Goedemiddag/ Avond, Ik heb een vraagje, ik wil na mijn bevalling stoppen met werken. Ik heb op dit moment een vast contract van 144 uur (4 weken). Waar heb ik hierna recht op? (Ervanuitgaande dat ik zelf mijn ontslag in moet dienen....) Kan ik mijn verlofdagen die ik nog heb staan opnemen voordat ik met zwangerschapsverlof ga? Dus de vrije dagen nog voor mijn verlof plakken? Hoe hoog is de Zwangerschapsuitkering? Gr Linda
Beste Linda, Je vraagt waar je recht op hebt als je na je verlof besluit te stoppen met werken.. Wanneer je zelf ontslag neemt bij je werkgever (zonder bijzondere reden ) kom je meestal niet in aanmerking voor een uitkering van UWV. De reden hiervan is dat je dan als verwijtbaar werkloos wordt gezien. Je hebt immers zelf afgezien van de mogelijkheid inkomen te verdienen. Neem je tijdens of in de 10 week voorafgaand aan je zwangerschapuitkering ontslag? Dan kun je wel in aanmerking komen voor de zwangerschapsuitkering. Hierbij wordt niet naar de reden van je ontslag gekeken. Na deze uitkering kan je geen aanspraak maken op een WW-uitkering. Dan wordt namelijk wel weer naar je ontslagsituatie gekeken. Je overlegt met je werkgever of je vakantiedagen wilt gebruiken voor je verlof. Je zwangerschapsuitkering wordt gebaseerd op het inkomen van een jaar voor je verlof. Daarbij gaan we vanaf de voorlaatste maand voor het verlof terug. Van het gemiddelde dat uit deze berekening komt krijg je 100% (bruto). Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Goedemorgen, Ik wil er toch nog even op inhaken.... Een vriendin van mij gaf aan dat ik beter in mijn zwangerschapsverlof ontslag kan nemen en daarna mijn vakantie dagen/ uren op kan nemen ipv voor mijn zwangerschapsverlof de verlofdagen opnemen. Dit zou in mijn voordeel zijn omdat ik dan langer betaald zou worden. Is dit theoretische gezien ook zo?? Ik zou me zo lullig voelen om op het laatste moment ontslag te nemen, dat zit niet echt in mijn aard. Zou ik niet in goed overleg met de werkgever een datum van ontslag af kunnen spreken? Zodat ze wel optijd een vervanger voor mij kunnen regelen? Gr Linnepin
Beste Linnepin, Je vriendin heeft aangegeven dat je langer betaald zou krijgen als je na je verlof je vakantiedagen opneemt. Het is uiteraard zo dat je zwangerschaps- en bevallingverlof zon 16 weken rondom je bevallingsdatum is. Als je aansluitend nog vakantiedagen opneemt krijg je natuurlijk daarvoor nog loonbetaling van je werkgever. Als je na je verlof uit dienst bent vervalt dit inkomen. Wanneer je ontslag neemt en per welke datum dat ingaat bespreek je met je werkgever of een ander vertrouwenspersoon. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare