Per 1 december treedt de Wet van Dam in werking: Per 1 december mag stilzwijgend verlengen niet meer - Weblog - SOLV.nl Gaat dit ook op voor dagverblijven? En betekend dit dat de meestal 2-maandelijkse opzegtermijn komt te vervallen? Ik heb hier namelijk geen bericht over gehad, en in het artikel staat wel dat de consument voor 1 december een nieuw exemplaar van de Algemene Voorwaarden moet ontvangen. Wie weet meer?
Ik heb het wel gehad en vroeg me al af waarom ik het weer kreeg?? Stilzwijgend verlengen vind ik het eigenlijk niet, want je hebt toch getekend voor 4 jaar of tot ze 4 jaar worden?! Maar hoe het dus met die papieren zit weet ik dan niet.
Het heeft invloed op de opzegtermijn wanneer de algemene voorwaarden van je kinderopvang niet voor 1 december 2011 zijn gewijzigd en de klant van deze nieuwe algemene voorwaarden geen exemplaar heeft ontvangen. In de wet staat namelijk dat er op algemene voorwaarden die een bepaling bevatten welke in strijd is met de wet, geen beroep mag worden gedaan. Staat er na 1 december 2011 nog steeds in de algemene voorwaarden dat er sprake is van stilzwijgende verlenging, dan is het in strijd met de wet waardoor er geen beroep kan worden gedaan op die voorwaarden en dus ook niet op andere bepalingen die erin staan (waaronder dan de stilzwijgende verlenging) Echter, in de voorwaarden van ons kdv staat ook dat het contract wordt aangegaan voor 4 jaar en dan wordt beëindigd. Dus hier is het niet van toepassing!
Ik wist er overigens niet van.... interessant...!! Heb bijvoorbeeld nog niets van mijn mobiele provider vernomen... zijn ze niet op tijd dan zou ik op zich zo mijn abonnement kunnen beëindigen zonder de ogv de algemene voorwaarden in rekening te brengen boete te hoeven betalen... De vraag is dan natuurlijk wel in hoeverre je schadeplichtig bent door vroegtijdige beëindigen van je contract. Bijvoorbeeld wanneer je bij aanvang een duur toestel kreeg! Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken!
Deze wet heeft niets te maken met opzegtermijnen, die blijven gewoon bestaan. Verder is het bij ons zo, dat we geen jaarabo hebben op het kdv, maar een contract dat is afgesloten tot ze 4 jaar zijn, of totdat we het opzeggen. Er is dus geen sprake van stilzwijgende verlenging. Ik zou zeggen: lees je eigen contract nog eens na. Heb je dat afgesloten met een bepaalde looptijd (een jaar, bijvoorbeeld) en dan verlengen, of is het afgesloten tot de 4e verjaardag? Dan heb je gelijk het antwoord op je vraag.