Hoe duidelijk praten jullie kindjes met 3.5 jaar?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamavanukkie, Aug 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje heeft een flinke woordenschat, praat in mijn ogen verder prima, de meesten kunnen hem goed verstaan.

Nu was ik op het consultatie bureau vanmorgen en ze vond dat hij wat slist, dat doet hij af en toe vooral als hij moe is.

Nu is mijn vraag, praten die van jullie al helemaal duidelijk of nog niet helemaal?

2. appelthee

appelthee Niet meer actief

hoi hoi

oh jeetje het buro :( !!!

ik denk dat ze bepaalde letters moeilijk vinden om uit te spreken... mijn zoon vind de L moeilijk ... en hij spreekt sommige letters nog niet uit !

zo zei h ij altijd pelen ipv spelen
    liegtuig ipv vliegtuig ...

ze moeten alles leren.. dus nu leren we heel langzaam om Vliegtuig te zeggen en hij verbeterd zichzelf ook echt ..

ikzelf ga ook slechter praten als ik moe ben hoor ..

ik zou er niet te veel aandacht aan besteden wat het buro zegt...

toen onze zoon 2 was moest hij ook naar het buro .. en toen vonden ze dat hij weinig kon zeggen ik zo hoezo dat .. zo kan hij mij niet de oren van mijn hoofd kletsen :p .... gewoon boven staan

3. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Mijn dochter is net 3 en is een late prater... tenminste in vergelijking met andere kindjes in mijn omgeving vind ik dat. (je moet ook niet vergelijken, dat weet ik ;)).
    Ze slist ook en niet zo'n klein beetje ook. Ze zegt, (gaat nu iets beter) ipv de beginletters de s. Bijv. sooien ipv gooien, sakker ipv wakker enz. Maar hier is het fanatieke duimen de boosdoener.
    We zitten er bovenop, maar is nog niet zo makkelijk.

Wat zeiden ze er verder van op het cb, dat hij slist?

4. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Ik trek me er ook niks van aan, ik ga daar heen omdat het moet en verder heb ik het altijd zelf uitgezocht. Omdat haar kindjes naar logopedie zijn geweest, moest die van mij ook maar volgens haar. ik dacht, heeft ze weer wat te zeuren hoor.:( Ik ben blij dat ik nog maar 1 keer hoef.

Hij praat duidelijk genoeg vind ik, vreemden verstaan hem ook, hij vervoegt, verkleint, prima in mijn ogen.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    Nog niet zo goed, wel veel, kletst me de oren van mn hoofd :p
    hij slikt woorden of delen van zinnen in omdat ie het allemaal veel te rap wil zeggen. 'Proberen' wordt bijv 'breren' of 'dat wil ik niet' 'willik niet'.

Hij zat aan het minimum aantal woorden (5) met anderhalf en is dus niet de vlotste.

Ach ja ieder kind heeft zn eigen talent. Niet te druk maken over wat het cb zegt. Maar onzekere miep die ik dan zou zijn, zou ik het even navragen in de omgeving hoe zij het vinden (psz, kdv, familie).

6. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Dat het nu nog niet erg is, maar ik kon het laten testen en dan kon hij op logopedie, zoals ik hier boven al zei, haar kindjes zijn allebei naar logopedie geweest. Hier zegt hij ook seit, ipv geit, maar groenten kan hij wel zeggen. Nu had hij ook niet zo best geslapen vannacht, met dank aan de buren en hij heeft het niet op dat brilletje van de ogentest, hij was idd gewoon moe.

7. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Lekker laten gaan die van het cb.
    En logopedie.... ik zie m'n dochter er al zitten, die gaat daar echt geen aanwijzingen opvolgen.
    Hetzelfde geldt voor de ogentest, ik heb er een hard hoofd in of ze meewerkt en of ze uberhaupt wel antwoord geeft. ;)

8. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    haha, jouw dochter is hetzelfde als mijn zoontje, ik moest terugkomen voor die test, vorige keer wilde hij niet. Het viel nu nog niet mee, ze krijgen een rottige harde rotbril op met klittenband. Met wat streng toespreken en omkopen (mama had snoep mee:D) is het toch gelukt. mijn zoon is ook geen type voor logopedie, ik praat dus zelf zo duidelijk en netjes als het maar kan als hij eris, en hij neemt het goed over. En veel zingen en duidelijk gesproken filmpjes kijken. Jouw dochter duimt, die van mij heeft in de nacht nog een speen. Overdag niet en dat scheelt al enorm, maar een duim kun je nu eenmaal niet in de koelkast leggen, haha.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij zijn met bijna 3,5 wel naar de logopedist gegaan. Maar dat was vooral omdat hij veel letters verkeerd zei. En zelf niet hoorde dat het anders was dan wat wij zeiden. Zelf ging ook al naar het CB met het idee dat logo wel een optie kon zijn. Omdat er teveel verkeerd klonk, en hij toch verstaanbaar naar de basisschool mocht.

Hij maakte van de K een T, de F,V en G werden een S, En de R en L luk(t)en helemaal niet.. Mooi rijtje, waardoor het echt onverstaanbaar was voor mensen die hem niet kenden. Ik verstond bijna alles, maar wist dat siets een fiets was..

Met de logo oefeningen gedaan, en binnen een half jaar zijn als die letterverwisselingen eruit, en lukt de L ook. Nu hebben we even vakantie, en het blijft met sprongen vooruitgaan. Woorden die nog misgaan, leert hij nu heel snel, omdat hij bewuster nadenkt over de uitspraak. Dus na de vakantie nog even kijken hoever hij staat, maar in principe qua testen komt hij overal op bijna gemiddeld uit.

En een plezier dat hij heeft bij de logo, hij vindt het er echt leuk. Ze doen het echt zo leuk. Niet de hele tijd stilzitten, maar echt op het kind en leeftijd afgestemd. Daarvoor zou ik het niet laten. ;)

Dus of je wel of niet gaat, is aan jou. Hoe verstaan wildvreemden hem, bijv in de supermarkt, hoe makkelijk pakt hij nieuwe woorden op of correcties op zijn uitspraak. Hoelang heb je nog tot de basisschool.. Dat soort afwegingen..

En officieel hoeft de L pas bij 5, en de R pas bij 6 jaar. Dus we hadden nog wel even.

10. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Mijn dochter praat met haar 2 jaar goed en duidelijk dus wij praten ook best op een volwassen manier met haar en ze begrijpt echt alles maar slissen kan ze als de beste haha ook niet raar aangezien ze een speen heeft. Het belemmert haar niet in haar spraak ze spreekt alles uit zoals het moet alleen als er een S in het woordt voorkomt slist ze. Dus als ik me op dit moment ergens niet druk over maak dan is het dat wel.

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier ook diverse letters die verkeerd gaan. Ik begon er zelf over - de arts herkende het wel maar vond het nog normaal. Wel gaf ze me - omdat ik er dus zelf over begon- een briefje mee met diverse oefeningen om de mondmotoriek te verbeteren. Gewoon oefeningen die we zelf thuis konden doen. Daar ben ik dan wel erg blij mee.

Ik vind dat soort handreikingen (en indien nodig logopedie) alleen maar prettig. Zeker met het oog op de basisschool is het fijn als ze voor iedereen verstaanbaar kunnen praten.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat dus.. Het CB is niet de grote boe-man. ;)

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Da's toch wel ietsje anders dan dat hij MOEST van het CB!
    Hieruit haal ik toch echt dat ze jou de keuze lieten: wil jij dit, of vind je het wel best.
    Volgens mij vind jij het laatste ;)

14. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Ze praat prima, maakt hele volzinnen en is ook goed verstaanbaar voor anderen, maar het is echt nog niet perfect hoor! Hoeft ook nog niet. ;) Ze kan de R en de G nog niet echt uitspreken, dus woorden als Vliegtuig of Groen blijven voorlopig moeilijk. ;)

15. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Daarbij ieder kind is anders en ieder CB is anders. Dochtertje van vrienden van ons sprak met 4 jaar heeeeeeeel slecht (wij konder haar echt niet verstaan) en daar werd niks over gezegd door CB terwijl ik me voor had kunnen stellen dat dat wel was gebeurd. Achteraf bleek ook nog dat de kleine meid een ontwikkelingsachterstand. Die van ons gooit met twee jaar zonder stamelen woorden als "glijbaankampioen" "lieveheersbeestje" eruit maar slist wel tja ga ik me daar druk over maken??! Nou nee eigenlijk niet haha en doet het CB dat wel tja dan is dat het probleem van het CB. Neemt niet weg dat een handreiking om te oefenen niet erg zou vinden.

16. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Ze vond dat hij goed praatte, alles goed begreep, ze viel erover dat hij slag zei ipv vlag. Hij zegt bijna alles, van reciprozaag tot contactlensvloeistof. oke, hij slist wat met sommige klanken, maar moet ik me daar druk om maken, zo goed als iedereen verstaat hem.
    Als ik ook het idee had dat er iets niet klopt is idd een handreiking goed, maar om nou over een paar woorden die hij verkeerd zegt te vallen. Terwijl het merendeel wel goed is, hij hoeft nu toch nog niet perfect te praten?

17. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    nee, als het echt maar om een paar dingen gaat, dan zou ik het ook laten gaan.
    Ik merkte dat een buitenstaander 9 van de 10 woorden niet snapte, en ik(en papa en kdv leidsters) 9 van de 10 woorden wel. Dan is het wel erg scheef.
    Die kleine dingen kun je evt ook nog wel later oplossen. Kijk anders bij 3j9-10mnd nog eens hoe het dan gaat. Hier heeft het CB een logo die eenmalig mee kan kijken en evt doorstuurt naar een reguliere logo, misschien bij jullie ook?

18. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Heb ik haar ook voorgesteld, dat ik het aan zou kijken tot 3 jaar en negen maanden. Heb ik dan het idee dat er geen vooruitgang inzit, dan laat ik er graag naar kijken. Maar ze heeft hem amper wat gevraagd, en dan wordt er wat gevraagd en dan valt ze over een paar woorden. Als hij echt zo slecht verstaanbaar was, dan was ik er zelf wel over begonnen. Er is niks mis met logopedie, maar zij heeft altijd wel wat. Toen mijn zoontje net een week oud was kwam ze op visite, zat ze al te mekkeren dat hij een fopspeentje had. Dan at hij weer te veel, dan was hij weer te zwaar. een maand of 2 geleden bij de eerste ogentest, had ik een ander, die nam de tijd om met hem te praten en die zei dat hij wat snel praatte, dat doet hij wel vaker. Maar die verstond hem verder ook goed.

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dan kan ik me de jeuk bij haar ook wel voorstellen.. De oude CB-arts was er ook zo eentje. De nieuwe (vanaf 11 maand) heb ik nooit problemen mee gehad. En de verpleegkundige is perfect.
    Hier viel het op tijdens de ogentest. Dat hij veel woorden verkeerd zei. Verder was hij te verlegen om echt iets nuttigs te zeggen :)

20. mamavanukkie

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Ik heb hier ook met de meesten geen problemen, de cb arts hier was ook een schatje, had ook pas een baby toen, heerlijk mens. Maar zij... die heeft haar beroep gemist. Maar goed, over een paar maanden weer een nieuwe kans.

Share This Page