Beste, Na verschillende telefoontjes vandaag is het me nog steeds niet helemaal duidelijk. De situatie is als volgt. Ik werk 27 uur per week verdeeld over drie uur bij een werkgever. Ik ben dus in loondienst, maar omdat ik maar 3 dagen moet ik zover ik begreep aan de telefoon zelf een ZEZ uitkering aanvragen in plaats van dat mijn werkgever dit voor mij doet. Ik zou dan het minimum bruto dagloon ontvangen, wat dus een stuk lager is dan mijn huidige salaris. Stel dat ik voor die 27 uur per week een vrijwillige ziektekosten verzekering bij jullie afsluit. Hoe duur zou dit per maand zijn en klopt het dat ik dan wel 100% verlof doorbetaald krijg? Wat is in het geval van werkzaam zijn binnen PGB het meest logische om te doen bij een zwangerschap? Ik hoor graag van u. Groet Loe
Beste Loe, Je werkt drie dagen per week als PGB'er en wilt weten hoe het zit met jouw recht op een zwangerschapsuitkering. Wanneer je minder dan vier dagen per week werkt, dan is er geen recht op een zwangerschapsuitkering vanuit de WAZO. In dit geval kan je een ZEZ-uitkering aanvragen. Deze uitkering vraag je zelf aan bij UWV. De hoogte van de ZEZ-uitkering is afhankelijk van de winst die je hebt gemaakt met als maximum 100% van het bruto wettelijk minimumloon. Als je een vrijwillige verzekering voor de Ziektewet afsluit, dan kan het zijn dat je ook recht hebt op een WAZO-uitkering. De hoogte van het dagloon waarop die uitkering gebaseerd wordt, bepaal je zelf. Je verzekert jezelf voor een bepaald dagloon, niet voor uren. Het is mogelijk de WAZO-uitkering naast de ZEZ-uitkering te krijgen. Het totaalbedrag van beide uitkeringen kan echter nooit hoger zijn dan wat je werkelijke inkomsten waren. Meer informatie over de vrijwillige verzekering voor de Ziektewet vind je hier. Heb je aanvullende vragen? Onze afdeling vrijwillige verzekeringen kun je bereiken op telefoonnummer 020-7524291 Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team