Ik vind het wel goed eigenlijk. En ze gaan heus niet zomaar een huisbezoek doen lijkt me, dan moet er al een idee van fraude zijn. En van die 5 jaar, ja hoor ook goed. Dan ben je dus al een keer betrapt/aangesproken dat je de boel zit te frauderen. Als je dan nog doorgaat daarmee dan is het eigen schuld toch?
Op zich helemaal prima maar wat heeft de kinderbijslag ermee te maken? of bedoel je het kindgebondenbudget. Dan nog snap ik niet wat dat ermee te maken heeft trouwens... Kijk voor een bijstands of ww uitkering snap ik het nog omdat daar veel mee gefraudeerd wordt. Maar hoe willen ze met een huisbezoek controleren of jij teveel kinderopvangtoeslag ontvangt? Het zijn immers toeslagen die een groot deel van nederland ontvangt en het is geen uitkering.
Ik heb niets te verbergen dus ze mogen gerust komen controleren. Alleen snap ik inderdaad ook niet helemaal betreft kinderbijslag? Is dat om te kijken dan of je daadwerkelijk zoveel kinderen hebt als dat je hebt aangegeven? Kindgebondenbudget snap ik enigsinds nog, dat ze ff in de papieren willen snuffelen betreft inkomen en loonstroken e.d. Maar die kinderbijslag, dat is niet inkomensafhankelijk. Maar ja, wie weet zijn er wel mensen die hun hondje als kindje aangegeven hebben en zo kinderbijslag ontvangen LOL
Ik bedenk me net, ik ben een aantal maanden thuis geweest ivm gezondheidsklachten (typische schildklierklachten, oa heel moe) Ik kreeg van de arboarts na een vreemd consult een brief thuis met allerlei klachten die we nooit besproken hadden en toen ik op hoge poten belde werd ik na een maand teruggebeld met de mededeling dat hij de dingen had opgeschreven die het UWV nodig heeft om te bepalen dat ik een burnout heb (had ik niet). Ik wilde toch thuis zijn? Die heeft dus gewoon maar wat ingevuld om het UWV om de tuin te leiden. Ik mocht zo 6 maanden thuis zitten en als ik dan nog steeds thuis wilde zijn, kon hij me wel helpen. Hij heeft me niet eens gezien. Dus ik vind dat er sowieso beter gekeken mag worden naar arbeidsongeschiktheid, e.d. Ook de instanties die het beoordelen doen maar wat. Ik weet dat dit niet gebruikelijk is, maar geloof nooit dat ik de enige ben waar dit zo bij gelopen is. Dus, wil je nog wat langer vakantie, zoek dan net zo'n arboarts als die van mij Als ze daar ook beter op gaan controleren worden mensen misschien sneller geholpen en kost uitval door ziekte ineens een stuk minder.
Ik ben het er niet mee eens. tenminste.... Alleen als er verdenking is...maar niet zomaar Kan me alleen niet voorstellen dat ze het zomaar zouden gaan doen. Verspilling van tijd.
Klopt. Die ambtenaren die dat moeten controleren kosten ook geld. Ze gaan echt geen tientallen ambtenaren dagelijks willekeurige burgers laten controleren d.m.v. huisbezoeken. Dat levert veel te weinig ontdekkingen van fraudeurs op, dus te weinig inkomsten door boetes, om de kosten van die ambtenaren te dekken. Ik vind het een goede zaak.
Ik begrijp dat dit een inbreuk is op mensen hun privacyaar aan de andere zijn er genoeg die misbruik maken van uitkeringen en dan met de gevleugelde woorden spreken 'ik blijf wel thuis want ik krijg toch een uitkering' en dan heb ik zoeits ga alstublieft controleren bij die mensen! Overigens denk ik dat ze te weinig mankracht hebben om de e wet echt kracht te geven
Juist daarom vind ik het een goede wet want reken maar als ze bij mensen aankloppen die echt frauderen dan komen ze er niet in want die staan direct klaar met is prive en mag je iet zien. Dus denk dat het goed is dat het wettelijk vast wordt gelegd.
Er kan wel degelijk gefraudeerd worden met de kinderbijslag. Een van de eisen is nl dat het kind bij je in huis woont en dat je het onderhoudt in de levensvoorzieningen. Het komt voor dat het kind in het buitenland woont en daar onderhouden wordt. Dan heb je geen recht op kinderbijslag.
Misschien is het vooral ook om de gevallen waarbij er wel redelijke vermoedens zijn maar dat de instanties die vermoedens niet kunnen bewijzen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze maar janenalleman met een uitkering aan gaan bellen.
Prima. Terecht. Ken er genoeg die samen wonen maar voor de uitkering en belasting appart. Zo verdienen ze bijdrage het uiterste aan uitkering, de max aan toeslagen terwijl dit onterecht is. Hier valt miljoenen mee te verdienen. Als werkende in Nederland mag je voor al je kinderen kinderbijslag aanvragen, ook de kinderen die hier niet leven/wonen wordt kb aangevragen en dat mag niet. Ik denk dat hier ook nog wel is met geklooid wordt. Vind vooral de huisbezoekjes bij mensen met een uitkering wel mogen worden aangescherp. Als je niks te verbergen hebt zou ik niet weten waarom je ze niet zou binnen laten. Een extra tandenborstel en een complete gaderobe van een man bij een alleenstaande vrouw/moeder is wel vreemd toch. Ik denk niet dat ze zomaar overal binnen vallen maar bijv bij verdachte gezinnen/personen
Haha nou eeeuh Ik ben toch echt alleenstaand maar heb serieus een halve garderobe in mijn huis van mijn vriend en jawel ook extra tandenborstel Hij is nog student en woont een behoorlijk eindje uit de buurt, wel weer beetje jammer Ben overigens wel fulltime werkend.
Het mag van mij ook wel hoor maar ze moeten wel met goeie bewijzen komen voor ze actie ondernemen in stoppen en terug betalen van inkomen e.d Het kan niet afhangen van 1 bezoekje
Ik ben er niet op tegen. Ik neem aan dat ze echt verdenkingen hebben en zo'n controle voor het laatste bewijs nodig is. Ik ken twee mensen die op papier uit elkaar wonen. Hij is bij zijn ouders ingeschreven. Zo krijgt zij een hoop toeslagen. Beetje jammer dat ze helemaal niet uit elkaar zijn en gewoon samen wonen. Ze brengen smorgens de kinderen samen naar de crèche, maar vangen wel extra kinderopvang toeslag omdat ze alleen zou zijn. Ik heb niks te verbergen, als ze voor de kinderbijslag willen komen controleren prima.
Ik vind het prima. Frauderende mensen doen dat ten koste van de mensen die eerlijk zijn, dus graag zoveel mogelijk beperken ipv belonen. Sommige mensen liegen al om een paar cent dus als je alleen van mondelinge verklaringen uit mag gaan dan valt er weinig fraude op te sporen. En inderdaad, zeker die fraude met zogenaamd niet samenwonen, te asociaal om ten onrechte elke maand lekker extra toeslagen te ontvangen of bijstand. En dat te koste van je medemens die wel eerlijk is.
Als je een uitkering van de staat ontvangt, lijkt het me dat de staat alle recht heeft om te controleren of dit terecht is. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je ook dat geld niet aannemen.