Hallo iedereen, Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik kom er niet meer uit, helaas.... Ik werk nu 32 uur in een verpleeghuis en heb een vast contract. Nu is het zo dat ik na mijn verlof 12 uur in de week wil gaan werken, maar dan op vaste dagen ivm werk van mijn vriend. Op de woning waar ik nu werk kan ik volgens hun niet blijven ivm te weinig uren werken. Hierop hebben ze me een 0-uren contract aangeboden, waarvan ik meteen al zei dat niet te willen. Nu is het zo dat ze niet meer als 8 uur op contract willen geven omdat ik te weinig flexibel ben door de vaste dagen die ik wil gaan werken. Ik zou dan wel die 12 uur kunnen werken, maar meer als 8 uur willen ze niet vastleggen. Nou zijn we zelf op internet gaan zoeken waar ik overal tegenkom dat een werkgever verplicht is om minder uren te geven als een werknemer daarom vraagt. Dit ook gezegd tegen mijn baas maar ze zegt dat de enige verplichting die zij hierin hebben is mij terug te nemen voor 32 uur, maar aangezien ik dat niet wil zijn ze me niks verplicht. Maar ik heb wel een vast contract! ze laten het lijken dat dit al heel wat is qua uren, maar ondertussen klagen ze wel dat er wekelijks nog zoveel diensten openstaan die ze niet opgelost kunnen krijgen Ik snap er in elk geval helemaal niks meer van, iemand een idee? Ik heb het idee dat dit wel erg makkelijk is voor ze.... Bedankt in elk geval, Do
Hmmm, ben er vrij zeker van dat minder uren mag, maar wel in overleg. Een werkgever is niet zomaar verplicht minder uren te geven als personeel dat wil. Ik werk ook in de zorg en hier is het ook beleid om geen kleine contractjes af te sluiten. De kosten voor een klein contract zijn nl. net zo hoog als voor een groot contract en je hebt als werkgever vanaf een bepaald aantal uren de plicht mensen bij overleggen, scholingen ed te betrekken. Iemand met een klein contract die wettelijk wel mee moet overleggen is dan daar al z'n uren aan kwijt. Als je onder een grens zit heeft de baas niet de plicht om je bij ieder overleg of iedere scholing te betrekken.
Een werkgever mag in beginsel niet weigeren als je minder uren gaat werken. Pas als hij aan kan tonen dat hij hierdoor in de problemen komt mag dit wel. Wij hebben dit zelf aan de hand gehad een paar jaar geleden, mat als gevolg dat mijn man uiteindelijk ontslagen is vanwege een verstoorde arbeidsrelatie. Weet dus wel waar je aan begint als je dit aan wil gaan vechten. Hier een linkje http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69760 Ik krijg bij mijn huidige werkgever (ook in de zorg) ook geen vaste uren en fatsoenlijke diensten. Alleen maar 3-4-6 uurs diensten. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een andere baan gezocht waar ik wel hele diensten kan krijgen en waar ik wel afspraken kan maken over wanneer ik wil werken.
Heb net bij de topic 'even wat van me afschrijven' zo'n zelfde situatie omschreven. Naar ik gehoord heb bij mijn P&O afdeling, mag de werkgever je verzoek om urenvermindering niet weigeren, tenzij je urenvermindering het bedrijfsbelang aantoonbaar schaadt. Volgens mij is dit niet snel het geval in een niet leidinggevende functie. Bij mij is het in ieder geval zo dat P&O akkoord gaat met mijn urenvermindering van 32 naar 24 uur per week. Helaas toont mijn leidinggevende geen enkel begrip en is aan het tegenstribbelen. Oude man, zonder eigen kinderen, zeer laag sociaal IQ. Hoop zelf ook straks geen verstoorde arbeidsrelatie te krijgen, maar zie het er eigenlijk wel van komen dat ik straks na m'n verlof maar 3 dagen terugkom, zonder zijn 'toestemming' en dat dat niet zo gunstig is voor je onderlinge verhouding. Maar ja, wat moet je dan? Succes ermee in ieder geval!