Hallo uwv, Ik heb een vraag over de nieuwe wet werk en zekerheid die ingaat per 1 juli 2015 . Ik ben werkzaam als invalleerkracht binnen het primair onderwijs en werk bij veel verschillende scholen. Momenteel is er geen langdurig verlof en val ik vaak losse dagen in. Ik werk in verband met mijn zoontje 2-3 dsgen in de week, afhankelijk of ik gebeld wordt of niet. Nou hoorde ik vandaag over de nieuwe wijzigingen. Per 1 juli wordt het zo dst dst je na 3 contracten een vast contract krijgt of je moet er 6 maanden uit. In mijn geval is het zo dat 1 losse invaldag (bv iemand is 1 dag ziek) al als 1 contract wordt gezien. Ik heb daarom nu bij 1 werkgever al minimaal 3 contracten gehad de afgelopen periode en weet dus nu al dat ik vanaf 1 juli 6 maanden niet kan werken voor deze werkgever omdat ik geen vast contract krijg. Dan sta ik nog actief bij andere werkgevers. Ik heb daarbij 2 keuzes: ik werk geen losse dagen meer want dan zou ik zo aan mijn 3 contracten zitten en ook hier een half jaar weg moeten en heb ik helemaal niks. Of wordt dit gezien als werkweigering ? Kan ik een ww uitkering aanvragen als ik bij mijn werkgevers een half jaar niet kan werken ? en hoe zit dit met sollicitatieplicht ? Ik heb nu nog een arbeidsverleden opgebouwd om straks met de zomervakantie een ww aan te vragen, maar hoe kan ik straks met deze regel een arbeidsbestaan opbouwen ? Ik zou graag, ook ivm gezinsuitbreiding, weten waar ik aan toe ben.
Beste Kwessels, Ik snap goed dat je zorgen hebt over de toekomst vanwege de veranderingen per 1 juli 2015. UWV is niet juridisch bevoegd, ik kan je daarom je niet alle antwoorden op je vragen geven. Ik zou je ten eerste willen adviseren om aan je werkgevers te vragen of er door de wetswijzigingen nieuwe aanpassingen komen in je CAO of het aanbieden van de contracten. De wet wordt gewijzigd om het aantal nul-urencontracten tegen te gaan. Het is goed mogelijk dat je werkgevers hun werkwijze moet aanpassen vanwege de veranderingen. Veel informatie van de nieuwe wet kan je vinden op de site van Rijksoverheid. Mocht je na het lezen van de informatie nog niet voldoende weten dan kun je bellen met Rijksoverheid op 1400. Je hebt ook nog een aantal vragen over de WW. Ik help je hier graag bij. Wordt het als werkweigering gezien als ik geen losse dagen meer ga werken? De regels omtrent verwijtbaar werkloos zijn wijzigen niet. Je bent niet verwijtbaar werkloos als je op initiatief van de werkgever wordt ontslagen; met wederzijds goedvinden of om gezondheidsredenen. Kan ik een ww uitkering aanvragen als ik bij mijn werkgevers een half jaar niet kan werken? Ook de voorwaarden om recht te kunnen hebben op een WW-uitkering wijzigen niet. Kijk hier aan welke voorwaarden je moet voldoen voor de WW-uitkering. Hoe zit dit met sollicitatieplicht? Om recht te kunnen hebben op WW moet je beschikbaar zijn voor werk. Er zal je worden gevraagd om te solliciteren voor de uren waarvoor je een WW-uitkering krijgt. Hoe kan ik straks met deze regel een arbeidsbestaan opbouwen? De wijzigingen zijn ervoor bedoeld om mensen met een oproepcontract sterker te maken. Ik hoop voor jou dat je werkgevers aanpassingen maken op hun beleid door deze veranderingen. Actuele informatie over Wet Werk en Zekerheid vind je hier. Ik wens je voor de toekomst vastigheid in je werksituatie. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare