Werkzaam in loondienst en zzp en ziektewet

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Hela30, 8 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hela30

    Hela30 Lid

    26 okt 2019
    98
    55
    18
    Vrouw
    Hallo dames,

    Ik ben nu iets meer dan 10 weken zwanger en voel me eigenlijk beroerd. Ik ben de hele dag misselijk en duizelig heb al een ijzerinfuus gehad. Deze week ben ik 2x flauwgevallen door lage bloeddruk ook heb ik last van mijn bekken dit had ik eigenlijk al voor mijn zwangerschap Ik heb een jaar geleden een dochter gekregen en de pijn is eigenlijk nooit weg gegaan. Nu zit ik met het volgende ik voel me eigenlijk echt niet lekker om te werken maar voel me zo lullig om me ziek te moeten melden zo vroeg in de zwangerschap ik heb al een aantal keer mijn verlof uren ingezet om paar dagen vrij te zijn maar die zijn nu al aardig op aan het raken. Hebben jullie advies voor mij wat te doen en hoe gaat het ziek melden via uwv moet ik dan naar een arts om beoordeeld te worden? En moet ik me voor beide werk ziek melden voor mijn zzp werk heb ik me gelukkig net voordat ik zwanger werd verzekerd. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
     
  2. Imyselfandi

    Imyselfandi Actief lid

    23 mrt 2022
    406
    430
    63
    Vrouw
    Bij de werkgever waar je in loondienst bent kun je je ziekmelden. Je moet wel aangeven dat je ziek agv zwangerschap bent. Je krijgt dan je loon doorbetaald tegen de geldende ziekteuitbetalingsregeling van je werk (check personeelshandboek/ cao). Je werkgever ontvangt wen uitkering voor zolang je ziek bent.

    er is een kans dat je werkgever de bedrijfsarts inschakelt om te bepalen in hoeverre je ziek bent en of je bijv. nog deels kan werken. Daarvoor neemt de arbodienst contact met je op.
     
  3. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    Als jij je als zzpér hebt verzekerd voor ziekte kun je je ziekmelden. Als de verzekering via het UWV is dan kun je het uwv bellen.

    Als je je ziek meldt bij je werkgever, dan meldt de werkgever het ook bij het UWV. Ziek tgv zwangerschap is altijd 100% doorbetalen. De werkgever moet idd de bedrijfsarts inschakelen er moet immers vastgesteld worden of je klachten idd tgv van je zwangerschap zijn.
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Als je je te ziek voelt om te werken, dan meld je je ziek, zo simpel is het. Een zwangerschap, zeker de eerste weken, kan je enorm ziek maken. De één heeft nergens last van, de ander is zo hondsberoerd dat je geen stap kan verzetten of uitgedroogd in t ziekenhuis beland en alles daartussenin. Ben je al bij je huisarts geweest? Voor sommige zwangeren helpt medicatie tegen de misselijkheid voldoende en kun je weer normaal functioneren, bij een ander helaas niet.
    Via je werkgever meld je je ziek, voor je Zzp neem ik aan via je verzekering?
     
  5. Hela30

    Hela30 Lid

    26 okt 2019
    98
    55
    18
    Vrouw

    Hoi,

    voor zzp ben ik verzekerd via het uwv inderdaad. Moet ik een verklaring regelen van een arts of iets want dan moet ik er even achter aan dat ik het op papier krijg
     
  6. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    Nee, je hoeft geen verklaring te regelen. Voor je ziekmelding vanuit de verzekering word je beoordeeld door een verzekeringsarts van het uwv, als ze dat nodig vinden.
     
  7. Hela30

    Hela30 Lid

    26 okt 2019
    98
    55
    18
    Vrouw

    Oh Oke dan meld ik me ziek zit al nu 2 weken thuis zonder me ziek gemeld te hebben omdat ik dacht dat ik een verklaring nodig heb
     

Deel Deze Pagina