijk te kunnen zijn.

6. pasjuh

pasjuh Actief lid

22 nov 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo.
    Ook ik werk in de kinderopvang en heb ernaar gevraagd bij de vk en zij zei dat ik wel genoeg anti stoffen aangemaakt heb de afgelopen jaren, omdat ik er al zo vaak mee in aanraking ben gekomen.
    Maar ik twijfel als ik jullie verhalen zo lees...
    Gelukkig hebben we de afgelopen tijd geen vijfde ziekte gehad op de groep! Maar zal dan toch nog even allert zijn de aankomende weken!
    Groetjes Pasjuh.

7. Dribbel32

Dribbel32 Bekend lid

27 mei 2011
    758
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik werk in de kinderopvang en hier hebben ze me er alledrie de keren uit zichzelf op geprikt. De vk noemt het trouwens parvo ;)

8. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Ik heb contact gehad met de huisarts en ga straks bloed laten prikken.Ik wil het risico niet nemen nu we eindelijk zwanger zijn na ivf....
    Er staat inderdaad parvo op het prik formulier...
    Maar volgens mij is de vijfde ziekte van te voren besmettelijk dus hoe kun je dan voorkomen dat je het krijgt als je geen antistoffen hebt???Verder weet je ook niet altijd zeker of het vijfde ziekte is....het is echt zo'n vage ziekte vind ik altijd en er zijn zo vaak kinderen op de groep met koorts en vlekjes...
    Vijfde ziekte - Algemene onderwerpen (koorts, vermoeidheid, infectieziekten) - Medic Info

9. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik werk in het basisonderwijs en heb geen antistoffen. Hier kwam ik achter nadat ik met 6 weken erop heb laten testen omdat een kind in mijn klas de 5e ziekte had. Ik mocht tot 20 weken niet meer werken, daarna kan het geen kwaad meer voor de kleine. Ik las dat iemand anders denkt van wel, maar mijn huisarts heeft het helemaal voor me uitgezocht en na 20 weken kan het echt geen kwaad meer. Wat ook belangrijk is om te weten is dat je juist besmet kunt worden in de periode dat de ziekte zich nog niet heeft openbaart bij een kind. Zodra een kind het heeft en dan als een speer wegwezen heeft dus geen nut, dan is de kans op besmetting al voorbij.

10. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Ik heb bloed laten prikken vanmiddag....nu anderhalve week wachten op de uitslag...ik hoop echt dat ik wel antistoffen heb.M'n moeder kan zich vaag herinneren dat ik ooit vroeger een "vlekjesziekte"gehad heb,hopelijk was dit de vijfde ziekte :)

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het ook wel willen weten als ik in de kinderopvang zou werken.Ziekte is idd het meest besmettelijk voordat het kind de typische ziekteverschijnselen krijgt.Is ook alleen schadelijk wanneer je het krijgt voor de 20 weken.Ik werk zelf in een dokters-praktijk en wij krijgen regelmatig deze vraag en ook op de site van het RIVM kun je het teruglezen.

Idd hopen dat je gewoon antistoffen hebt en anders zou het voor mij een reden kunnen zijn om tijdelijk de ziektewet in te gaan.Dit is in Belgie trouwens geheel normaal.

Succes.

12. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Ik hoop ook dat ik de antistoffen wel heb.Als ik de ziektewet in moet is gelijk iedereen op de hoogte,daar zit ik niet echt op te wachten.

13. Rosemarie86

Rosemarie86 Bekend lid

8 apr 2011
    850
    0
    0
    toen ik 16 weken zwanger was had een kindje op de andere groep ( werk op een kdv met 3 groepen) de 5e ziekte. ik bloed laten prikken en had het zelf niet gehad, ik balen natuurlijk. maar dat kindje was toen al beter en het was op de andere groep.
    ik kreeg toen het advies heel goed de hygiene regels in acht nemen.
    en heb contact gehad met de ggd. en die vrouw zei dat het wel besmettelijk is maar ouders die komen brengen en halen bijvoorbeeld zijn ook niet gelijk besmet. het is alleen als je veel contact hebt met het kind. en in aanraking komt met lichaamsvocht.

het is idd het lastige dat het een vage ziekte is en als de plekjes er komen is de incubatietijd al voorbij.

Deel Deze Pagina